Martine Verweij

Martine Verweij

Martine Verweij is organisatieadviseur bij Squarewise, een strategisch adviesbureau met een focus op innovatie en duurzaamheid. Martine heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een allround adviseur op het thema 'sociale innovatie'. Binnen dit onderwerp richt zij zich op onderwerpen als de impact van sociale media op organisaties. Dit hangt nauw samen met Martine's interesse in de innovatiekracht van nieuwe generaties. Martine begeleidt via Squarewise regelmatig onderzoeken op deze en andere onderwerpen en geeft regelmatig workshops en lezingen. Meer recente onderzoeken gingen onder andere over de ontwikkeling van business modellen waarin sociale media een belangrijke rol spelen, de ontwikkeling van een 'open innovatie attitude in R&D omgevingen' en 'innovatie in de basis van de inkomenspyramide'.

Berichten van Martine Verweij

Energietransitie: hoe kun je tempo maken zonder overheidsimpuls?

Martine Verweij in: bedrijven,globalisering,Uncategorized 26 aug 2011

Nog geen maand geleden is het Energierapport 2011 van het Ministerie van ELI uitgekomen. Ongeveer tegelijkertijd kwam het topsector rapport Energie uit. Een goed moment om de balans eens op te maken. Want welke logica wordt er gevolgd? Sluit de pragmatische lijn die is gekozen – ‘Nederland minder afhankelijk maken van fossiele brandstoffen en geleidelijk over laten schakelen op hernieuwbare energie; grijs en groen naast elkaar’ – aan bij de behoefte van de markt? Dit was het onderwerp van de recent georganiseerde strategische discussie bij Squarewise, een strategisch adviesbureau dat versnelling realiseert in innovatievraagstukken. Het werd een prikkelende discussie waarbij marktpartijen de consensus bereikte dat ondanks goede bedoelingen, dit kabinet de markt onvoldoende tegemoet komt met heldere en stimulerende regelgeving om de noodzakelijke energietransitie te realiseren.

Is er een ‘zwarte zwaan’ nodig voor grootschalige transities?

Martine Verweij in: Gastcolumns 13 jul 2011

Is het een stilte voor de storm? Zitten we in het oog van de orkaan, waardoor we op een dagelijkse basis onvoldoende geconfronteerd worden met de visuele tekenen van de gigantische transities die gaande zijn? In een zich transformerende wereld schijnt nog steeds de zon. In die wereld wordt het nog steeds elke week zondag waardoor je rustig met een kop goede koffie de rest van de zaterdagkrant en de Economist kan doorlezen. Dat daarin dan staat dat de Verenigde Staten over drie weken wellicht in een staat van ‘credit default’ verkeren als de politieke impasse niet doorbroken wordt, en dat een faillissement in Griekenland steeds dichterbij komt, levert op zo’n moment geen paniekerig gevoel op.

Greenwheels mist een kans!

Martine Verweij in: bedrijven,Gastcolumns 13 mrt 2011

Het zal je maar gebeuren. De eerste keer dat je Greenwheels gebruikt, is de voorbestemde parkeerplek bij terugkomst bezet. Je zet je auto ergens anders neer, belt de operator om de plek door te geven, vraagt of je alles zo goed gedaan hebt, trekt de deur achter je dicht en loopt naar huis. Drie dagen later ontvang je een telefoontje.

“Beste Mevrouw Verweij, de auto die u zondagavond heeft gebruikt is helaas weggesleept. Hij stond op een laden- en lossenplek.” “Nee!? Dat meent u niet!” Ben ik echt zo stom geweest? Je springt uit de trein waar je in zat en luistert ondertussen – enigszins in paniek – naar de instructies. “Ik had u gisteren al geprobeerd te bellen, maar kon u niet bereiken. Het zit namelijk zo; u moet de auto echt zo snel mogelijk ophalen. Elk uur dat de auto langer bij parkeerbeheer blijft staan, kost u geld. De kosten zijn op dit moment reeds €337 euro.”  Ik checkte mijn voicemail en sms-berichten, mijn e-mail; maar nee, ik had op dinsdag 25 januari geen gemiste oproep, geen voicemail, e-mail of sms van GreenWheels ontvangen om mij te waarschuwen dat ik echt zo snel mogelijk in actie moest komen.

Waarom veranderen vooral een kwestie is van doen en dan blijven doen

Martine Verweij in: Gastcolumns,innovatiemanagement,literatuur 21 sep 2010

Er zijn maar weinig beroepsgroepen die zo gefocust zijn op verandering als die van de organisatieadviseur. Het opleidingsprogramma van de gemiddelde adviseur heeft dan ook vrijwel zeker een module ‘Leren Veranderen’. Wat er in dit programma wordt onderwezen kan echter van dag tot nacht verschillen en ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens meer precies weet wat ik ooit ben onderwezen.

Sociale innovatie als oplossing voor al onze problemen: maar hoe dan?

Martine Verweij in: Gastcolumns 13 aug 2010

Alexander Rinnooij Kan, Ton de Korte, Herman Wijffels, Mathieu Weggeman, Josephine Green, Henk Volberda en nog vele anderen prominenten zijn het met elkaar eens. Sociale Innovatie is wat onze Westerse economie gaat redden. Als we daar vol op inzetten, komt het goed. Onze productiviteit en innovatiekracht zullen stijgen. Werknemers zullen gelukkiger zijn, organisaties zullen zich makkelijker kunnen aanpassen aan een snel veranderende werkelijkheid en als maatschappij zullen we sneller oplossingen vinden voor de belangrijke uitdagingen waar we voor staan.

Generatie Y: sta jij zelf innovatie in de weg?

Martine Verweij in: Gastcolumns,innovatiemanagement 29 jul 2010

Ik weet zeker dat het je gebeurd is. Je had een geweldig goed idee, ging er mee naar je baas en die reageerde enthousiast. Toch is het idee nu niet gerealiseerd.

Je baas mompelde nog wat mitsen en maren, maar dat hoorde jij al niet meer. Je idee werd positief bevonden; dat is wat telde. Wat is er dan toch gebeurd? Hoe kan het dat jouw idee het uiteindelijk niet haalde?

Je realiseert het je waarschijnlijk niet, maar er zijn vier redenen waardoor jij hier zelf een belangrijk aandeel in hebt.  Dus niet alleen een vingertje naar je baas. Ook jij had beter moeten weten en anders kunnen doen.

Geld verdienen met sociale media

Martine Verweij in: Gastcolumns 20 jul 2010

Je wordt er mee om je oren geslagen; de berichten over de invloed van een sociale netwerk dienst als Twitter op gebeurtenissen zoals verkiezingen (bijvoorbeeld in Iran) of een product release (zoals de iPad). Deze netwerken hebben dus waarde. Toch is het ook bij veel mensen bekend dat Twitter nog steeds zoekt naar een succesvol verdienmodel. Alle geruchten ten spijt is zij hier tot nu toe nog niet in geslaagd.

Een belangrijke factor die hieraan bij draagt is het interessante gegeven dat sociale media pas functioneren als zij veel meer geven dan nemen. Zodra een platform meer vraagt dan geeft verliezen deelnemers hun belangstelling; zij voelen zich gebruikt.

Opleiding

Boek van de week

Over InnovatiefOrganiseren.nl

Deze site blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

De Innovatief Organiseren Linkedin group

Volg Innovatief Organiseren op Twitter

Redactie