De kwaliteit van data en de lange weg naar wijsheid.

Deze week had ik een discussie met een bedrijfsadviseur. Hij stelde dat een directeur (al dan niet eigenaar) geïnteresseerd is in slechts twee dingen: ten eeste geld en ten tweede mensen. Ik was het oneens met de man. Dat geld op één staat vond ik prima, maar op plaats twee mensen?

Ik zie het niet altijd terug, dat een directeur-grootaandeelhouder (dga) daadwerkelijk geïnteresseerd is in mensen. Helaas valt dat in de praktijk nogal eens tegen. Ik zou óók de vraag kunnen stellen: waar zóu de directeur in geïnteresseerd moeten zijn, teneinde zijn firma te laten draaien en een bijdrage aan de maatschappij te leveren?

Dan verdienen mensen wel degelijk een plaatsje in de top drie. Zeker gezien de dienstverleningseconomie waarin we in Nederland in terecht gekomen zijn. Ik geloof dat maar liefst 80% van ons bbp wordt verdiend met dienstverlening!

Maar goed, eigenlijk ging onze discussie niet over die vraag, maar over plek twee in de top drie. Volgens mij zou daar dan niet de mens moeten staan, maar de klant. Dat is ook een mens, maar dat terzijde. De eigen mensen komen dan op een respectabele derde plaats. De klant op twee, want zonder klant geen werk voor de mensen en geen geld voor de eigenaar.

Een eindeloze discussie volgde. Een kip-en-ei-verhaal over de mens of de klant op twee. Beiden heb je immers nodig om geld te verdienen? Ik had het gevoel hier uren op door te kunnen gaan zonder dat we dichter tot elkaar kwamen. Ik besloot de discussie te beëindigen in de hoop op z’n minst een nieuw inzicht te hebben opgedaan. Die dag bleef dat nieuw inzicht uit.

En vanochtend… las ik op IT Commercie een alleraardigst artikel over datakwaliteit. Met daarin een pleidooi voor het goed op orde hebben van je klantinformatie; in CRM-termen: het klantbeeld.

In dit artikel werd gesteld dat data één van de belangrijkste bedrijfsmiddelen is die een organisatie bezit. Waar mensen voorheen vaak als belangrijkste bedrijfsmiddel gezien werden, lijkt dat nu op te schuiven naar data.

En prompt werd het me duidelijk. Laat de discussie varen over wie er op twee moet staan, mens of klant. Data natuurlijk! En dit effectief te ontsluiten en te gebruiken richting de klant, zodat marketingdoelen als aanwas, ontwikkeling en behoud worden gehaald. De DGA van deze eeuw zou geïnteresseerd moeten zijn in data.

Het financiële dagblad kopte op haar magazine FD Outlook van juni: “NIEUW. Innovatie is macht. Succesvolle bedrijven verstaan de kunst om een zee aan data te analyseren”. Ik denk dat ze gelijk hebben.

Hoe ging het volgordelijke rijtje in kennismanagement ook alweer? Data > informatie > kennis > wijsheid?

Oei, we hebben nog een lange weg te gaan.

4 thoughts on “De kwaliteit van data en de lange weg naar wijsheid.”

Edwin Lambregts 7 jaar ago

Hoi Robert,

De wereld zit soms paradoxaal in elkaar. Ik heb het artikel in FD Outlook ook gelezen. Het sluit naadloos aan bij het jaarlijkse Berenschot marketing trends onderzoek waar onderwerpen als ‘datamining’ steevast hoog in de ranglijst komen. En neem nu mijn artikel over Facebook en Mark Zuckerberg van een paar dagen geleden. Zijn bedrijf is 10 miljard waard omdat hij een berg van 500 miljoen persoonsgegevens beheert. Kennis is blijkbaar macht.

Maar….. tegelijkertijd lees ik in het boek “Het Nieuwe Werken ontrafeld” dat informatie als productiefactor aan betekenis inboet. Het eigendom van informatie wordt steeds minder waard omdat alle informatie door internet steeds algemener toegankelijk wordt. ‘Here comes everybody’  beweren profeten van de digitale revolutie dan.

Hoe kijk je daar tegenaan? Volgens mij is het zo dat het hebben van data alleen niet meer voldoende is. En ook informatie (geïnterpreteerde data) levert je op zich niet zo veel op. Misschien gaat het er meer om dat je verschillende informatiebronnen slim kunt combineren en er sneller dan anderen een werkend business model omheen kunt bouwen. En dan komen we weer terug bij de mens. Toch op nummer twee dan maar?

Groet,

Edwin
  

Robert Buisman 7 jaar ago

Edwin, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens dat het hebben van data an sich aan waarde inboet. En terecht, want dat heeft geen betekenis als het niet in een bruikbare/zinvolle context geplaatst is (= informatie). Het zou hetzelfde zijn als het “zijn van een hamer”. De hamer ziet een spijker en weet dat hij die met 2 tikken in het hout kan slaan. Echter, zolang hij dat niet doet (niet handelt) gebeurt er niks en is zijn kennis waardeloos (vooreeld is van Paulo Coelho). Cruijff had ook iets in die strekking: als je de bal geen schop geeft, belandt hij nooit tegen het net. Alleen die berg van data beheren is dus niet veel waard. Tenzij… je manieren vindt om die te verkopen of in bepaalde situaties te plaatsen dat het wél bruikbaar wordt. Dan is data of informatie niets anders dan de ouderwetse grondstoffen als hout, graan en olie. Elke nieuwe bewerking in de bedrijfskolom voegt waarde toe. Hier komt jouw vraag om de hoek: hoe om te gaan met ‘Here comes everybody’. Volgens mij door op een andere manier naar dingen te kijken. Wat je schrijft: combineren. Combineer dingen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben. Zo kun je met Kadaster-gegevens een online dienst maken waarmee je kan zien waar je buurman destijds z’n huis voor gekocht heeft (bestaat!). Het heeft ook veel te maken met de overgang van een informatiemaatschappij naar een creativiteits/innovatiemaatschappij, denk ik. Het bekende liedje: vaste patronen loslaten, kijken hoe dingen anders georganiseerd kunnen worden en dan is 1 op de 100 ideeën ‘ineens’ een hit.
Inderdaad: toch de mens op 2. Bedankt voor het inzicht; ik ben eindelijk om 😉

Edwin Lambregts 7 jaar ago

Robert,
Voor mij op nummer 1 trouwens, want zoals je zelf zegt zijn klanten ook mensen. En geld is ook maar een middel. ’t Maakt niet eens gelukkig heb ik wel eens horen beweren.  😉
Edwin

Robert Buisman 7 jaar ago

Nee, geld op 1. Wie dat niet doet, is een slechte ondernemer. Of komen we nu in een discussie van spirituele aard?
Kan ook, maar liever niet hier 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *