Gastvrijheid: al eeuwenlang innovatief

Het nieuwe gastvrijheidstijdperk is uitgebroken en de gastvrijheidsrevolutie is al aan de gang. In het gastvrijheid-strijd-perk gaat het om de strijd en oprechte aandacht voor de klant. Klanten kijken sinds kort ineens heel anders naar het onderscheidende vermogen van hún dienstverleners. Gastvrijheid is het instrument voor de toekomst. Goed lopende dienstverleners die tot voor kort nog succesvol waren zijn onverwacht het krediet van hun klanten kwijtgeraakt. En soms erger; de klanten hebben hun vertrouwen opgegeven. De bakens zijn verzet en de “oude waarden” waaraan we gewend waren voldoen niet meer. Gasten/Klanten hechten in toenemende mate aan immateriële- en gevoelswaarden. Naar waarden die vertrouwen schenkt, authentiek zijn en een hoge feel good waarde vertegenwoordigt. Organisaties die zich klantgericht noemen zijn dat in de meeste gevallen maar voor slechts 35%.

En waarin is gastvrijheid dan zo anders vraagt u zich af?

  • gewoon omdat gastvrijheid de oudste deugden van mensen vertegenwoordigt.
  • gastvrijheid en het organiseren daarvan is door de eeuwen heen onverwoestbaar gebleken.
  • gewoon omdat gastvrijheid in het DNA van mensen zit opgesloten.
  • gewoon omdat het Hospitality-DNA is ge-deformeerd en we hét zijn verleerd of soms kwijtgeraakt.
  • gewoon omdat het wéér opnieuw en zeer succesvol kan worden opgewekt.
  • gewoon omdat gastvrijheid authentiek is en het over aandachtschenken naar klanten gaat.
  • gewoon omdat dat unieke moment suprème van de transactie uw continuiteit bepaalt.
  • gewoon omdat gastvrijheidmanagement anders is en mensen weer echt in het hart weet te raken.
  • gastvrijheid komt uit het hart en is daarom een logische stap naar excellente service!

Alles wordt anders door:

  • eens anders te gaan leren kijken naar hetzelfde
  • het anders te benaderen
  • anderen te gaan inspireren
  • anderen stimuleren het andere aan te leren
  • anderen het anders te laten doen, elke dag weer opnieuw
  • óók eerst zelf te veranderen en te de-conditioneren
  • anders naar klanten te gaan kijken, met een anders geslepen klantenbril
  • anders naar opbrengsten, resultaten en strategieën te kijken
  • anderen respecteren en anders ethisch te handelen
  • anders de talenten van anderen in te zetten
  • het verrassend anders te gaan doen en de koers iets te verleggen
  • gewoon zelf én met anderen anders te gaan kijken, denken, handelen en te doen
  • anders te benchmarken en daardoor anders te zijn dan de concurrent
  • al dat andere anders te doen omdat de klanten ook anders zijn geworden
  • dat gastvrijheidmanagement heel anders is dan ooit (aan)geleerd
  • dat u uw eigen goeroe bent en niet zo’n ‘dansende harlekijn op een podium’
  • dat de gastvrijheidspiegel, u voorgehouden, anders is als gedacht
  • vóór het inschenken... éérst aandacht te schenken
  • dat de wereld heel erg aan het veranderen is omdat u aan het veranderen bent
  • dat eigengewin wat anders is dan het gewin van de harten van uw klanten
  • Obama-Raise your business and change to hospitality business!

ANDERS... Dat begint vandaag!

Fons Bitter
Consulaat voor GastvrijheidManagement
www.consulate.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Saskia op de Weegh » fijne experthulp bij het kiezen
[...] artikel dat gaat over gastvrijheid en hoe gastvrijheid innoveert: http://www.innovatieforganiseren.nl/innovatie-en-management/gastvrijheid-al-eeuwenlang-innovatief/ February 28th, 2009 | Tags: expertise, verwonderen | Category: blog | Leave a [...]