Hoe virtual reality klantgerichtheid in de bouwsector vergroot

Onlangs waren wij, TWST-adviseurs Robert Oskam en Linde Peters, twee dagen op de Infratech, de beurs voor organisaties die actief zijn in de wereld van infrastructuur. We lieten ons hier verrassen door drie innovatieve toepassingen van virtual en augmented reality. Die toepassingen helpen de klantgerichtheid binnen de sector sterk te vergroten. Het riep bij hun ons de vraag op: ‘Welke rol zou virtual reality in ons vakgebied kunnen spelen?’. Dat klinkt misschien als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan je denkt.

1. De AH dino app, maar dan anders

Bij de stand van advies- en ingenieursbureau Tauw werden we uitgenodigd via een tablet naar een papieren bouwtekening te kijken. Voor opdrachtgevers en andere betrokkenen bij de plek waar een dijk, gebouw of tunnel gebouwd gaat worden, geeft een 2D tekening van een dijk geen beeld van de toekomstige situatie. Maar dankzij een simpele app komt hij direct tot leven in 3D, inclusief rijdende auto’s en schapen die op de dijk grazen. De volgende vergelijking helpt misschien om als lezer te visualiseren hoe dat er ongeveer uit ziet.

Herinner je je de dinoplaatjes van Albert Heijn? Of je nu wel of geen kinderen hebt, ze kunnen je het afgelopen jaar bijna niet ontgaan zijn. Kijk je er met het blote oog naar, dan zie je een plaatje van een dinosaurus. Maar kijk je er met behulp van een app op je telefoon naar, dan lijkt het net of de dinosaurus over je hand of tafel wandelt. De app van Tauw werkt op een vergelijkbare manier.

Interessant was de ‘Move before you’re ready mindset’ (MYBR) van de bedenker van de app. MBYR staat voor snel aan de slag gaan, in plaats van eerst een gedetailleerd plan uitstippelen. Uitproberen, testen, leren en weer verder verbeteren, met maximaal eigenaarschap bij medewerkers en actieve betrokkenheid van de klant. Eén van de uitgangspunten is: niet wachten tot je een perfect uitgewerkt plan hebt. Perfect wordt het nooit. Belangrijker is om snel aan de slag te gaan. Te werken met een prototype en dit steeds te verbeteren.

Dit is precies wat er bij Tauw gebeurde. ‘Het was in drie weken geregeld’, gaf de bedenker aan. ‘Ik had een idee, besprak het met mijn directeur die direct enthousiast was en benaderde een app bouwer’. De toegevoegde waarde voor de klant was het belangrijkste argument om in de app te investeren. De app brengt bouwtekeningen tot leven voor opdrachtgevers die geen bouwtekeningen kunnen lezen. Vooral het gemak van de app spreekt aan. Het kost wat ruimte op je telefoon, maar iedereen kan de app gratis downloaden. Tauw laat een bouwtekening achter bij de opdrachtgever. Die kan ook nadat de adviseur weg is op zijn gemak zijn toekomstige woning, kantoor of snelweg bekijken.

2. De VR-bril, ingezet als klantgerichte tool

De buren van Tauw op de Infratech gingen nog een stapje verder. Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group had, net als meer standhouders op de beurs, een virtual reality (VR) bril meegenomen.

De VR-bril is een uitdaging voor je evenwichtsorgaan, maar het is wel een bijzondere ervaring om zittend op een stoel rond te kijken in een woonwijk of ander project in ontwikkeling. Het is daarmee niet langer enkel een gadget om beursgangers naar de stand te lokken. Projectontwikkelaars nemen hem mee naar opdrachtgevers. Potentiële kopers krijgen zo de mogelijkheid virtueel een kijkje te nemen in hun toekomstige woonwijk. Zo kunnen ze zelfs alvast zien waar de zon ’s avonds staat in de achtertuin van hun potentiële huis!

Een van de adviseurs vertelde dat de ontwikkelaars zelfs applaus kregen nadat omwonenden drie mogelijke opties voor een geluidswal hadden gezien via virtual reality. Dat was ze nog nooit overkomen. Door de technische wereld van de bouwtekening tot leven te brengen voelt de klant en de eindgebruiker zich meer betrokken dan ooit en kan een rol krijgen in de ontwerpfase. Hij krijgt de mogelijkheid een virtueel kijkje te nemen in de toekomst.

3. Met Minecraft je ideale woonwijk bouwen

Bij Antea maken zij ook gebruik van een hele andere vorm van virtual reality. Zij laten potentiële kopers namelijk Minecraft spelen. Minecraft is een online spel waarbij kinderen met behulp van virtuele blokken hele werelden bouwen. Antea gebruikt het spel om kopers hun eigen woonwijk te laten ontwikkelen. In de virtuele wereld hebben ze de mogelijkheid hun ideale leefomgeving te bouwen. De ontwikkelaars van Antea doen aan de hand hiervan ideeën op die ze in hun bouwplannen op nemen.

De toepassingen van virtual reality zet ons als organisatieadviseurs aan het denken. Welke rol zou virtual reality in ons vakgebied kunnen gaan spelen? Hoe kunnen wij onze klanten hierdoor nog beter meenemen in nieuwe manieren van organiseren en werken? Nu maken we nog gebruik van de verbeelding van mensen om hen een inkijkje te geven in de toekomstige situatie van hun team of organisatie. Door gezamenlijk vragen te beantwoorden als: ‘hoe ziet de organisatie eruit wanneer je visie gerealiseerd is?’,  ‘hoe word je als klant bij ons geholpen als alles goed geregeld is?’ of ‘hoe zou ons team er uit zien als we die aanspreekcultuur wel hadden?’ brengen we gezamenlijk het gewenste gedrag in kaart. Vervolgens helpen we mensen om niet op die toekomst te wachten, maar vandaag te starten met het gewenste gedrag of andere manier van klanten benaderen. Van A naar B op de manier van B, noemen we dat. Makkelijk is dat niet. Je vraagt mensen nieuw gedrag te laten zien in een omgeving waarin mensen dat nog niet gewend zijn.

 

 

 

 

 

 

 

Wat zou de impact zijn wanneer mensen in een virtuele organisatie rond kunnen lopen waar dat gewenste gedrag wel de standaard is? De effectieve vergadering kunnen bijwonen waar zij naar verlangen of de gewenste ‘manier van samenwerken tussen afdelingen’ kunnen ervaren die ze graag zouden willen zien. En niet alleen ervaren. Er ook onderdeel van uit maken en op die manier in de ‘virtuele’ praktijk met het nieuwe gedrag kunnen experimenteren. Voorlopig is dat nog toekomst muziek. De beschikbare toepassingen zijn nog te beperkt om real life ervaringen te overtreffen. Bovendien zijn we als mens denk ik nog niet voldoende gewend aan de virtuele ervaring om ons zo op ons gemak te voelen dat we volledig in staat zijn te leren. Maar als het in de bouw kan, dan kan het elders ook. To be continued!

Linde Peters is Organisatie Antropoloog en mede-eigenaar van advies bureau TWST. Zij is spreker en mede-auteur van het boek: ‘Move before you’re ready’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *