Mag het ietsje minder zijn?

CIMG0222De media staan bol van negatief sentiment: minder werkgelegenheid, minder rente op je spaartegoed en minder brood voor je geld bij de bakker. Alles werkt op elkaar door. Tot zelfs incassobureaus die door wanbetalingen van hún klanten zijn omgevallen. Hoe gek kun je het hebben!

Tegen beter weten in heeft iedereen, ondanks wéér tegenvallende macro-economische cijfers, de recessie een beetje naast zich neergelegd. Zo lijkt het tenminste want de zon begint te schijnen, grimassen op gezichten veranderen in glimlachen en 'ach,-dan-gaan-we-dit-jaar-toch-(weer)-niet-op-een-verre-vakantie-want-Nederland-heeft-nog-zoveel-te-bieden' is tot nieuw adagium verheven.

Zoals Newton al wist: op elke actie volgt een reactie. Een tegenreactie op de aanhoudende ‘mindere’ tijden zit in een veelvoud aan dingen. We lijken ons af te keren tegen de in de jaren tachtig ontstane materialistische levenshouding. Ik ben deze drempel inmiddels zelf ook over. Een ouwe Peugeot 504 vind ik (eerlijk waar) een stuk mooier dan een nieuwe Audi A6.  Ik voel me ook helemaal prettig bij m’n Nokia C1. Okay, whatsappen zit er niet in, maar gewoon bellen, sms’en en m’n outlook synchroniseren, prima. Lekker rustig. Dat heet dus 'consuminderen'.

Het is een oude boeddhistische wijsheid die ons vertelt dat des te minder je bezit, des te blijer je bent. In plaats van te streven naar meer en meer is de zoektocht naar - al dan niet innerlijke - kwaliteit een beter levenspad.

De verleiding naar meer is groot: '1200 boeken in je strandtas', schreeuwt een display in de AH mij toe. Reclame voor de (overigens mooie) samenwerking tussen bol.com en Albert Heijn. De ambtenaar die de verbintenis tussen ’s lands grootste retailer en etailer sloot, kwam dit keer uit Japan. Hij heette Sony en de liefde werd bezegeld met eReaders en, wie weet, wordt het net zo’n succes als de Senseo van Philips en DE.

Mijn eerste reactie: ‘die moet ik ook hebben!’ Wat een keuze, heerlijk.  Echter, niet veel later: ‘heb ik dat allemaal wel nodig?’. Eigenlijk wil ik op vakantie rust en ruimte. Los komen van de waan van de dag, van de keuzestress die de op vluchtige informatiestromen gebaseerde maatschappij iedere dag met zich meebrengt, 24/7 vol continu als je niet oppast. Ik weet van pubers die ’s nachts hun whatsapp, facebook en snapchat moeten checken. Dat lijkt me niet gezond. Die 1200 boeken… ook niet echt een rustig idee.

Als de eReaders bij AH een succes worden, is dat een graadmeter dat we nog steeds op de lijn van meer, meer en meer zitten. Ondanks de liefde voor het marketingvak, hoop ik derhalve van harte dat we massaal de aanbieding links laten liggen. En in de graaibak een écht boek weten te scoren. Eckhart Tolle. Of Berthold Gunster, ook goed. Ik wens u deze vakantie goed leesplezier!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>