ManagementSite Netwerk

Waar is het ego van de adviseur 3.0?

Indiana Jones

“Ik moet mijn expertise inbrengen, daar betalen ze me voor”, zei Johan tijdens een Masterclass Zuiver Adviseren. Net als Johan, denken veel adviseurs dat je klant je inhuurt om te helpen zijn problemen voor hem op te lossen.  Wij adviseurs rijden dus als een soort ridder op het witte paard naar de klant, om hun problemen eens goed te analyseren. Vervolgens presenteren we als de held, met of zonder cape, ook nog eens de ideale oplossing. Wij held, zij arme stakkers die geholpen moeten worden.

Het drama is compleet. De boef gepakt, de arme zieltjes gered en de held kan weer op naar de volgende redding. Vaak weer bij hetzelfde bedrijf. Want ze hebben gezien hoe goed de held hun probleem oplost, en zelf kunnen ze het tenslotte niet. De held gaat naar huis en denkt: “Ze hebben ons keihard nodig!”  De ’Organisatieredders’ zijn binnen bureau ook een soort helden, want ze worden steeds teruggevraagd en zorgen dus voor veel werk en omzet.

De adviseur groeit steeds verder, zijn ego groeit mee. “Ik ben eigenlijk onmisbaar.” En dat voelt goed.  Maar lossen we nu echt problemen op, als organisatieredder? Ik geloof het niet. Organisatieredders houden het systeem dat zorgt voor de ongewenste situatie, mede in stand. Sterker nog, ze bevestigen het door er aan mee te doen. Ze maken klanten afhankelijk. Meestal niet bewust.

Johan schrok in de masterclass. Hij kwam er achter hoeveel van ZIJN ideale plaatje hij probeerde te realiseren. Hoe hij zich liet verleiden om het probleem op zich te nemen en op te gaan lossen. Hoe weinig hij eigenlijk ECHT wist van wat de gewenste uitkomst van de klant ZELF was. Ineens viel het kwartje: “dáárom is het dus zo moeilijk om ze in beweging te krijgen… ”

Het kan anders. Sneller en effectiever. Met minder ego. Als het niet meer gaat over jouw slimme analyses en oplossingen. Door je klant te helpen zijn eigen logica te ontdekken, en wat er nodig is binnen zijn systeem om ZIJN gewenste uitkomst te realiseren. Doe je dat zo Zuiver mogelijk, dan levert dat het meest op. In verrassend korte tijd. Wees gerust: op een later moment is soms alsnog jouw expertise welkom. Nodig soms zelfs. Precies daar waar de klant het zelf niet in huis heeft, en wel graag wil. Wanneer ze zelf al in beweging zijn.

Adviseren 3.0: Adviseren door alleen te faciliteren. Het ambitieniveau van je klant leidend laten zijn. Niet sturen op wat volgens jou mooier of beter is.

Wendy Nieuwland is een van de partners van Gewoon aan de slag. Ze begeleidt veranderingen in organisaties vanuit een systemische aanpak. Ze blijft zelf ook altijd weer verder leren en ontwikkelen met als vraag “wat maakt dat veranderingen echt gerealiseerd worden?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *