Evolutie van biobrandstoffen profijtelijk voor innovatief Nedalco

Nedalco, in 1899 opgericht als 'Zuid-Nederlandsche melasse-spiritusfabriek', laat al jaren sterke staaltjes van innovatief ondernemerschap zien. De dochter van voedingconcern Cosun produceert alcohol uit suikerbietenmelasse en tarwezetmeel en heeft zich in de afgelopen jaren met succes gestort op de opkomende bio-ethanol markt. Bio-ehtanol is een voorbeeld van de nieuwe biobrandstoffen die olieproducten moeten vervangen.

De ontwikkeling van milieuvriendelijke alternatieven voor conventionele brandstoffen is onmiskenbaar een groeimarkt. De ontwikkelingen gaan langzaam, maar gesteund door CO2 normen, belastingmaatregen vanuit de overheid en de (politieke) wens om minder afhankelijk te worden voor olie hebben zo'n beetje alle autofabrikanten ter wereld zich gestort op milieuvriendelijke manieren om je voort te bewegen. We kennen allemaal de Toyota Prius, een auto die gedeeltelijk conventioneel en gedeeltelijk elektrisch wordt aangedreven. Daarnaast rijden er al auto's op biobrandstof (o.a. koolzaadolie) en synthetische brandstof. De ontwikkeling van auto's op waterstof staat nog in de kinderschoenen. Opvallend is dat het vooral de Amerikaanse (General Moters) en Japanse automerken (Toyota, Honda) zijn die hierin voorop lopen. Op de autoshow in Detroit kwam General Moters met de Chevrolet Volt, de eerste elektrische auto met een acceptabele actieradius.

De meeste mensen kennen het bedrijf niet, maar hebben toch producten van Nedalco in de kast staan. De onderneming produceert namelijk hoge kwaliteit alcohol voor onder meer de drankenindustrie en de cosmeticasector. In samenwerking met het internationale graanconcern Cargill richt de onderneming zich sinds enkele jaren op bio-ethanol: een vervanger voor brandstoffen zoals diesel. Bio-ethanol als brandstof kent als brede toepassing in landen als Brazilië, Amerika en Zweden. Het is te verwachten dat straks in de meeste Europese landen naast diesel ook bio-ethanol getankt kan worden. Voordeel van bio-ethanol is dat er geen specifieke veranderingen aan de auto nodig zijn.

Nedalco is al aan het eind van de jaren negentig op de bio-ethanol trein gestapt. Dat was ook wel nodig, omdat de Europese Unie in rap tempo de subsidies voor de suikerindustrie afbouwt en het totale areaal aan suikerbieten in Nederland afneemt. Naast de spliternieuwe fabriek in Sas van Gent met capaciteit 40 miljoen liter ethanol, zijn er plannen voor een investering in een fabriek met een capaciteit van 220 miljoen liter bio-ethanol. Nedalco maakt daarbij dankbaar gebruik van de reststromen tarwezetmeel van partner Cargill, naast de tradionele grondstof bietenmelasse. Deze flexibiliteit geeft de onderneming een strategisch voordeel ten opzichte van concurrenten.

Het succes van Nedalco valt te verklaren uit een combinatie van oud-Hollandse handelsgeest, de moed om te investeren, kennis van productietechnologie en de aanwezigheid van sterke ketenpartners zoals Cosun en Cargill. Strategische innovatie in optima forma!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Evolutie van biobrandstoffen profijtelijk voor innovatief Nedalco | innovatielog.nl
[...] Nedalco, in 1899 opgericht als ‘Zuid-Nederlandsche melasse-spiritusfabriek’, laat al jaren sterke staaltjes van innovatief ondernemerschap zien. De dochter van voedingconcern Cosun produceert alcohol uit suikerbietenmelasse en tarwezetmeel en heeft zich in de afgelopen jaren met succes gestort op de opkomende bio-ethanol markt. Bio-ehtanol is een voorbeeld van de nieuwe biobrandstoffen die olieproducten moeten vervangen. (more…) [...]