Het benutten van innovatieve klanten door strategisch competentiedenken

Eind jaren negentig van de vorige eeuw onderging de bekende Deense speelgoedfabrikant Lego een wezenlijke verandering als het gaat om het op de markt brengen van nieuwe Lego producten. Zonder directe sturing vanuit Lego ontstonden er allerlei innovatieve producten vanuit wat men nu de AFOL’s (Adult Fan’s of Lego) noemt. Deze groep klanten was zeer creatief en innovatief en dankzij het Internet ontstonden er allerlei ‘communities’ en werden ideeën en producten onderling uitgewisseld. Een ander voorbeeld van soortgelijke productinnovatie is NIKEiD Studio (zie verderop in dit artikel). Lego en NIKEiD Studio zijn voorbeelden van innovatie vanuit het strategisch competentiedenken.

Vanuit het strategisch competentiedenken is een onderneming competent als deze het vermogen heeft om voortdurend (structureel) en op een gecoördineerde (systematische) wijze middelen aan te wenden en in te zetten voor respectievelijk de realisatie van de ondernemingsdoelen en de creatie en distributie van klantwaarde, teneinde concurrentievoordeel op te bouwen. Een competente onderneming wordt dan ook gezien als een systeem van gecoördineerde en geïntegreerde middelen. Het innovatief organiseren van middelenbronnen speelt hierbij een cruciale rol.

Het Lego-voorbeeld is in de inleiding van dit artikel al genoemd. Dankzij Internet werd de omvang en impact van de niet bedrijfseigen maar wel toegankelijke middel “klanten” aanzienlijk. Het begon allemaal met Lego Mindstorms. Hiermee zijn Lego robots te bouwen die door middel van sensoren op hun omgeving kunnen reageren. Door de combinatie van techniek en Lego en Internet ontstonden de meest wonderbaarlijke creaties en binnen een jaar werden er wereldwijd ruim veertig boeken over Mindstorms creaties gepubliceerd. Lego realiseerde hierdoor dat productinnovatie vanuit de klanten een enorm voordeel opleverde en stapsgewijs kregen de belangrijkste Adult Fan’s of Lego (AFOL’s) steeds meer invloed op het ontwikkelingsproces van nieuwe producten. Een voorbeeld hiervan is de ‘Lego Factory’. Een online programma waarmee klanten zelf Lego producten kunnen ontwerpen. De meest populaire creaties worden door Lego in productie genomen en ook daadwerkelijk op de markt gebracht.

Een tweede voorbeeld is Nike. In 1999 lanceerde Nike het innovatieve concept NIKEiD via de speciale website www.nikeid.com. NIKEiD geeft klanten de vrijheid om hun eigen paar sportschoenen te ontwikkelen (type en kleuren). Het eindresultaat kan in 3D worden bekeken. De klant kan de zelf vormgegeven sportschoenen te kopen en thuis laten bezorgen. Hiermee kan de klant een unieke sportschoen bemachtigen. In oktober 2007 lanceerde Nike de NIKEiD Studio in New York. In de NIKEiD Studio kan de klant samen met Nike nog specifieker de eigen sportschoen virtueel ontwikkelen. De ideeën die in de NIKEiD Studio ontstaan zijn binnen een uur wereldwijd online en op een groot scherm in de NikeTown te zien, zodat klanten ideeën, concepten en hun passie met elkaar kunnen delen. Klanten kunnen hun creatie ook naar vrienden e-mailen en uiteraard ook zelf aanschaffen. Elke creatie is onder andere voorzien van de naam van de klant en de naam van de creatie. Het NIKEiD concept trekt iedere maand meer dan drie miljoen unieke bezoekers.

1 thought on “Het benutten van innovatieve klanten door strategisch competentiedenken”

kennis onconserveren « Erfgoed 2.0 7 jaar ago

[…] wisselt het uit met de grotere groep. Dat is een accelerator voor innovatie en kennisoverdracht. De Lego Mindstorm-serie heeft al enkele opmerkelijke projecten opgeleverd. Zo bouwden enkele creatieve zielen […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *