Opdrachtgevers mogen niet meer liegen…..

Vandaag wordt er een nieuwe gedragscode van de OOA (Orde van Organisatieadviseurs) voorgelegd aan haar leden. (Overheids)opdrachtgevers willen hun consultants 'in de klauwen houden' om een mes in de rug te voorkomen. Daarom wordt er selectief informatie verstrekt. Conclusies op bestelling met een mooi extern kaftje eromheen. Adviseurs moeten vanaf nu volledige openheid van zaken eisen, anders volgt een tuchtzaak van de beroepsvereniging, aldus Rob Wagenaar, scheidend voorzitter van de OOA in het FD vandaag. Met de recente verschenen gedragscode voor publiek opdrachtgeverschap moet dat toch allemaal heel soepel gaan verlopen. Mooie tijden breken aan.........

Het regent de laatste tijd gedragscodes. Afgelopen week werd op het Pianoo jaarcongres de gedragscode publiekopdrachtgeverschap gepresenteerd, drie weken geleden werd een gedragscode voor privaty equity investeerders gepresenteerd door de NVP en vandaag is de droom van Rob Wagenaars gepresenteerd. Een nieuwe gedragscode voor organisatieadviseurs. Als ik de artikelen goed heb gelezen is dit een eerste stap in vergaande professionalisering. Beroepscodes, verifieerbaarheid van het advies door gelijken (peer review) en een verplichte body of knowlegde and skills.

 

Professor Doede Keuning, programmaleider van de postgraduate opleiding management consultant aan de VU betoogt dit ook vaak. Hij heeft het over organisatiewetenschap en pleit voor bijsluiters en beproefde recepten. De analogie met de medische wetenschap wordt vaak getrokken. Je accepteert het toch ook niet als een chirurg even wat komt proberen? of dat er net een geinig nieuw pilletje op de markt is wat je van al je problemen afhelpt? Zuiver taalgebruik en je niet laten verleiden tot populisme en kretologie is zijn devies. Recent heeft hij hierover nog een bijdrage geschreven in het Liber Amicorum van emeritus hoogleraar Miel Otto, genaamd de passie van de professional.

 

Aan de andere kant heeft dr. Hans de Sonnaville vorig jaar een promotieonderzoek geschreven, genaamd retorische aspecten van professionaliseren. Hij komt tot de conclusie dat er tussen wetenschap en organisatieadviseurs altijd een haat-liefde verhouding zal bestaan. Bodies of knowledge and Skills zullen altijd betwist blijven.

 

Nu nog even terug naar de gedragscodes. In mijn inleiding gaf ik al aan dat ik mooie tijden voorzie. Als ik beide gedragscodes lees, dan pretenderen ze hetzelfde te willen. De publieke opdrachtgeverscode wil transparant, integer, maatschappelijk verantwoord en betrouwbaar zijn. Dat betekent met zoveel woorden dat ze dus niet mogen liegen! De OOA wil openheid van zaken van de opdrachtgevers. Als ze nu ook eens met elkaar gingen praten over vertrouwen, dan kunnen we al deze gedragscodes straks mooi weer in de kast terugzetten.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Opdrachtgevers mogen niet meer liegen?.. | innovatielog.nl
[...] Vandaag wordt er een nieuwe gedragscode van de OOA (Orde van Organisatieadviseurs) voorgelegd aan haar leden. (Overheids)opdrachtgevers willen hun consultants ‘in de klauwen houden’ om een mes in de rug te voorkomen. Daarom wordt er selectief informatie verstrekt. Conclusies op bestelling met een mooi extern kaftje eromheen. Adviseurs moeten vanaf nu volledige openheid van zaken eisen, anders volgt een tuchtzaak van de beroepsvereniging, aldus Rob Wagenaar, scheidend voorzitter van de OOA in het FD vandaag. Met de recente verschenen gedragscode voor publiek opdrachtgeverschap moet dat toch allemaal heel soepel gaan verlopen. Mooie tijden breken aan……… (more…) [...]
Puyt Consultancy » Blog Archief » Ooa: Welkom bij de Orde
[...] om te merken dat het onderwerp vertrouwen de komende 2 jaar op de agenda van de Ooa staat. Hier schreef ik in 2007 op innovatieforganiseren.nl ook al eens iets over. Na een lange zit begonnen om 17.45 [...]