Portret van Dany Jacobs

Dany Jacobs. Een veelzijdig man; zo is hij professor Strategy and (non-technical) innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen, lector bij het Amsterdam Fashion Instituut en en columnist bij bladen als Intellectueel Kapitaal, Texpress en FD Strategie. Waar houdt hij zich zoal mee bezig op het gebied van innovatie en management? Tijd voor een gesprek. 

En, nog innovatief georganiseerd de afgelopen tijd?
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben niet dagelijks bezig met het (her)ontwerpen van organisaties. In beperkte mate ben ik bezig met ‘andere aanpakken´. Mijn recentste innovatie is het omzeilen van ingewikkelde regeltjes van de Universiteit…. Samen met een collega heb ik een opdracht geacquireerd om een boek te schrijven over Innovatie management. Normaal gesproken zou ik dit via de Universiteit hebben laten lopen, maar nu eens niet. Mijn collega heeft een eigen bedrijf en is hoofdaannemer, ik word weer door hem ingehuurd. Veel gemakkelijker behapbaar voor de bureaucratie. Niet spectaculair, wel een andere innovatieve aanpak. Het is een goed voorbeeld van een echte netwerk organisatie. Oh ja, onlangs heb ik een boek geschreven genaamd ´Adding Values´ over de culturele kant van innovatie en de rol van ‘productieve creativiteit’.

Wat wordt er in uw vakgebied gedaan aan organisatie innovatie?Ik weet niet of het een trend is, maar ik houd me als wetenschapper bezig met het theoretisch onderbouwen van de culturele kant van innovatie. Dat gaat over produktontwikkeling, internationalisering, grillige consumenten, de ontwikkeling van competenties, etc. Denk ook aan marktkennis, de (lokale) gevoeligheden, gebruiken en ontwikkelingen. Een breed spectrum dus.

Wat is een innovatie trend in uw vakgebied? 
Meer aandacht voor de proceskant van strategie en voor de cognitieve kanten van strategievorming (ook concepten en taal bepalen en beperken wat we voor mogelijk houden). 

Waar gaat Nederland de concurrentieslag mee winnen?Met de creatieve economie. Kijk eens naar Dutch Design Week. Nederland scoort enorm met innovatie binnen de textiel sector. Er wordt vaak neergekeken op deze sector, maar het is wel het begin geweest (en nog) van de industriele revolutie. Als socioloog vind ik het een voorrecht om hier onderzoek naar te mogen doen. Een paar typeringen in Business Week waren speels, verfijnd, uitdagend en conceptueel. Amsterdam heeft bijvoorbeeld de potentie om een centre of excellence te worden voor reclamebureaus. De creativelingen zitten hier bij kleine kantoren en grote buitenlandse klanten zijn hierna op zoek.  Nederland is minder goed in de technologische ontwikkelingen. Jarenlang heeft innovatie jarenlang synoniem gestaan met technologie. Er is een kleine groep mensen in Nederland die R&D belangrijk vinden. Ik heb dat al eerder eens een sekte genoemd. De D is van Development en dat is ook nadenken over de markt; als je daar geen verstand van hebt moet je niet zeuren over R&D. Dat valt niet altijd goed bij deze kleine groep mensen. Op de indexen van het World Economic Forum staat Nederland inmiddels weer in de top 10, met een negende plaats als meest ontwikkelde en concurrerende land. In de Human Development Index staat Nederland op een vijfde plaats. Het is dus niet alleen maar kommer en kwel.

Mijn tip aan de innovatieve manager is?Ga op zoek naar de kritische tegenspraak. Laat je scherp houden op het verbeterpotentieel. Ga uit van je eigen kracht en zelfvertrouwen en maak gebruik van dissonante noten in je organisatie. In de biografie van Bill Clinton wordt ook duidelijk dat hij permanent op zoek was naar mensen die hem scherp hielden. Als mensen ja-knikkers werden dan verloor hij zijn interesse. Een tragisch tegen voorbeeld is Cees van der Hoeve in zijn Ahold tijd, die in KRO reporter begin 2006 werd geportreteerd als “Zonnekoning aan de Zaan”, die zich omringde met ja-knikkers, wat zijn ondergang inluidde. Kritiek is van levensbelang. Managers die zich in slaap laten sussen graven hun eigen graf.

Jullie moeten ook eens gaan praten met…
Martijn Aslander (http://www.martijnaslander.nl/)

3 thoughts on “Portret van Dany Jacobs”

Wil Bekkering 9 jaar ago

Wil

Iets om over na te denken. De toekomst gaat een nieuw soort manager vragen: de innovatiemanager

Vandaar deze tip: een major?? of een……?

Enrest

Portret van Dany Jacobs | innovatielog.nl 9 jaar ago

[…] Dany Jacobs. Een veelzijdig man; zo is hij professor Strategy and (non-technical) innovation aan de Rijksuniversiteit Groningen, lector bij het Amsterdam Fashion Instituut en en columnist bij bladen als Intellectueel Kapitaal, Texpress en FD Strategie. Waar houdt hij zich zoal mee bezig op het gebied van innovatie en management? Tijd voor een gesprek.  (more…) […]

Ambidexter management | Puyt Consultancy 8 jaar ago

[…] Dany Jacobs had het ook al over niet-technologische innovatie.  Inderdaad, ik noemde al net de automobiel industrie, wat toch wel gezien wordt als een technologische bedrijfstak, daar zijn heel veel productiviteitsverbeteringen door management innovaties tot stand gekomen. We hebben het nu onderzocht en laten dus zien dat de innovatie succeskans voor  25% wordt bepaald door investeringen in R&D en technologische innovatie en driekwart van het succes wordt bepaald door investeringen in sociale innovatie. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *