Portret van Henk Volberda

Henk Volberda is hoogleraar Strategic Management and Business Policy en directeur van de faculteit Strategic Management and Business Environment bij Rotterdam School of Management. Hij was hij vorige jaar een van de onafhankelijke experts in de werkgroep sociale innovatie voor de SER publicatie over Sociale Innovatie. Dit jaar zit hij de Hay Group Vision Society voor.

En, nog innovatief georganiseerd de afgelopen tijd?Ik geef vaak lezingen en adresseer dan ook de innovatieparadox. De paradox is dat er heel veel kennis is in Nederland, maar die kennis komt maar heel moeilijk bij bedrijven terecht. Dan laat ik ook zien waar we slecht in scoren. Dat zit met name in de kennisabsorptie van bedrijven en passie voor innovatie. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zei, daar ben ik het niet mee eens! Het verbaasd mij dan toch dat de beleidsmakers de paradox wel erkennen en vervolgens zeggen, maar we investeren toch maar in technologie.

 

Wat wordt er in uw vakgebied gedaan aan organisatie innovatie?Neem nu de high tech industrieën, zoals bijvoorbeeld de automobiel industrie, wat toch wel gezien wordt als een technologische bedrijfstak, daar zijn heel veel productiviteits-verbeteringen door management innovaties tot stand gekomen.
We hebben het nu onderzocht en laten dus zien dat de innovatie succeskans voor  25% wordt bepaald door investeringen in R&D en technologische innovatie en driekwart van het succes wordt bepaald door investeringen in sociale innovatie. Mocht je hier mee over willen lezen, dan kan ik je verwijzen naar mijn boek over de flexibele onderneming.

 

Wat is een innovatieve trend in uw vakgebied?De centrale vraag bij sociale innovatie is: Wie is hiervan de trekker binnen een bedrijf? Ik denk dat de HRM manager hier heel geschikt voor zou kunnen zijn. Vaak heb ik te maken met een innovatiemanager of een strategie manager. In de praktijk zie ik dat de HRM manager ook vaak nog P & O manager, veel weet van P, maar weinig van O.  Op HRM congressen vraag ik de managers wie er bezig is met innovatie in hun bedrijf. Dat weet men vaak nog niet, maar als ik dan zeg dat innovatief organiseren ik eigenlijk bij hun uitkom, dan is dat wel een dilemma. In de board zijn bijna alles disciplines vertegenwoordigd. De CEO, de CFO, Marketing managers worden serieus genomen, productie, logistiek, maar de P&O manager zit vaak niet in de board. Die mag drie keer per jaar langskomen. Dan zeggen deze mensen : “De mens is onze belangrijkste asset van ons bedrijf”, maar het staat eigenlijk nooit op de agenda….. Dit is een zogenaamde ‘deadly combination’.

 

Waar gaat Nederland de concurrentieslag mee winnen?Wat ik ook tegen het Innovatieplatform heb gezegd, niet technologische innovatie in Nederlanse bedrijven moet beter en veel meer aandacht krijgen. Dat weten ze ook wel. Als je nu kijkt naar de productiviteit van de dienstverlening in Amerika versus die in Nederland, dan is die in Nederland veel lager. Dat heeft er niet mee te maken dat we achterlopen op ICT gebied, we staan op plaats 6 in het World Economic Forum. Daar doen we het heel goed, de organisaties worden qua structuur en systemen niet goed aangepast omdat maximaal te laten renderen. Wat ik ook tegen het Innovatieplatform heb gezegd, niet technologische innovatie in Nederlanse bedrijven moet beter en veel meer aandacht krijgen. Dat weten ze ook wel. Als je nu kijkt naar de productiviteit van de dienstverlening in Amerika versus die in Nederland, dan is die in Nederland veel lager. Dat heeft er niet mee te maken dat we achterlopen op ICT gebied, we staan op plaats 6 in het . Daar doen we het heel goed, de organisaties worden qua structuur en systemen niet goed aangepast omdat maximaal te laten renderen.

 

Mijn tip voor de innovatieve manager is…

1 Luister eens een dag niet naar je klant.
 2 Maak gebruik van een uurtje ‘lummeltijd’ per dag, waarbij je niet mag denken aan business as usual.
 3 Praat eens met iemand van een andere afdeling, divisie binnen of zelfs buiten je organisatie. Innovatie ontstaat vaak op het grensvlak van vakgebieden, afdelingen en divisies. Kortom, door laterale interacties.
 4 Bedenk niet altijd waarom een idee niet kan, maar probeer eens argumenten te vinden waarom iets wel kan.
 5 Bel eens naar de directeur, hoeveel schijven moet je door?
 6 Welk percentage van je omzet komt uit nieuwe producten en diensten? Bij zeer innovatieve bedrijven ligt dit boven de 30%. Dwing jezelf om niet alleen bestaande markten uit te nutten.
 7 Zorg dat 15% van je R&D budget niet gealloceerd is aan een klant.
 8 Als je zo van planning houdt, maak dan ook eens een innovatieplan.
 9 Denk eens wat meer aan vergroting van de opbrengsten in plaats van alleen maar het verlagen van de kosten.
 10 De medewerkers, organisatie en management maken het verschil. Investeer dan ook niet alleen in technologie, maar ook in je mensen.
 

Jullie zouden ook eens moeten gaan praten met…:Ik zou eens contact opnemen met de volgende mensen: Ton de Korte (NCSI), Hans van der Steen (AWVN), Ronald van Leij (AWVN), Fietje Vaas (TNO), Frans van den Bossch (RSM) en Jaap Jongejan (CNV).

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Portret van Henk Volberda | innovatielog.nl
[...] Henk Volberda is hoogleraar Strategic Management and Business Policy en directeur van de faculteit Strategic Management and Business Environment bij Rotterdam School of Management. Hij was hij vorige jaar een van de onafhankelijke experts in de werkgroep sociale innovatie voor de SER publicatie over Sociale Innovatie. Dit jaar zit hij de Hay Group Vision Society voor. (more…) [...]
Sociale innovatie en HRM: een schijnhuwelijk?
[...] het bestaande) en dat er bar weinig zijn die deze eigenschappen combineren (zie het interview met Henk Volberda en het begrip ambidexter management elders op deze site. Voor die organisaties die wel mensgericht, [...]