Formuleer een positieve uitspraak over innovatie

Een tijdje geleden schreven we een posting over de top 26 Idea killers. Mensen hebben een goed idee en proberen draagvlak te creëren voor het idee. Nog voordat ze goed en wel het idee hebben uitgelegd komen de eerste idea killers al over de tafel. "Dat hebben we al geprobeerd", "waarom denk je dat dit gaat werken?", enz. Het blijkt verrassend eenvoudig om met bezwaren en tegenwerping te komen om een creatief idee van iemand anders neer te sabelen en de motivatie van mensen grondig de grond in te boren. Vaak ook nog eens onbewust. Omgekeerd is het wellicht nog moeilijker om aan te geven wat er nodig is om met succesvol met innovatie aan de slag te gaan. Als ik vraag aan mensen wat ze nodig hebben om innovatief te zijn, dan wordt ik meestal glazig aangekeken. De vraag is wellicht ook niet helemaal goed (Coert, bedankt voor de aanscherping). Een betere vraag zou zijn : "Wanneer is het je al eens gelukt om innovatief te zijn, als is het maar een beetje?" Welke ervaringen, aanmoedigen, suggesties of hulp hebben ertoe geleid dat je met je innovatieve idee aan de slag bent gegaan? Kortom, kunnen jullie remedies bedenken tegen de innovatiekillers, zodat we beter kunnen aangegeven wat wel werkt?Hieronder vast een voorzetje. Het debiteren van een innovatiekiller kost geen enkele moeite, maar hoe jaag je nu innovatie aan?

Innovatiekiller Innovatie aanjager
Dat is niets voor onze klanten Goed initiatief, werk het eens verder uit
Geen budget Interessant, we gaan het proberen in te passen.
We kunnen ook zonder Ik steun je idee. Hoe kan ik je verder helpen?
Dat gaat nooit werken.... .....

Het zou mooi zijn als we een innovatie aanjaag lijstje kunnen maken, waarmee managers hun medewerkers op een simpele manier kunnen verleiden om te komen met hun ideëen en suggeties voor verbetering van hun werksituatie, product of dienst. De sfeer zal verbeteren in de organisatie, de medewerkers tevredenheid zal stijgen en er onstaat een innovatieve cultuur. Als het even meezit stijgt ook nog eens de omzet. Op de lange termijn wordt hier iedereen beter van.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert van de Bovenkamp
Als tegenhanger voor de killers: Hoe kan ik je helpen je idee verder uit te werken?
Coert Visser
Beste Richard, Mag ik een kleine suggestie geven voor een andere vraag die je zou kunnen stellen? Jij schrijft: "Als ik vraag aan mensen wat ze nodig hebben om innovatief te zijn, dan wordt ik meestal glazig aangekeken."

Mijn suggestie is om de volgende vraag eens uit te proberen: "Wanneer is het je al eens gelukt om innovatief te zijn, als is het maar een beetje?" Vervolgens vraag je belangstellend en enthousiast door en ten slotte vraag je:

"Hoe is dit bruikbaar voor je om opnieuw een innovatieve bijdrage te leveren?"
Joost Heinsius
Wat ook wel eens kan werken om medewerkers er bij te betrekken als ze zeggen: dit gaat nooit werken... is de vraag: wat moeten we aan het idee verbeteren om het wel te laten werken? Dat levert verschillende dingen op: ze gaan actief met het idee aan de gang om het te verbeteren, je krijgt zicht op mogelijke weerstanden regen het idee én vaak ook echte verbeteringen van het idee.
Richard Puyt
Hoi Joost, je stelt eigenlijk voor om bestaande patronen te doorbreken. Ik zit er ook nog steeds over na te denken en ik denk dat het management reactief kan op stellen (goh, wat een leuk idee), maar als manager kun je ook proactief reageren. Geef mensen tijd en ruimte en vraag ze om voorstellen te doen voor verbetering. Spreek ook vooral je vertrouwen uit in deze mensen en biedt je hulp aan.
Deus Events
Hier nog een paar <a href="www.deusevents.nl" title="De top 26 idea killers" rel="nofollow">idea killers</a>:

Geen politiek draagvlak
laten we eerst deze klus doen en dan zien we later wel
goed idee, ik neem het mee (boemerang)
We doen al zoiets elders
er zijn hogere prioriteiten
we hebben de kennis niet
daar moet ik nog eens over nadenken
de agenda&#039;s zijn vol
staat niet in mijn functieomschrijving
organisatorische problemen moeten we niet op die manier oplossen
het is hun belang niet
daar kan ik mijn auto nooit kwijt
ze moeten er zelf eerst mee komen
onvoldoende bevoegdheden
daar ben ik niet bij betrokken (geweest)
dat moet eerst via de OR
Stuur de stukken maar een keer op..
kan ik dat wel
te confronterend
doe gewoon..!

Weg met die Idea Killers! en doe aan zelfcensuurreductie door middels van BIEP Control!

B (Betrokkenheid bij uw boodschap)
I (Interactie met uw doelgroep)
E (zorg voor effect en draag de boodschap effectief over)
P (zorg dat hij wordt gezien vanuit een ander perspectief)

Dit is al 50% van uw werk bij het overtuigen en brengen van energie aan uw boodschap..

Met theatrale groet, Eugene Bos

Deus Events
Monique van Vliet
Lid sinds 2008
Beste Richard,

Allereerst vind ik het ontzettend leuk om te lezen dat er toch echt wel mensen zijn&nbsp;die open staan voor nieuwe idee&euml;n en die zelfs willen initi&euml;ren.

Doordat wij &eacute;n een vrij nieuwe dienst aanbieden en dan ook nog eens met een afwijkende bedrijfsvoering (e-office)&nbsp;loop ik constant tegen dit &quot;aandachtspunt&quot; aan en ervaar precies dat wat je omschrijft, namelijk&nbsp;&nbsp;&quot;Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet&quot; ,&quot;Onbekend maakt onbemind&quot; en nog een doos vol clich&eacute;s. Ik heb bijna alle bovenstaande reacties zo&#039;n beetje wel gehoord, haha..

Inmiddels heb ik mij er bij neergelegd dat het een zeer complex, energieverslindend&nbsp;en frusterend proces is om mensen anders te laten denken en open te laten staan voor nieuwe idee&euml;n. Ik put dan altijd maar hoop uit het feit dat de meest inovatieve mensen uit de geschiedenis ook door hun tijdsgenoten werden verketterd☺

Even terug komend op de vraag &quot;Wat heb je nodig om innovatief te zijn?&quot;, kan ik eigenlijk kort zijn. Mensen die in oplossingen denken en niet in problemen.

En gelukkig blijken die &eacute;cht te bestaan. Ik zou haast zeggen &quot;Ga heen en vermenigvuldigd u&quot; maar dat klinkt wel heel stichtelijk. Ik hoop dat er een cultuuromslag op gang wordt gebracht en er steeds meer mensen komen die bereid zijn buiten de gebaande paden te denken.

Houd vol en heel veel succes !!!
Johannes Veerenhuis-Lens
Pro-lid
Om innovatief te kunnen denken moet je een &quot;brainstep&quot; naar je rechter hersenhelft kunnen maken. Kom naar het <a href="http://zinposium.mindz.com/" rel="nofollow">ZinPosium</a> in Maarssen van 29 mei a.s. om te leren hoe je dat doet, of lees mijn nieuwe boekje &quot;Met Sprongen Vooruit&quot; dat 30 mei a.s. uitkomt (Uitgeverij Quist - Leidschendam).
Johannes Veerenhuis-Lens
Pro-lid
P.S.
De beste manier om een <em>idea killer</em> te tackelen is en blijft natuurlijk met een <strong><em>killer idea</em></strong> te komen.