Andre de Waal en zijn High Performance Organisation (HPO)

Door: Edwin Lambregts Gepubliceerd op 05 jul, 2007 in de rubriek innovatiemanagement, literatuur

Opleiding

Boek van de week

Dr. André de Waal van het Center for Organizational Performance heeft zijn grootschalige onderzoek naar het fenomeen ‘High Performance Organizations (HPO)’ afgerond. Na bestudering van 230 (inter)nationale onderzoeken en verdieping door 2.600 wereldwijde enquêtes, blijven vijf succesfactoren overeind.

De resultaten uit het onderzoek zijn een open deur. De kwaliteit van medewerkers en management, een prestatiegerichte verbetercultuur en samenwerking middels een open dialoog komen sterk naar voren. Korte termijn anorexiastrategie werkt niet. Toch goed om dit nog even op het netvlies te krijgen.

Een High Performance Organization (HPO) volgens de definitie van De Waal een organisatie die gedurende 5 tot 10 jaar beter financieel presteert dan vergelijkbare organisaties, door: (1) een hoge kwaliteit van management en werknemers, (2) continue verbetering en innovatie, (3) lange termijn visie, gekoppeld aan korte termijn actie en (3) een stakeholders (klanten, medewerkers, financiers en leveranciers) gerichte inrichting van de organisatie.

Uit het onderzoek komen vijf pijlers naar voren die een doorslaggevende rol spelen in het succes van organisaties. Deze zijn:

*  Het management is van een hoge kwaliteit en combineert integriteit en coachend leiderschap met snelle besluitvorming.

*  De cultuur van een HPO betrekt iedereen intensief via een open cultuur en dialoog gericht op acties naar betere prestaties.

*  De lange termijn gerichtheid van een HPO geldt voor klanten, leveranciers en samenwerkingsorganisaties, maar vooral ook voor management en medewerkers. Nieuw management wordt door promoties van binnenuit aangevuld.

*  Een HPO kent haar onderscheidende kenmerk in de markt en laat alle medewerkers continu bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van haar processen, diensten en producten

*  De medewerkers van een HPO zijn divers, complementair en kunnen goed samenwerken. Ze zijn flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat.

Uit het onderzoek van De Waal komt ook naar voren wat op de lange termijn niet onderscheidend is om de prestaties van organisaties te verbeteren.

*  Er is geen aantoonbare relatie tussen salarissen, bonussen en high performance.

*  De focus moet liggen op de actieve dialoog, niet op veel communicatief eenrichtingsverkeer.
*  ICT en competentiemanagement kunnen ondersteunen, maar zijn losstaand van weinig nut.

*  Leiderschap in woorden werkt contraproductief.

*  Investeren en begeleiden van medewerkers die blijvend niet presteren.

*  Focus op korte termijn resultaten.

*  Continu reorganiseren heeft geen toegevoegde waarde.

Tags: , , , , ,

2 Reacties

[…] for Organizational Performance is vorig jaar een grootschalige onderzoek naar het fenomeen ‘High Performance Organizations (HPO)’ afgerond. Het is interessant de resultaten van deze studie nog eens te bekijken vanuit het […]

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Edwin van der Scheer. Edwin van der Scheer heeft gezegd: HPO's : hier de vijf pijlers naar voren die een doorslaggevende rol spelen in het succes van organisaties http://bit.ly/cmKSoa […]

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over InnovatiefOrganiseren.nl

Deze site blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

De Innovatief Organiseren Linkedin group

Volg Innovatief Organiseren op Twitter

Redactie