Innoveren doe je met klanten

De succesvolste innovaties van bedrijven zijn in overgrote meerderheid bedacht door de klanten! De kunst van het innoveren is de kunst van het klantencontact. Aldus Eric von Hippel, een professor aan het MIT in de VS. Von Hippel noemt dit "democratizing innovation". In zijn boek met dezelfde titel beschrijft hij hoe dit werkt. In het bijzonder de ideeën van de "lead-users" blijken veel beter dan die van de eigen R&D of Marketing-unit.
U denkt misschien dat het bij innovatie vanuit de klant, gaat om allerlei aanpassingen van al bestaande produkten. En dat juist R&D komt met nieuwe produktlijnen. Dat blijkt niet te kloppen; het is net andersom. Zoek de innovatieve voorhoede bij uw klanten en u bent op de goede weg! Eric von Hippel heeft deze route uitgewerkt en voorzien van de nodige voorbeelden. U kunt zijn boek bij Amazon.com aanschaffen of alhier gratis downloaden.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>