Scott Berkun: The Myths of Innovation (recensie)

Hoe weet je of een innovatie zal slagen of niet? Of wat de nieuwste doorbraaktechnologie zal zijn? Volgens Scott Berkun doen er tal van mythes de ronde over innovatie. Hij schreef een boek over deze mythes, waar ze vandaan komen en waarom ze niet waar zijn.

In 'The Myths of Innovation' haalt Berkun tal van voorbeelden aan. Vele beroemde innovaties uit het (verre) verleden van onder meer Thomas Edison, Isaac Newton, Galileo Galilei, Johannes Gutenberg, Tim Berners-Lee (het World Wide Web) en Jeff Bezos (Amazon.com) komen voorbij.

Het boek van Berkun staat vol met vermakelijke anekdotes over uitvindingen en hun uitvinders. Die uitvindingen zijn meestal van technische aard. Daarmee is het meteen al een paar zaken duidelijk. Ten eerste dat het boek hoofdzakelijk gaat over productinnovatie. Ten tweede dat het geen 'how to' boek betreft met de zoveelste innovatiemethode. Wel gaat Berkun verder dan de creatieve fase van een productinnovatie en hij blijft dus niet bij het stadium van 'de uitvinding' steken. Integendeel zelfs. Berkun legt uit dat het welslagen van een innovatie afhankelijk is van vele (externe) factoren, en niet in de laatste plaats van het doorzettingsvermogen en werklust van de innovator zelf.

Over welke mythes over innovatie gaat het boek? Ik kan in deze korte recensie onmogelijk alle mythes recht doen, maar om een indruk te geven zal ik er toch een paar noemen.

De eerste mythe die aan bod komt is die van 'Epiphany', ofwel de gedachte dat een innovatie voortkomt uit één briljant idee op één moment in de tijd. Berkun verhaalt dat dergelijk magische momenten maar zelden voorkomen. En als ze al voorkomen, dan zijn ze zeker niet voldoende om een innovatie tot een succes te maken. Het is leuk om te denken dat iedere doorbraak begint bij een Eureka! moment van de innovator, maar dit is zelden het geval. Het is de legendevorming achteraf die ons dit doet geloven. Scott Berkun laat je nog maar eens beseffen dat innoveren en transpireren twee werkwoorden zijn die bij elkaar horen.

Een andere populaire mythe is dat geweldige technologische doorbraken met gejuich worden ontvangen door consumenten en investeerders. Het tegendeel is waar. Een innovatie brengt de status quo in gevaar en zal daarom altijd op weerstand stuiten. Berkun verzucht: "This creates an unfortunate paradox: the greater the potential of an idea, the harder it is to find anyone willing to try it." Deze gedachtelijn kennen we al van het bekende werk van Clayton Christensen: The Innovator's dilemma en van het standaardwerk van Everett M. Rogers over innovatie: Diffusion of Innovations.

In totaal behandelt Scott Berkun tien mythes in tien korte hoofdstukken. De inzichten die het boek biedt zijn geen van allen splinternieuw of oorspronkelijk. Vaak heb je het idee dat een bepaalde mythe al een tijdje geleden is doorgeprikt. Toch vind ik "The Myths of Innovation" een aanrader. Het boek is doorspekt met voorbeelden (de meer recente hebben allemaal te maken met internet en aanverwante technologie), is in een vlotte stijl en met humor geschreven en biedt in zeer beknopte vorm een prima overzicht van de body of knowledge. Bovendien is het beschrijven van innovatie vanuit historisch perspectief een verademing ten opzichte van de rij 'hallelujaboeken' die er op dit terrein jaarlijks verschijnt. Kortom: ik heb het met plezier gelezen en ik raad u aan hetzelfde te doen.

The Myths of Innovation
Scott Berkun
Uitgeverij O'Reilly Media, 2007
onder andere verkrijgbaar via Amazon.com en Bol.com

Meer lezen:
De website van Scott Berkun
Een presentatie van Scott over dit boek (film)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Drion, Marée en Melissen: Workin’ Wonderland (recensie) | Innovatief Organiseren
[...] van Dick Bijl over Het Nieuwe Werken (zie hier en hier) en de boeken van Scott Berkun (zie hier) en Peter Drucker (zie hier) over innovatie.  Dit keer opnieuw een Engelstalig boek: Workin’ [...]