Zes mythes over creativiteit

Jan Hoetmer las over onze plannen voor een nieuw innovatieboek en tipte de redactie over een artikel op FastCompany.com. In het artikel uit eind 2007 wordt Teresa Amabile geïnterviewd. Amabile is professor aan de Harvard Business School en deed een groot onderzoek onder Amerikaanse bedrijven naar de bronnen van innovatie en creativiteit. Zij vroeg dagelijks aan 238 medewerkers van zeven bedrijven wat zij van hun werk vonden. Dit leverde 12.000 ingevulde vragenlijsten op. Het resultaat: zes mythes over creativiteit zijn voor altijd doorgeprikt. En laat ik nu gek zijn op dit soort rijtjes...

1. Creativity comes from creative types

Niet waar, blijkt uit het onderzoek. Het zijn niet alleen de medewerkers van de afdelingen R&D, Marketing en Communicatie die creatief kunnen zijn. Iedereen met een normaal intelligentieniveau is in staat om creatief werk af te leveren. Het blijkt dat intrinsieke motivatie het belangrijkste is voor innovatief gedrag.

2. Money is a creativity motivator

Prestatiebeloning is niet innovatiebevorderend, maar remt zelfs de creativiteit. Het blijkt dat medewerkers risico-averser worden als zijn na gaan denken over de financiële gevolgen van hun handelen. Mensen zijn het meest innovatief als ze intrinsiek gemotiveerd zijn zichzelf 'stretching goals' stellen.

3. Time pressure fuels creativity

Tijdsdruk blijkt contraproductief te werken. De 'pressure cooker brainstrom' technieken kunnen dus weer in de kast. Creativiteit heeft een incubatieperiode nodig. Bovendien is creativiteit gebaat bij focus en zo min mogelijk afleiding. Innovatie blijkt dus een kwestie van goed kunnen kauwen op vraagstukken.

4. Fear forces breaktrhoughs

Bijzonder dat Teresa Amabile dit nog een mythe noemt, want ik dacht dat dit algemeen bekend was. Mensen zijn het meest creatief als ze gelukkig zijn. Niet alleen levert innovatie een blij gevoel op, uit het onderzoek komt ook naar voren dat medewerkers innovatief zijn als de ze dag ervoor gelukkiger waren. Een positieve vicieuze cirkel dus.

5. Competition beats collaboration

Niet waar. Onderlinge concurrentiestrijd van medewerkers voor status en beloning zorgt niet voor een hoger innovatietempo. Juist open samenwerking in teams helpt, omdat medewerkers dan onderling hun ideeën delen, combineren en aanscherpen.

6. A streamlined organization is a creative organization

Reorganisaties hebben een desastreus effect op de creativiteit in de organisatie. De onrust die vooraf gaat aan reorganisaties blijkt nog funester. De les die je hier uit kunt trekken is dat je gedwongen personeelsreducties maar beter kunt voorkomen, en als het dan toch nodig is: snel doorpakken! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

jan hoetmer
Edwin,
Leuk dat je m'n tip hebt uitgediept!
En ja..ik ben ook gek op dit soort lijstjes.
De onderzoeksresultaten van Teresa Amabile gebruik ik ook als cultuurveranderings-hulpmiddel:
Wil je iets veranderen... mobiliseer dan medewerkers met een sterke intrinsieke motivatie;  Zij zijn de "theezakjes" 'in de organisatie, die de omgeving (= de organisatie , de theepot) doordrenken met het geurige aroma van het gewenste gedrag/gedachtengoed.  Als je 2% theezakjes hebt, zal een hele organisatie kantelen. Dus de 7de mythe die ik graag zou willen doorprikken: Innovatie (= doe het anders om beter te worden) bevorder je niet met sturing van boven.
Maar anders om beter werkt <em>Andersom Beter</em>: Innovatie gaat sneller vanonder naar boven. Faciliteer het creatief kapitaal op de vloer en benut de intrinsieke gemotiveerdheid (=intern ondernemerschap) om te versnellen. Het effect is verbluffend!

Ik ben benieuwd naar jullie boek!

Jan Hoetmer