De OV-Fiets??

 Gisteren had ik twee afspraken in Utrecht, om 17.00 en daarna om 18.30. Beide keren keek men mij ietwat glazig aan toen ik vertelde met de OV-fiets te zijn. De gedachte dat ik om 17.00 met de auto in Utrecht moet zijn, en daarna nog door moet naar het centrum, maakte mij niet enthousiast. Vandaar dat ik voor de trein koos en niet voor de auto. Achteraf was dat maar goed ook want het was weer flink mis met de files rond Utrecht. Bovendien kan ik in de auto niet lezen, en in de trein wel. En als ik het lezen niet bijhou, kan ik op den duur geen stukjes voor de site meer schrijven. 

Het werkt zo. Ik stapte na mijn treinreis uit op Utrecht Centraal. Stak bij de tram/bushaltes de weg over en liep daar de fietsenstalling binnen. Links boven aan de trap is een hokje waar de medewerkers zitten. Daar gaf ik aan van de OV fiets gebruik te willen maken. Een stallingmedewerker scande vervolgens mijn kortingkaart en een sleutel, ik pakte een OV-fiets, stak de sleutel erin, en voila, klaar was Kees. Niks legitimeren, betalen van een borg, wachten en nog langer wachten. In minder dan een minuut stond ik weer buiten en was ik op pad. In de regen, dat wel. Nou ja, wel lekker fris. Trein gecombineerd met de OV-fiets is een krachtige combinatie die mij regelmatig uit de auto houdt.

Om gebruik te kunnen maken van de OV-fiets is het nodig om een abonnement af te sluiten. Kost 9,50 per jaar. Een rit kost 2,85. Omdat ik er niet zoveel gebruik van maak wordt het totale aantal ritten per kwartaal van mijn rekening afgeschreven.

Het blijft uiteraard een afweging tussen file en vertraging. Gisteren ging het goed, het gaat ook wel eens mis. Dat geeft dan weer tijd om te filosoferen over de NS. Intrigerend dat het regelmatig voorkomt dat de trein niet naar de bestemming gaat die op borden op de perrons staat, maar naar een andere bestemming die op de trein staat. Dan gaat er bij het beantwoorden van de twee basisvragen uit de organisatiekunde: hoe verdeel ik het werk en hoe coördineer ik die delen weer tot een geheel, toch iets niet helemaal goed.
Maar goed. Ook op zoek naar een alternatief voor de auto bij afspraken in de Randstad tijdens de spits? Zie www.ov-fiets.nl.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ronald Haverman
Heel leuk om te lezen dat je met zoveel plezier van de OV-fiets gebruikt maakt. We doen ook heel erg ons best om het voor klanten zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat lukt goed, behalve dat innovaties zoals de OV-fiets vaak tegengewerkt worden door de gevestigde orde en de overheid. Die zijn simpelweg niet ingericht op alternatieven voor de bestaande situatie. Voor wie meer wil weten over het gedoe rond de toekomst van OV-fiets kan kijken op www.ov-fiets.nl onder toekomstdossier.

Ronald Haverman
Voorzitter Stichting OV-fiets.
De OV-Fiets?? | innovatielog.nl
[...]  Gisteren had ik twee afspraken in Utrecht, om 17.00 en daarna om 18.30. Beide keren keek men mij ietwat glazig aan toen ik vertelde met de OV-fiets te zijn. De gedachte dat ik om 17.00 met de auto in Utrecht moet zijn, en daarna nog door moet naar het centrum, maakte mij niet enthousiast. Vandaar dat ik voor de trein koos en niet voor de auto. Achteraf was dat maar goed ook want het was weer flink mis met de files rond Utrecht. Bovendien kan ik in de auto niet lezen, en in de trein wel. En als ik het lezen niet bijhou, kan ik op den duur geen stukjes voor de site meer schrijven.  (more…) [...]