De qwerty metafoor: weerstand bij innovatie.

Rond 1873 verliet de eerste typemachine de fabriek. De uitvinder was  Christopher Sholes. Het verhaal gaat dat de metalen pootjes van het apparaat  bij snel tikken tegen elkaar aanliepen en haperden. Sholes zou om dat te verhelpen de oorspronkelijke letterindeling hebben aangepast, en zo ontstond de qwerty indeling van het toetsenbord.   

 Ik weet niet of dat verhaal van dat vastlopen waar is. Wat ik wel weet is dat we nu 135 jaar verder zijn. We gebruiken nog steeds termen uit de tijd van de eerste typemachine. Zo is bcc de afkorting van blind carbon copy. Maar we zitten ook nog steeds opgescheept met een indeling van het toetsenbord die ergonomisch bepaald niet optimaal is. We typen langzamer dan mogelijk, en krijgen waarschijnlijk meer klachten aan onze handen dan nodig. Dit  simpelweg omdat we het niet de moeite waard vinden om een nieuwe indeling aan te leren en toetsenborden met een andere lay-out aan te schaffen. Verandering is hier aantoonbaar beter, creativiteit en ideeën zijn niet meer nodig. De heer Dvorak heeft zijn huiswerk gedaan, en in zijn nieuwe toetsenbord uit 1932, wist hij het aantal benodigde bewegingen met 70% te reduceren. Toch doen we niets. De qwerty metafoor illustreert de kern van innovatie. Iets nieuws bedenken en op de markt zetten is ondernemerschap. Op zich al moeilijk genoeg. Om na het proeven van de smaak van succes in staat te zijn kritisch naar jezelf, je produkt en diensten te kijken en vanuit het oude weer opnieuw tot iets nieuws te komen is innovatie. De confrontatie met het oude leidt tot weerstand. Er zijn altijd  een boel redenen te verzinnen om niet te veranderen en alles bij het oude te laten. Goede ideeën hebben het daarom per definitie moeilijk. Aan  ideeën geen gebrek, alleen knallen we ze zo verdraaid goed af dat er slechts heel weinig doorkomen.Weerstand zie ik als het bepalende element bij innovatie, en niet creativiteit. Mensen zijn namelijk bij uitstek en van nature creatief. We zijn slecht in routines, rationeel handelen en het volgen van logische beslisregels, en zijn verbazingwekkend irrationeel. Onze hersenen zijn vooral goed in het herkennen van patronen en in associëren. We hoeven maar een flits waar te nemen, of we zien er al een geheel in of verzinnen er van alles bij om er maar weer een geheel van te maken. Creatieve ideeën ploppen vanzelf in ons brein op, mits er geen weerstanden zijn. Wat is de eerste stap voor een organisatie met innovatieambitie? Breng in kaart waar de organisatorische weerstanden liggen. Laat de brainstormsessies en de rest van het creatieve circus maar achterwege. Begrijp waar de weerstand zit, en de rest komt vanzelf!       

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Chris Stapper
Mooie metafoor, kende ik nog niet. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat de weerstand tegen een alternatief  toetsenbord zo groot is, ik zou het meteen willen proberen (maar ik had er nog nooit van gehoord).

Interessante benadering, uitstel van oordeel is natuurlijk belangrijk in creatief denken/ondernemen (niet meteen iets vinden van..), maar het is nog veel belangrijker dat de mensen waar een idee betrekking op heeft er achter staan en dan is het erg belangrijk om te weten waar de weerstanden zit.

(mooi blog trouwens, heeft onmiddelijk een plaatsje gekregen in mijn RSS)
Hans Weijmer
Auteur
Dag Chris, bedankt voor je compliment over ons blog. Wij doen ons best. Het is trouwens mogelijk om dvorak uit te proberen door de keyboardinstellingen van je PC te wijzigen. GA WEL VOORAF NA HOE JE NA HET EXPERIMENT DE OUDE INSTELLING WEER GOED KRIJGT! De dvorak indeling is met google op te zoeken, even uitprinten en je kunt aan de slag. Het is op individueel niveau een leerzame ervaring in waar je tegenaanloopt in veranderingsprocessen. Groeten, Hans.  
Pagina 123 van Quinn, handboek managementvaardigheden.
[...] krachtenveld-analyse van Lewin op de proppen, uit 1951 alweer, field theory in social action. Het stukje over de qwerty-metafoor sluit daar mooi bij aan. Op 376 staat een opsomming van weerstand tegen verandering. Ik heb mijn [...]
De qwerty metafoor: weerstand bij innovatie. | innovatielog.nl
[...] (more…) [...]