Hoe herken je de innovator?

Het nut en de noodzaak van innovatie, het continue verbeteren van zaken, zal door niemand worden ontkend. Maar wie heeft daar vandaag de dag nog tijd voor? En hoe moet je dat dan eventueel ‘managen’. Innovatie en creativiteit laten zich namelijk erg lastig vooraf plannen. Meestal vindt innovatie plaats door noodzaak of irritatie. Vaak zijn de innovators het type mensen wat bijna obsessief zaken willen verbeteren. Misschien bent u het zelf?

Innovatie kun je ondersteunen door technologie, maar het is nooit te vatten in formules. Het is een rommelig. Maar wellicht zijn innovators in uw bedrijf wel te herkennen. Deze mensen hebben veel prikkels nodig om tot innovatieve ideeen te komen, maar hoe herken je ze? 

 

Kenmerken van een innovator:

Status quo is onacceptabel: Twijfelt aan autoriteit, routine en aannames.

Nieuwsgierig: Blijft zich verbazen, verwonderen en onderzoekt alles, ziet kansen en mogelijkheden.

Intrinsiek gemotiveerd: Zelfstartend, proactief, diepe innerlijke behoefte om te verbeteren

Visionair: Toekomst gericht, groot voorstellingsvermogen, denkt in mentale plaatjes.

Fantasierijk: Speelt met ideeën, dagdroomt, denkt scenario’s door.

Risicozoekend: Gaat uit de comfort zone, durft te falen, gaat gewoon door bij tegenslag.

Bewegelijk: Zoekt inspirende omgevingen, dwaalt af en toe, bewegelijk en interactief.

Speels: Waardeert tegenstellingen en verrassingen, lacht graag en is ontspannen.

Adaptief: Past zich aan, integreert meerder mogelijkheden, open voor verandering.

Creatief: Legt onwaarschijnlijke verbindingen, stapt buiten de kaders, herformuleert ideeën.

Bedachtzaam: Denken, peinzen, afwegen, laten rijpen van problemen en oplossingen.

Herkent patronen: Heeft overzicht, herkent patronen, legt verbindingen.

Paradoxaal denker: Er is niet 1 waarheid, kan omgaan met chaos.

Leergierig: Continue op zoek naar kennis, integreert snel ideeën, goede balans tussen zoeken en Aktie

Analytisch en intuïtief: Kan goed convergent en divergent denken, goede intuïtie, zelfverzekerd.

Communicatief: Kan moeilijke concepten terugbrengen tot de essentie. Maakt snel prototypes.

Volhardend: Hoge tolerantie voor teleurstelling, leert snel van feedback, gaat gewoon door.

Doorzetter: harde werker, maakt zich nieuwe ideeën snel eigen, ziet het eindresultaat voor zich.

 

Sommige kwaliteiten zijn aangeboren, andere kun je aanleren. Je kunt ook op zoek naar een omgeving waar deze kwaliteiten het beste tot zijn recht komen en waarbij je als innovator het beste uit de verf komt. Het is aan u.

 

(Lijst ontleent aan M. Ditkoff, president, Idea Champions)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

An Kramer
Ja en dan ? Hoe doe je dat als je innovatie in je dna hebt?
Medestanders gezocht voor innovatieve guerilla!
Of lees gewoon mn blog over guerilla
An Kramer blogspot
Rob Oudshoorn
Geweldig! Ik herken mij best in een aantal punten, maar het is erg vervelend als je te nuchter bent en geen vermogen en mogelijkheden hebt tot het hard maken van je geweldige ideeën. Geen enkel bedrijf lijkt in te zijn voor ook maar de kortste brainstorm zodat je er uiteindelijk niets wijzer van wordt.
Rob Oudshoorn
www.icnow.nl (mijn idee voor het bedrijf dat ik zou willen beginnen, maar ik durf simpelweg niet, want mijn brood moet wel op de plank blijven komen)
R. Klitsie
Heel herkenbaar! 'Waarom zien anderen dit niet? denk je dan.