Crowdfunding

President Barack Obama is druk doende de Amerikaanse economie uit het slop te trekken. Wekelijks is hij in het nieuws om nieuwe plannen te presenteren voor investeringen van vele miljarden. Je kunt je afvragen hoe veel generaties Amerikanen nog moeten sappelen om dit Keynesiaanse recept van overheidsinvesteringen terug te betalen. Wat dat betreft was de financiering van zijn campagne innovatiever. Die vond namelijk deels plaats met crowdfunding, een specifieke toepassing van crowdsourcing en Web 2.0.Het is al weer even geleden dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gehouden. De manier waarop Obama het internet heeft ingezet voor zijn campagne, is absoluut de moeite waard voor een analyse. In principe heeft Obama zijn zege voor een groot deel te danken aan het inzetten van nieuwe technologieën en communicatiemiddelen (zoals het Internet, met name Web 2.0). Obama en zijn campagneteam hadden door hoe communicatie verandert en een steeds sterke focus op online heeft gekregen.

De online strategie van Obama

Tijdens de vorige presidentsverkiezingen in 2004 bediende alleen de democraat en gouverneur Howard Dean zich van een internetcampagne. Die campagne heeft als uitgangspunt gediend voor de campagne van Barack Obama (en andere kandidaten). Wat is er zo bijzonder aan zijn online strategie? Door de inzet van social networks zoals FaceBook, MySpace.com, Youtube, Flickr, weblogs, wiki’s etc. werd Obama optimaal zichtbaar voor een breed publiek en werd er over hem gesproken.

Welke online middelen hebben Obama en zijn team ingezet?

  • Obama heeft een zeer complete website gelanceerd met een weblog, een video kanaal, een merchandise webwinkel, een SMS service, etc.
  • Op zijn website werd de bezoeker op bijna elke pagina getriggerd om te doneren. Dit leverde een recordbedrag op voor ingezamelde fondsen.
  • Obama is duidelijk aanwezig op maar liefst 16 sociale netwerken zoals Linkedin.com, Myspace.com en Facebook.com.
  • Obama heeft Twitter.com gebruikt om iedereen van minuut tot minuut te laten bijhouden waar hij aan werkte, waar hij was of waar hij naar toe ging.
  • Op Youtube is een speciaal videokanaal voor Barack Obama geopend. Hetzelfde geldt voor fotosite Flickr.com.
  • In diverse online games kwamen reclameuitingen van Obama voorbij.
  • Als president heeft Obama een nieuwe site Change.gov gelanceerd waarbij hij de inwoners van Amerika vraagt om mee te denken over het beleid van de regering. Dit wordt ook wel “co-creatie” genoemd. Bovendien heeft hij de website van The White House compleet laten aanpassen.

Risico’s

Er zijn natuurlijk ook altijd risico’s en bedreigingen bij een communicatie- of marketingstrategie. Hoe krachtig je als campagneteam ook probeert een merk neer te zetten, in het huidige internettijdperk kunnen kiezers er massaal hun eigen invulling aan geven: user generated content! Zoals bijvoorbeeld de filmpjes die door de kiezers op YouTube.com of andere videosites zijn gepubliceerd, de bewerkte foto’s van Obama die men zelf op Flickr.com of andere fotosites heeft geplaatst, kiezers die de naam Obama als accounts registreren, de vele artikelen (positief of negatief) die over Obama op weblogs zijn geplaatst, etc. Hier dien je als team, als merk of als bedrijf op in te spelen…

De oplossing is een o.a het opzetten van een webcare team dat het internet naloopt en ‘controleert’ op onwelgevallige zaken en daar op ingrijpt. Obama’s campagneteam had tijdens de campagne speciaal een Rapid Response Team opgezet. De essentie: zo snel mogelijk reageren op online ontwikkelingen.

Al met al heeft deze vernieuwende communicatiestrategie voor Obama erg goed uitgepakt en is Web 2.0 nu echt tot het grote publiek doorgedrongen!

Meer over de Web 2.0 strategie van Obama:
6 Lessons We Can Learn From Barack Obama’s Online Marketing Strategy
The Importance of Being Authentic
Case Study: The Full Obama Strategy
What Businesses Can Learn from Barack Obama’s Social Media Strategy
Crowdfunding wiki

3 thoughts on “Crowdfunding”

E. van der Hoop 9 jaar ago

Crowd funding de toekomst van financieren! Nu de banken met ons spaargeld hun eigen gaten aan het dichten zijn en nog minder oog hebben voor de basis van een economie, de innovatieve ondernemers, ontstaan er alternatieve wegen voor het realiseren van zogenoemd durfkapitaal. 

 Durfkapitaal betreft investeringen in bijvoorbeeld bedrijven die opstarten of na de opstart geld nodig hebben om de groei naar volwassenheid mogelijk te maken. Omdat het vaak gaat om relatief kleine bedragen, zijn grote durfkapitaalinvesteerders niet geïnteresseerd. Daarentegen zijn de benodigde bedragen vaak te groot om het via het familie en vrienden op te halen. 

 Crowd funding (financiering in de vorm van vele kleine investeringen vanuit een social network) is een alternatief voor financiering via banken. 

 Lees het artikel van Co over crowd funding op onze weblog: http://www.coweblog.nl/crowd-funding/ en laat een reactie achter!

Trends voor 2012 volgens 10 trendwatchers – Innovatief Organiseren 7 jaar ago

[…] gaan de overeenkomst ontdekken tussen energie producerende huizen, Het Nieuwe Werken, Crowdfunding en 3D Printing. Elke van deze ontwikkeling past namelijk in wat omschreven wordt als ‘Radicale […]

Trends voor 2012 volgens 10 trendwatchers « Business Strategies 7 jaar ago

[…] gaan de overeenkomst ontdekken tussen energie producerende huizen, Het Nieuwe Werken, Crowdfunding en 3D Printing. Elke van deze ontwikkeling past namelijk in wat omschreven wordt als ‘Radicale […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *