Benodigde competenties voor (persoonlijk) leiderschap

kleine manOnlangs las ik het artikel ‘The skills leaders need at every level’ van Jack Zenger gepubliceerd in de Harvard Business Review (HBR) van juli 2014. Het artikel beschrijft de uitkomsten van een uitgebreid onderzoek naar de competenties welke belangrijk gevonden worden door medewerkers en managers voor het goed functioneren op managementposities. Eigenlijk geeft het artikel een overzicht van competenties voor persoonlijk leiderschap want de conclusie van Zenger is dat dit de competenties zijn die je altijd nodig hebt om succesvol te zijn gedurende je hele loopbaan.

De aanleiding voor het onderzoek door Zenger was de vraag van een cliënt om een competentie-model te ontwikkelen voor hun programma voor leiderschapsontwikkeling. De gedachte achter deze vraag was dat medewerkers (potentiële leiders) op verschillende momenten in hun loopbaan verschillende competenties nodig zouden hebben.

Na een uitgebreid onderzoek bleek dat leidinggevenden op verschillende niveaus inderdaad andere competenties nodig hebben, maar dat deze verschillen veel kleiner zijn dan de onderzoekers vooraf hadden gedacht. Met andere woorden: de hoogst scorende competenties zijn voor medewerkers op alle niveaus in de organisatie belangrijk.

competentiespersoonlijkleiderschap

 

 

 

 

 

 

 

(klik op afbeelding voor meer details)

De competenties: inspireren en motiveren (‘inspires and motivates’), integer handelen (‘integrity and honesty’), streven naar resultaten (‘drive for results’), samenwerken (‘collaborates and teamwork’) en relaties bouwen (‘builds relationships’) zijn op ieder niveau van belang. Als medewerkers omhoog groeien in de organisatie-hiërachie, dan zijn slechts kleine verschuivingen nodig in de benodigde competentiemix. Probleem oplossen (‘solves problems’) en communiceren (‘communicaties powerfully’) worden belangrijker op het niveau van middenmanagement en strategische visie (‘strategic perspective’) wordt één van de belangrijkste competenties op het niveau van topmanagement.

Wat is volgens Zenger de conclusie hiervan? Het onderzoek bevestigt dat op verschillende niveaus andere competenties van je worden gevraagd, en die moet je daarvoor ontwikkelen, maar nog belangrijker is dat je de competenties uit de top-7 ontwikkelt ongeacht het niveau in de organisatie waarop je nu werkt. Vaak moet je deze competenties namelijk al laten zien voordat je bevorderd wordt. Dus vraag jezelf niet alleen af welke competenties je nu verder moet ontwikkelen, maar werk ook alvast aan de competenties die je in je volgende loopbaanstappen nodig hebt!

Klik hier voor het originele artikel in Harvard Business Review.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *