Consumerization in IT: dé trend van 2025?

“Niets is moeilijker dan voorspellen, zeker waar het de toekomst betreft.” Dat schreef Mark Twain al eind 19e eeuw. Maar voorspellen is niet makkelijker geworden, in tegendeel. Wat moet je als CIO nu bijvoorbeeld met IT consumerization? In 2006 meldde een gerenommeerd onderzoeksbureau dat consumerization van IT dé grote trend voor de komende 10 jaar zou worden. Nog vóór 2012 zou het merendeel van de nieuwe technologieën die bedrijven aantrekken afstammen van toepassingen uit de consumentenmarkt.

Die voorspelling werd niet helemaal ingelost door de praktijk. En dus stonden onderdelen van consumerization, zoals mobilisering en apps, in 2012 weer in de lijst. Als trends voor 2016. Trekken we deze lijn door, dan is consumerization in 2022 dé trend voor 2024, en hoeft de CIO het onderwerp pas echt in 2025 te agenderen.

Het is het onderzoeksbureau in kwestie totaal niet kwalijk te nemen dat de voorspelling niet uitkwam. Robert Metcalfe had het fout toen hij zei dat het internet in 1996 uiteen zou spatten. Apple is meer dan eens doodverklaard. En Thomas Watson dacht was er in de wereld plaats voor meer dan 5 computers. Waar innovatie wordt voorspeld vallen blijkbaar spaanders.

Even terug dan. Is consumerization nu wel of geen onderwerp waar u dit jaar als CIO aandacht aan geeft? Is consumerization iets voor 2012, voor 2025 of misschien wel voor nooit?

Het antwoord daarop laat zich eenvoudig uiteenleggen in drie onderdelen.

  1. Kijk niet naar het concept, maar kijk naar de delen. Consumerization is een containerbegrip. Het is bring your own device (byod), het is social media, het is mobiel en het is tijd- en plaatsonafhankelijk. Ieder onderdeel van de trend gaat een hele andere toekomst tegemoet. Gebruik het containerbegrip dan ook zo min mogelijk. Bekijk liever per onderdeel hoe het zich doorontwikkelt.
  2. Schuif beleid niet te lang voor u uit... Iedere maand sturen meer werknemers werkdocumenten via Dropbox naar hun privé laptop om thuis te kunnen werken. Komen er meer onbeveiligde iPads op uw bedrijfsnetwerk. En worden bedrijfstoestellen door een handige collega ontdaan van hinderlijke beveiligingsinstellingen. Voer al in 2012 een duidelijk beleid dat in de geest is van onze tijd, of verheug u op onduidelijkheid, incidenten en overtredingen.
  3. … maar ga niet over één nacht ijs. Consumerization bekt goed, en heeft aansprekende voordelen. Daarom vindt het snel een plek in visiedocumenten. Maar laat dat geen reden zijn om even snel cloud computing of bring your own device in te voeren. Dergelijke ingrepen hebben namelijk verregaande consequenties. Op punten is bijvoorbeeld niet duidelijk hoe de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing is op diensten als Dropbox. En medewerkers zelf hun smartphone laten uitzoeken en afnemen maakt dat forse schaalvoordelen wegvallen. En de werkkostenregeling stelt dat computers en telefoons vrij van loonheffing mogen worden verstrekt, maar dat deze niet belastingvrij mogen worden vergoed (buiten de ruimte van 1,4%, die meestal al door andere vergoedingen wordt ingenomen). Zorg dat u de financiële, juridische en organisatorische consequenties goed overziet.

Volgend jaar staat consumerization gewoon weer in de lijstjes. Die voorspellingen durven wij aan.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>