Inspiratie opdoen in de vakantie

Binnenkort begint voor veel mensen weer de vakantie. Naast reizen en rusten is vakantie voor mij ook altijd een periode om afstand te nemen en ruimte te maken in mijn hoofd. Soms leidt dat bij een toevallige gebeurtenis of ontmoeting tot nieuwe inzichten over modern management. Omdat ik mijn inspiratie niet aan het toeval wil overlaten, neem ik voor de zekerheid ook altijd 1 of 2 goede managementboeken mee.

In deze column wil ik graag een leerzame ervaring tijdens één van mijn vakanties met u delen en enkele tips geven voor interessante boeken over modern management.

Case van de ontbrekende peentjes

Enkele jaren geleden kwamen we terug van vakantie en hadden we op de terugreis een laatste overnachting in het Ahrdal (Duitsland). In het Ahrdal worden druiven verbouwd waarvan een mooie witte wijn wordt gemaakt. De wijnboeren in het Ahrdal werken samen in een coöperatie. Deze coöperatie is gehuisvest in een groot vierkant gebouw met op de eerste etage een restaurant waar gerechten worden geserveerd die goed passen bij de lokale wijn. We werden in het restaurant bediend door een gezette vrouw van een jaar of 55 gekleed in traditionele, dikke Duitse kleding. Onder het platte dak was het zeer warm en de serveerster had het zweet op haar voorhoofd staan. Toen zij ons eten bracht, met zo’n groot dienblad op haar schouder, en de borden en schalen voor 4 personen had neergezet, keek zij de tafel rond en schrok. Met stevige pas beende zij naar de keuken en kwam terug met het ontbrekende schaaltje peentjes. De vraag die ik altijd aan mijn studenten stel, na het vertellen van deze case, is: waarom loopt deze serveerster zo hard om de peentjes te halen?

Om de discussie te sturen, geef ik dan 3 mogelijke antwoorden:

  1. Het restaurant heeft een bonusregeling: 99% of meer van de maaltijden op tijd en compleet is € 50,- bonus
  2. Het restaurant heeft een malusregeling: minder dan 99% op tijd of incompleet betekent een berisping en bij 3 berispingen volgt ontslag
  3. Ze wil gewoon een goede gastvrouw zijn en daar hoort bij dat alle schalen tegelijk op tafel komen.

Misschien ligt het aan mijn manier van vertellen, maar de meeste studenten kiezen (gelukkig!) voor antwoord 3. Ik heb het de serveerster nooit gevraagd, maar diep in mijn hart weet ik zeker dat het goede antwoord inderdaad antwoord 3 is. Als ik mijn studenten dan vraag waarom de meeste organisaties – en dus managers - desondanks vertrouwen op extrinsieke motivatie (optie 1 en 2) in plaats van op intrinsieke motivatie (optie 3), dan blijven ze het antwoord schuldig.

Voor mij was deze gebeurtenis een belangrijke motivatie om te werken aan het menswaardiger maken van organisaties door meer gebruik te maken van de bij ieder mens aanwezige intrinsieke motivatie.

Tips voor management literatuur

De afgelopen maanden heb ik enkele keren geschreven over ‘modern management’: over Het Nieuwe Werken (HNW), over ruimte voor zelfsturing en zelforganisatie en over persoonlijk leiderschap. Voor een deel kwam mijn inspiratie dus uit eigen ervaringen en observaties, maar voor een ander deel ook uit bestaande management literatuur.

Allereerst enkele persoonlijke tips voor artikelen over modern management (deze artikelen kunt u opzoeken op Google en dan printen of downloaden op de IPad):

  • ­'First, let's fire all the managers' van Gary Hamel
  • ­'Rebuilding companies as communities' van Henry Mintzberg .

 Voor degenen die meer willen (of veel regenachtige dagen verwachten), heb ik de volgende tips voor recente boeken:

  • ‘De zeester en de spin’ van O. Brafman en R. Beckstrom
  • ­´Freedom, Inc.´ van B. Carney en I. Getz
  • ­´12 The elements of great managing´ van R. Wagner en J. Harter (Gallup)
  • ­'Drive, de verrassende waarheid over wat ons motiveert' van Daniel Pink
  • ­‘Start with why’ van Simon Sinek.

 En voor enkele klassiekers:

  • 'The human side of enterprise' van McGregor (uit 1960, maar nog perfect leesbaar en toepasbaar)
  • ­'Bezieling en kwaliteit in organisaties' van Daniel Ofman
  • ­‘Leiderschap ontraadseld’ van Manfred Kets de Vries
  • ­‘Leading at a higher level’ van Ken Blanchard
  • ­‘The power of servant leadership’ van Robert Greenleaf.

Als ik u zou moeten adviseren, dan zou ik aanraden om ´12 The elements of great managing´ en 'Drive, de verrassende waarheid over wat ons motiveert’ mee te nemen. Het laatste boek leest nog net wat makkelijker dan de eerste en geeft absoluut een goed gevoel. Dus, als u zich wilt beperken tot één boek, dan is ‘Drive’ mijn persoonlijke aanrader!

Vakantie kan dus een bron van inspiratie zijn, door mooie eigen ervaringen of waardevolle theorie van anderen, maar vergeet ook niet uit te rusten en te genieten!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>