Edwin Lambregts

Berichten van Edwin Lambregts

Innovatie stimuleren met beloning. Vijftien manieren waarop het mis kan gaan!

Veel ondernemingen proberen ondernemerschap en innovatief gedrag van hun medewerkers te stimuleren via een gericht beloningsbeleid. Vaak met teleurstellende resultaten. Niet dat werknemers niet geïnteresseerd zouden zijn in beloning, maar het probleem zit vaak in het eenduidig “linken” van ondernemerschap en innovatie aan het beloningssysteem. Het sleutelwoord hier is: verwachtingenmanagement. In dit artikel vijftien dingen waar de werkgever rekening mee moet houden.

Een nuchtere kijk op HNW graag!

Als er een award bestaat voor ‘Het Meest Blije Thema’ dan mag de prijs dit jaar wat mij betreft uitgereikt worden aan Het Nieuwe Werken. Het werkconcept HNW is in korte tijd een ware hype geworden. Er is geen zelf respecterende bank, verzekeraar, provincie of gemeente in Nederland te vinden die er niet mee bezig is of er tenminste over nadenkt.

Zoals dat met hypes gaat worden de voordelen van het nieuwe concept tot grote hoogten opgehemeld en wordt er nauwelijks aandacht besteed aan de valkuilen en beperkingen. HNW wordt met veel technology & consultants push de markt op geduwd. Maar wie met zijn nagel door het laagje chroom heen krast ziet dat de torenhoge beloften meestal niet zijn gebaseerd op harde cijfers. Het is hoog tijd voor wat nuchterheid. Beide beentjes op de grond graag!

Marketing is dood, leve de marketing! (filmpje)

Tijdens het gastcollege van Philip Kotler op Nyenrode University, in juni van dit jaar, vroegen mijn collega’s en ik aan een aantal deelnemers hoe zij de toekomst van marketing zagen: What does marketing look like in 2020?

Eén ding werd gedurende het gastcollege duidelijk: de huidige leidende denkers hebben geen beeld bij de wat verder liggende ontwikkeling van hun eigen vakgebied. Gelukkig hebben de praktijkmensen dat wel.

Zes mythes over creativiteit

Jan Hoetmer las over onze plannen voor een nieuw innovatieboek en tipte de redactie over een artikel op FastCompany.com. In het artikel uit eind 2007 wordt Teresa Amabile geïnterviewd. Amabile is professor aan de Harvard Business School en deed een groot onderzoek onder Amerikaanse bedrijven naar de bronnen van innovatie en creativiteit. Zij vroeg dagelijks aan 238 medewerkers van zeven bedrijven wat zij van hun werk vonden. Dit leverde 12.000 ingevulde vragenlijsten op. Het resultaat: zes mythes over creativiteit zijn voor altijd doorgeprikt. En laat ik nu gek zijn op dit soort rijtjes…

Tien dingen die misgaan bij het bedenken van nieuwe producten

Gijs van Wulfen, auteur van het boek Nieuwe Producten Bedenken, las mijn oproep voor ‘lijstjes’ over innovatiemisverstanden, -dilemma’s en paradoxen. Dit alles in verband met het nieuwe boek dat ik samen met Richard Puyt ga schrijven. Gijs stuurde de redactie een overzicht van tien dingen die vaak misgaan bij productontwikkeling. In deze posting zijn lijst.

Bedankt Gijs!  

De 16 dilemma's bij het innoveren

Al eerder meldde ik dat collega-redacteur Richard Puyt en ondergetekende bezig zijn met de desk research voor ons boek over misverstanden omtrent innovatie. Het leuke is dat ik nu allerlei rijtjes van misverstanden, paradoxen en dilemma’s tegenkom. Hetzelfde fenomeen doet zich voor als je net een nieuwe auto hebt gekocht. Ineens zie je overal auto’s van hetzelfde type rijden!

Lezers helpen ook mee om de lijst met rijtjes compleet te maken. Dank daarvoor. Keep it coming! Van Jan Hoetmer kreeg ik bijvoorbeeld de tip over een artikel op FastCompany.com over een onderzoeksproject van HBS professor Teresa Amabile: The 6 Myths of creativity. Daarover een andere keer. In deze posting de zestien dilemma’s van innovatie zoals opgetekend in het boek Corporate entrepreneurship & Innovation van Morris, Kuratko en Covin (2 editie). Volgens mij zijn het lang niet allemaal dilemma’s, maar á la. Ik ben benieuwd wat jullie van dit rijtje vinden.

Steek eens de thermometer in uw organisatie

Bij aankomst om het vliegveld van Athene werd ik d.m.v. een thermoscan gecontroleerd op koorts. Wat was er nu gebeurd als het apparaat in mijn situatie een positieve uitslag had gegeven? Het apparaat geeft namelijk niet aan wat de oorzaak is van de verhoging. De douanier had waarschijnlijk al snel de conclusie getrokken dat ik wel de Mexicaanse griep zo hebben, dag vakantie…

Entrepreneurship & Innovation (quote)

Voor ons boek over de grootste misverstanden in innovatieland ben ik behoorlijk wat literatuur aan het doornemen. Zo ook het boek Coroprate Entrepreneurship & Innovation van de heren Michael Morris, Donald Kuratko en Jeffrey Covin (2e editie). Ik kwam daarin de volgende zinsneden tegen (pagina 34 en 35):

” Entrepreneurship is not a quick fix or an operational experiment in companies. In fact, the company that is not interested in developing and tapping into the entrepreneurial potential of its employees has effectively signed its own death warrant – the question is only one of whether it we be a quick demise of a slow, lingering decline.”

” Employees in companies should think of themselves as entrepreneurs. The should not think of themselves as somewhat like entrepreneurs. ”

Ja, die Amerikanen kunnen het mooi zeggen.

KASSA voor het Slotervaartziekenhuis !?

Afgelopen woensdag werd in het Slotervaartziekenhuis een polikliniek voor Mexicaanse griep geopend. Na een aarzelende start op 12 augustus loopt het er inmiddels storm met verontruste burgers. Het is niet verwonderlijk dat juist het Slotervaartziekenhuis onder bewind van zakenvrouw Aysel Erbudak een poli opricht. Als privaat ziekenhuis heeft de instelling naast het bewaken van de gezondheid ook nog een winstdoelstelling. En met eenvoudige tests op het griepvirus is het makkelijk binnenlopen. Tenminste, als iemand de kosten voor de poli wil dekken…

Ontploffende Apple iPhone: tijd voor een recall?

Op het NOS-journaal was net een item over een Franse tiener die glas van het display van een iPhone in zijn oog heeft gekregen. De iPhone van zijn vriendin spatte tijdens het bellen plotseling uiteen. De telefoon begon een sissend geluid te maken waarna het beeldscherm plotseling kapotging. De moeder van de jongen heeft contact opgenomen met  fabrikant Apple. Zij verklaarde dat de klacht door Apple niet serieus werd genomen. Ook in Groot-Brittannië was er al comotie over de Apple iPhone. Wordt het niet eens tijd voor een serieus onderzoek, mogelijk gevolgd door een recall?