Edwin Lambregts

Berichten van Edwin Lambregts

Seth Godin over change & the (in)competent

Citaat uit Seth Godin’s artikel in Fast Company:

Competent people resist change. Why? Because change threatens to make them less competent. And competent people like being competent. That’s who they are, and sometimes that’s all they’ve got. No wonder they’re not in a hurry to rock the boat. . . . In the face of change, the competent are helpless.

It doesn’t take a lot of time to change … to reinvent … or to redesign. No, it doesn’t take time; it takes will. The will to change. The will to take a risk. The will to become incompetent – at least for a while.

Bron: Fast Company, lees hier het gehele artikel

Een innovatief 2009 toegewenst!!!

Innovatief Organiseren wenst al haar lezers en iedereen in Nederland die innovatief organiseren, sociale innovatie en slimmer werken een goed hart toedraagt een fantastisch 2009 toe! Dat het komende jaar maar veel inspiratie, resultaat en waardevolle inzichten mag geven. In dit artikel de top 5 van best bezochte artikelen in 2008, de bezoekersaantallen en een inkijkje in onze plannen.

Biomimicry: innovatie volgens Janine Benyus

Janine Benyus schreef in 2002 het boek Biomimicry, nog voordat de trend (en hype) rondom duurzaamheid en milieu echt een grote vlucht zou nemen. Bij biomimicry (door sommigen ook wel Biomimetics, Bionics of Biotechniek genoemd) worden natuurlijke ecosystemen als uitgangspunt genomen bij de introductie en bouw  van nieuwe materialen, producten en gebouwen. Meer recentelijk wordt Biomimicry ook ingezet door mensen voor productinnovatie. Dat gaat met vallen en opstaan, maar de eerste voorbeelden spreken tot de verbeelding!

My Dutch Innovation Day

Onlangs kreeg ik een e-mail van een collega over het Dutch Innovation Day congres op 16 december 2008. Het was zo’n ‘misschien is dit wel iets voor jou’ e-mail. Zonder me erg te verdiepen in het programma heb ik meteen op de reply-knop gedrukt en enthousiast JA geroepen. Een dag praten over innovatie, altijd goed toch? In dit artikel een recensie van de dag en een korte opsomming van een paar wetenswaardigheden.

Parkeerplaats voor vrouwen

De foto die u hiernaast ziet heb ik afgelopen vrijdag genomen. Ik was wat vroeg voor een afsrpaak in Bladel, dus ik besloot een kopje koffie te gaan drinken in de buurt. Zo kwam ik stomtoevallig uit bij Conferentiecentrum Koningshof (in Veldhoven). Bij het oprijden van de parkeerplaats viel me dit bord “women parking only” op. Ik ging natuurlijk meteen op zoek naar “men parking only”, maar ik kon dit bord noch de parkeerplaats vinden. Het gaat blijkbaar nog goed in de conferentiebusiness – reserveringen van voor de crisis neem ik aan – dus ik moest mijn bolide zo’n driehonderd meter verderop kwijt.

Werknemer 2.0: hoe slim werk jij?

Het NCSI heeft in een poging om de jongere generatie aan te spreken een webgame ontwikkeld. Het doel van het spel is werknemers bewust te maken van hun eigen werkwijze en aan te zetten tot slimmer werken, zo valt op de site te lezen. Het spel breng daarnaast ideeën aan bedrijven die beter om willen gaan met de samenwerking tussen verschillende generaties werknemers en de benutting van jonge talenten. Hoe brengt de generatie Einstein, ofwel generatie Y het er vanaf?

Jelle Bouma: Betrokkenheid als sleutel

Met de titel ‘Betrokkenheid als sleutel’ en de ondertitel ‘Waarom organisatieveranderingen slagen of falen’ geeft auteur Jelle Bouma de centrale stelling van zijn boek al weg. Hiermee verraad hij meteen op de kaft al zijn geloof in de positieve impact van de participatie op organisatieverandering. Dat geeft niet, want ik heb ooit geleerd dat een goede titel de kortst denkbare samenvatting is van de inhoud. Maar kan hij zijn stelling ook hard maken? Is betrokkenheid inderdaad de sleutel?

Hans Rosling: Zo maak je statistiek weer spannend

Vandaag zag ik een filmpje van de Zweede professor Hans Rosling (Karolinska Institutet) op TED waar m’n mond van open viel. Rosling is een professor op het gebied van internationale gezondheidszorg, met een bijzondere belangstelling voor gezondheidszorg in ontwikkelingslanden. Met behulp van Trendalyzer software toverde hij de meest inzichtelijke statistieken voor de ik ooit heb gezien. Kijk zelf maar!

Wat werkt en wat werkt niet?

Veranderingen doorvoeren in organisaties is over het algemeen niet zo moeilijk. Verbeteringen aanbrengen daarentegen wel. Verbeteringen zijn succesvolle veranderingen. Wat de sleutels zijn om van veranderingen ook verbeteringen te maken, daar zijn de meningen over verdeeld. Wat werkt wel en wat werkt niet? En wat werkt onder welke omstandigheden? En hoe meet je eigenlijk een verbetering? Wat zegt de wetenschap hierover?