Hoe een vakantie mij inspireerde om artikelen te publiceren

ahrdal

Binnenkort begint voor veel mensen weer de vakantie. Naast reizen en rusten is vakantie voor mij ook altijd een periode om afstand te nemen en ruimte te maken in mijn hoofd. Soms leidt dat bij een toevallige gebeurtenis of ontmoeting tot nieuwe inzichten over modern management. Al weer ruim 2 jaar publiceer ik artikelen op InnovatiefOrganiseren. Wat was voor mij de aanleiding om te gaan publiceren?

Enkele jaren geleden kwamen we terug van vakantie en hadden we op de terugreis een laatste overnachting in het Ahrdal (Duitsland). In het Ahrdal worden druiven verbouwd waarvan een mooie witte wijn wordt gemaakt. De wijnboeren in het Ahrdal werken samen in een coöperatie die gehuisvest is in een groot vierkant gebouw met op de eerste etage een restaurant waar gerechten worden geserveerd die goed passen bij de lokale wijn. We werden in het restaurant bediend door een gezette vrouw van een jaar of 55 gekleed in traditionele, dikke Duitse kleding. Onder het platte dak was het zeer warm en de serveerster had het zweet op haar voorhoofd staan. Toen zij ons eten bracht, met zo’n groot dienblad op haar schouder, en de borden en schalen voor 4 personen had neergezet, keek zij de tafel rond en schrok. Met stevige pas beende zij naar de keuken en kwam terug met het ontbrekende schaaltje peentjes.

De vraag die ik, na het vertellen van deze case, altijd aan mijn studenten stel, is: 'waarom loopt deze serveerster zo hard om de peentjes te halen?'. Om de discussie te sturen, geef ik dan 3 mogelijke antwoorden:

  1. Het restaurant heeft een bonusregeling: 99% of meer van de maaltijden op tijd en compleet is € 50,- bonus
  2. Het restaurant heeft een malusregeling: minder dan 99% op tijd of incompleet betekent een berisping en bij 3 berispingen volgt ontslag
  3. Ze wil gewoon een goede gastvrouw zijn en daar hoort bij dat alle schalen tegelijk op tafel komen.

Misschien ligt het aan mijn manier van vertellen, maar de meeste studenten kiezen (gelukkig!) voor antwoord 3. Ik heb het de serveerster nooit gevraagd, maar diep in mijn hart weet ik zeker dat het goede antwoord inderdaad antwoord 3 is. Als ik mijn studenten dan vraag waarom de meeste organisaties – en dus managers - desondanks vertrouwen op extrinsieke motivatie (optie 1 en 2) in plaats van op intrinsieke motivatie (optie 3), dan blijven ze het antwoord schuldig.

Voor mij was deze gebeurtenis een belangrijke motivatie om te beginnen met het publiceren van artikelen over het menswaardiger maken van organisaties door meer gebruik te maken van de bij ieder mens aanwezige intrinsieke motivatie.

Vakantie kan dus een bron van inspiratie zijn, door mooie eigen ervaringen, maar vergeet ook niet uit te rusten en te genieten!

De redactie van InnovatiefOrganiseren wenst u een mooie en inspirerende vakantie!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>