Fan van Ben

Ik ben fan van Ben. En dat, terwijl ik nog geen minuut met ze gebeld heb. Toch knap, denk ik dan, van Ben. De sleutel van het succes zit in eenvoud en 'customer honesty'. Ik verkeer in dezelfde euforische stemming als bij de introductie van de iPhone, nu twee jaar geleden. Geen idee waarom ik destijds dat gevoel had, maar ik móest en zóu dat ding hebben. Iets in mij bleef zacht, maar indringend aan m’n hoofd zeuren: “koop dat ding, koop dat ding…”. Ik ben helemaal geen gadget-man, dus dat was geen reden. Wat dan wel? Behalve guerrilla-achtige sublimale reclamebeïnvloeding kan ik niks anders bedenken dan dat Apple z’n marketing goed op orde had.

En nu ook Ben. Terug van weggeweest en briljanter dan ooit. Eenvoudig kiezen tussen vier abonnementen; allemaal SIM only. En dat komt goed uit, want ik hoef er geen telefoon bij; ik heb er namelijk al een. En vanaf september keurig simlock vrij.

Eenvoud & flexibiliteit lijkt het adagium van Ben. Door mijn ervaring in marketing en klantgerichtheid zie ik dat Ben het begrijpt. Net als Apple, dat ook snapt wat de gebruiker wil.

Bij Ben geen rigide contracten die in beton gegoten lijken te zijn. Bij T-Mobile wel. Daar loopt mijn 2-jarige abonnement tot september. Na 3x de klantenservice gebeld te hebben met de heldere vraag of ik dan nog te maken zou hebben met een (voor mijn gevoel ‘extra’) opzegtermijn, kwam een evenzo helder antwoord: nee, vanaf september bent u vrij om te gaan waar u wilt. Bij formeel te hebben aangegeven na de contractdatum niet verder te willen, bleek dat juist, echter na nog wél even een opzegtermijn van drie maanden in acht te nemen. Hmm.

Nu ben ik in het voordeel, omdat ik vanuit mijn professie vrij goed weet hoe klantprocessen bij organisaties werken. En dus standvastig gebleven, de medewerkster het moeilijk gemaakt, wat termen laten vallen en hop… na twee dagen blijkt beëindiging zonder extra opzeggen ineens wél mogelijk. Ondanks deze terechte uitkomst, gaf het hele gedoe me een gevoel van misleiding. En dat is niet prettig als je klant bent. Daarom: naar de website van Ben. Wat een verademing: helder en eenvoudig. Opzeggen kan elke maand (met beperkte opzegtermijn) en het prijsplan kan op elk gewenst moment aangepast worden. Transparant en vooral: eerlijk.

Na customer intimacy, customer centricity en customer experience pleit ik voor customer 'honesty'.

En oh ja, wil je een duo simkaart? Helaas, dat kan bij Ben (nog) niet. Ben schrijft daarover: ‘Ben biedt op dit moment geen duo simkaarten. Ik weet dat T-Mobile dit wel biedt. Wanneer duo sim echt een voorwaarde is kun je je daar wellicht verder oriënteren.’

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ben SIM Only
Ben doet het inderdaad zeer goed op sim only gebied. En ze zijn nog altijd de enige aanbieder met een contract van 1 maand (t.o.v. de concurrentie met 12 tot 24mnd).
 
Wat ik wel grappig vindt is dat je juist over T-Mobile (eigenaar van Ben) minder positief bent. Apart om te zien dat twee bekende merken zo anders ervaren kunnen worden, terwijl een groot deel van hun processen en netwerk gedeeld worden. Dan blijkt inderdaad dat een beetje goede marketing aardig wat verschil kan maken!
Robert Buisman
SIM Only Abbo
Ik mis bij ben ook de introductie van de Microsim. Ze maken onderscheid tussen klanten: de een krijgt wel een microsim en de ander niet. Ik denk trouwens dat het naast customer intimacy veel meer heeft de maken met operational excellence. Door de internet processen te optimaliseren kom je makkelijker tot lagere prijzen. Dit dien je dat ook niet uit het oog te verliezen