Steek eens de thermometer in uw organisatie

Bij aankomst om het vliegveld van Athene werd ik d.m.v. een thermoscan gecontroleerd op koorts. Wat was er nu gebeurd als het apparaat in mijn situatie een positieve uitslag had gegeven? Het apparaat geeft namelijk niet aan wat de oorzaak is van de verhoging. De douanier had waarschijnlijk al snel de conclusie getrokken dat ik wel de Mexicaanse griep zo hebben, dag vakantie…Wat doe je als organisatie wanneer de Mexicaanse griep wordt geconstateerd? Je neem allerlei maatregelen om verspreiding te voorkomen je waarschuwt de medewerkers en let op de symptomen zoals koorts en al gehele lamlendigheid, dat laatste komt ook voor zonder Mexicaanse griep. Als werknemer blijf je thuis en neemt de nodige maatregelen om beter te worden. De thermometer speelt daar bij een belangrijke rol die geeft namelijk weer of je koorts hebt een van de belangrijkste signalen die je lichaam afgeeft als er iets aan de hand is.

Hoe meet je nu de gezondheid van je organisatie? Je ziet namelijk wel de symptomen zoals ziekte verzuim en personeelsverloop maar wat is er nu echt aan de hand. Er zijn veel verschillende tools op de markt die dmv medewerkers tevredenheid onderzoek een scan maken hoe de medewerkers in de organisatie in hun vel zitten, de visie van het management gedeeld wordt en het beloningsysteem aansluit bij de werkzaamheden. Het mag als vanzelfsprekend beschouwd worden dat medewerkers die tevreden zijn uiteindelijk ook een hogere productiviteit hebben al is dit vaak niet te meten.

Om hier een antwoord op te hebben ben ik samen met Boer & Croon gaan onderzoeken welke factoren er van invloed zijn op de productiviteit. Ik wil niet beweren dat de factoren die wij hebben geselecteerd DE factoren zijn maar wel van grote invloed zijn op productiviteit en aan toont dat er een relatie is tussen de verschillende factoren. Van huis uit is Microsoft een leverancier van technologie en ik dus nieuwsgierig ben wat nu de factoren zijn die het gebruik van software beïnvloeden. We hebben daar een tool voor ontwikkeld, Factor4index en hebben honderden bedrijven deze tool gebruikt om nu eens te kijken waar gebruikers tegen aanlopen in hun dagelijkse werkzaamheden.

Ik kan dit het beste duidelijk maken door een voorbeeld. Bij vrijwel elk onderzoek komt naar voren dat gebruikers problemen hebben met zoeken & vinden. Hoe vind je nu de juiste informatie en is deze relevant. Het ligt dus voor de hand om te gaan investeren in een zoekoplossing. Om informatie te vinden moet er natuurlijk ook mensen zijn die delen zolang ik mijn documenten lokaal op mijn harddisk opsla kan iemand anders het natuurlijk nooit vinden een nieuwe zoekmachine bied dus geen oplossing tenzij we een cultuur creëren waarbij mensen willen delen en niet hun bestaansrecht ontlenen aan de hoeveelheid elektronische documenten die ze voor zichzelf houden. Wat voor recept moet er worden uitgeschreven om dit op te lossen?

Steek eens een thermometer in uw eigen organisatie en deel de ervaring dan worden we met ons allen “beter”.

Hans van der Meer
Marketing Manager Microsoft
Het Nieuwe Werken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *