Marketing is dood, leve de marketing! (filmpje)

Tijdens het gastcollege van Philip Kotler op Nyenrode University, in juni van dit jaar, vroegen mijn collega’s en ik aan een aantal deelnemers hoe zij de toekomst van marketing zagen: What does marketing look like in 2020?

Eén ding werd gedurende het gastcollege duidelijk: de huidige leidende denkers hebben geen beeld bij de wat verder liggende ontwikkeling van hun eigen vakgebied. Gelukkig hebben de praktijkmensen dat wel.

De eerste reactie van velen is dat marketing in 2020 dood is. Kijk maar naar het filmpje dat wij op Nyenrode maakten. Personalised products, Communities, Doe-het-zelf: internet geeft consumenten steeds meer mogelijkheden om producten en diensten te assembleren buiten de standaard catalogus om. En als het product dat je koopt niet tentoongesteld wordt in de winkel, niet besproken wordt in een commercial, niet geprijsd wordt in een catalogus en niet ontwikkeld wordt door een fabrikant, waar blijft Kotler dan met zijn 4 P’s?

Nergens, of

  • Is een community eigenlijk niets anders dan een communicatie- en dus promotiekanaal, met eigen spelregels maar wel degelijk te benutten? Ik wordt veelvuldig gemaild met ‘aanbiedingen via Linked In, T-Mobile benut Hyves.
  • Is ‘personalised products’ eigenlijk niet veel anders dan state-of-the-art productontwikkeling, dat fabrikanten beter in staat stelt om behoeften van klanten en mogelijkheden van producten op elkaar aan te laten sluiten? Hoe persoonlijk is mijn lichtblauwe Dell nu echt?
  • Is internet niet de meest flexibele catalogus die er is, alleen moet je als fabrikant ermee leren omgaan. Als je nu zelf de beste beschrijving van je product maakt, er reviews van klanten bijplaats en die content plugt op en linked aan de meest bezochte sites? Dan is internet toch jouw catalogus?

Kortom, ‘pushmarketing as we know it’ is geen lang leven meer beschoren.

Maar ‘pullmarketing when I want it’ is wel degelijk een vakgebied voor de toekomst. Geen acties gericht op verkoop, maar ondersteuning bij mijn aankoop. Geen prijscommunicatie, maar informatie toegesneden op de fase in het aankoopproces waarin ik me bevindt, via het kanaal dat ik in die fase benut. Als ik me oriënteer browse ik op internet. Voor belangrijke zaken is het handig als ik weet welk vriendje het ook heeft gekocht. Het ene product wil ik voelen, het andere bestel ik ongezien. Ondersteun je mij om te komen van awareness, naar orientatie, naar uitproberen, naar aanschaffen, dan geef ik je veel informatie over mijn aankoopgedrag. Waar je dan later weer op kan inspelen.

Inspelen op behoeften? Als je het mij vraagt lijkt het verrekte veel op marketing.

Onno Ponfoort is adviseur bij Berenschot op het terrein van Strategie en Marketing. Wilt u meer over dit onderwerp weten? Stuur mij dan een e-mail op o.ponfoort berenschot com.

1 thought on “Marketing is dood, leve de marketing! (filmpje)”

Chris Stapper 10 jaar ago

Marketing doodverklaren klinkt als een grappige oneliner om aandacht te trekken. Ik hoop dat het niet heel serieus bedoeld is. Je moet het begrip marketing behoorlijk geweld aandoen om het op basis van bovenstaande dood te verklaren.

Inderdaad, de focus van marketing gaat verschuiven. En volgens mij hebben de meeste marketeers dat wel door. Waarom dit blijkbaar niet op dezelfde manier in academische kringen doordringt is me eerlijk gezegd een raadsel.

Hoe dan ook: goed stuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *