Online profileren als ondernemer

marnix2Vandaag typte ik ‘online profileren’ in Google en kreeg bijna 300.000 resultaten. Bijna 10 jaar geleden waren dat misschien nog niet eens 100 zoekresultaten geweest, weinig mensen wisten van deze handige marketing strategie. Dat is vandaag de dag wel anders en sociale media kanalen als Linkedin, Facebook en Twitter zijn onmisbaar geworden voor de ondernemer. Jezelf op de juiste manier online profileren versterkt je merk, opent deuren naar nieuwe cliënten en maakt van jouw een netwerk superstar.

Ben jij klaar om je concurrenten te vermorzelen met een strategisch online profiel? Dat begint met een aantal eenvoudige basics. Ik leg ze graag aan je uit.

Ken jezelf

Effectieve merken zijn gevestigd in de werkelijkheid. Als we aan Volvo denken, dan denken we aan veiligheid. Dat komt omdat Volvo veilige auto’s bouwt en dat op die manier in de media uit. Apple staat bekend om innovatie, alles wat ze doen en creëren is innovatief. Disney staat synoniem aan familie-entertainment, het geven van memorabele momenten voor elke generatie. Om een sterk merk op te bouwen moet je je richten op authenticiteit, wie je werkelijk bent.

Jezelf online profileren als ondernemer is alleen effectief wanneer je duidelijk laat zien wie je bent en hier ook consequent in bent. Wat onderscheid je van anderen? Hoe wil je graag dat anderen je zien? Sterke online profielen kennen hun visie, missie, waarden en passies. Je doelen staan gedocumenteerd en je bent jezelf volledig bewust van je ‘super powers’.

Laat jezelf zien

Met een duidelijk omgeschreven personal brand kun je beginnen met het uitdragen van je online boodschap. Een handige marketing tool hierbij is je ‘3D-bio’: je laat zien wie je bent in je werk, je persoonlijke leven en hoe je in het leven staat. Door je (persoonlijke) verhaal te vertellen bouw je een band met je doelgroep op. De 3D-bio is tegenwoordig een van de belangrijkste marketinginstrumenten die door professionals gebruikt wordt. Je bio laat de complete ‘jou’ zien, mensen leren je kennen en je schept meer emotionele verbinding en vertrouwen.

Ook kun je jezelf definiëren door consequent te zijn in je communicatie. Gebruik altijd dezelfde schrijfwijze, lettertypes, kleuren, beelden, etc.

Jezelf ontwikkelen

Effectieve online profilering vereist constante herhaling, maar ook groei. Blijf jezelf en je strategie ontwikkelen en bekijk alles wat je de online wereld instuurt kritisch. Elke keer denk je na over nieuwe manieren om je merk te injecteren in je online profiel. Hoe bereik ik mijn doelgroep? Wat wil de doelgroep graag van mij zien?  Bijvoorbeeld: je merk heeft alles met creativiteit te maken. Zorg dan ook dat de manier waarop je blogs schrijft, updates via Twitter deelt, opmerkingen in een Facebook groep maakt et cetera, creatief zijn. Alles wat je doet moet dan dat creatieve gevoel bij je doelgroep oproepen, want dat pas bij jou.

Dus?

Jezelf online profileren als ondernemer vereist standvastige toewijding, regelmatige aandacht en consistentie. Maar online profileren is vooral jezelf zijn, altijd.

Marnix de Munck is eigenaar van Sooda internetbureau. Met succes exploiteert zijn onderneming o.a. de website www.internetvergelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *