Op zoek naar logistieke en duurzame innovatie

kartonnendoosSteeds meer bedrijven zijn op zoek naar manieren om hun productie- of logistieke proces te verduurzamen. Het is inmiddels wel bekend dat dergelijke innovaties meerdere voordelen kennen. Het is enerzijds goed voor het milieu en anderzijds kan het goed zijn voor het imago van een onderneming. Onlangs maakte webwarenhuis Fonq.nl en kledinginzamelaar Packmee bekend dat ze gaan samenwerken. Een samenwerking als deze brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee.

Terwijl de meeste fysieke winkels de afgelopen jaren hun omzet hebben zien dalen, blijkt uit recente cijfers dat de omzet van online winkelen alleen maar toeneemt. Dit heeft ook gevolgen voor goede doelen die gewend zijn om bijvoorbeeld kleding in te zamelen in een container bij winkelcentra. Als steeds meer mensen daar wegblijven en online aankopen doen, zullen de goede doelen zich daar ook op moeten aanpassen.

Hier is Packmee zich blijkbaar ook bewust van, en daarom is het nu mogelijk voor klanten van Fonq.nl om de verpakkingsdoos te vullen met kleding en gratis op te sturen naar Packmee. Als er voor wordt gekozen om de gevulde doos naar een postkantoor te brengen, zou je kunnen zeggen dat de kleding net zo makkelijk in een kledingcontainer kan worden gedeponeerd. Fonq.nl en Packmee hebben het echter zo geregeld dat de kleding ook kan worden meegegeven aan een chauffeur van PostNL wanneer deze een nieuw pakketje komt bezorgen. Zo ontstaat er dus een nieuwe manier van recycling. De doos krijgt een tweede leven (en wordt daarna alsnog gerecycled) en tweedehands kleding wordt op een nieuwe manier ingezameld. Packmee verkoopt de kleding vervolgens aan sorteercentra en stort 50 procent van hun omzet naar goede doelen als KiKa.

Er liggen dus genoeg kansen voor beide partijen. Fonq.nl kan haar imago verduurzamen en Packmee kan een toename aan de hoeveelheid kleding verwachten. Het is echter wel de vraag in hoeverre mensen meteen bereid zijn om mee te doen aan dit nieuwe initiatief. Toen de eerste webwinkels opkwamen, vertrouwden veel consumenten het nog niet om online te betalen. Liever ging men ‘vertrouwd’ naar winkelcentra in hun eigen stad. De manier van kleding inzamelen die nu wordt aangeboden is ook nieuw. Het is daarom denkbaar dat mensen liever hun tweedehands kleding brengen naar de vaste container of stoppen in de bekende zak van het Leger des Heils. De transitie van offline naar online zal op dit gebied waarschijnlijk niet meteen vlekkeloos verlopen.

De verduurzaming van het logistieke proces biedt een hoop kansen voor ondernemingen. Iedereen wil immers graag in verband worden gebracht met duurzaamheid. Aangezien er nog niet veel initiatieven zijn die online combineren met fysieke goederen, is het de vraag of Nederlandse consumenten dit meteen zullen omarmen, of dat dit een eerste stap is op een lange weg die nog te gaan is. De samenwerking van Fonq.nl en Packmee is in ieder geval een goede eerste stap!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jan de Bruijn
Uitstekend artikel heel herkenbaar. Er is nog heel veel werk te verzetten als het om daadwerkelijke innovatie gaat.
Wij noemen dat van kosten naar nieuwe kansen ! (zie ook www.jewalogistics.nl)
JeWa Logistics, Jan de Bruijn
Pascal van Beek
Erg leuk en herkenbaar, mijn complimenten aan Fonq en Packmee. In onze praktijk zien we ook steeds meer vraag om de traditionele cyclus van proces verbeteringen te doorbreken en daadwerkelijke innovaties te brengen die onze klanten op een nieuwe groei-curve kunnen zetten. Daarvoor is goede vakinhoudelijke kennis nodig, maar zeker ook kennis van mensen uit andere branches en vakgebieden. Daarmee stimuleer je het lateraal denken en komen echte innovaties tot stand. Ik ben benieuwd welke initiatieven we nog tegen gaan komen.