Organisaties opnieuw uitvinden

Er bestaan mensen die zich man voelen terwijl ze vrouw zijn en andersom. Ze zitten in een ander lichaam dan ze zouden willen. Dat moet verschrikkelijk zijn wanneer je daarmee moet leven. Ik denk dat de meeste mensen het daar al snel mee eens zijn.

Maar zitten we allemaal niet in deze situatie. En dan bedoel ik niet dat we allemaal een ander lichaam willen hebben, maar wel een andere organisatie. Zijn de huidige organisaties wel gemaakt voor de huidige tijd? Hebben we misschien te maken met een markt die zo veranderlijk is dat het organisatielichaam daar niet meer bij past. Ook al wil je als bestuur, leidinggevende of medewerker wel veranderen, maar je hebt met dat oude lichaam te maken. Dat lichaam dat niet meer past voor de huidige samenleving.En een organisatie zou nu juist een afspiegeling moeten zijn van de samenleving. Maar de meeste organisatievormen die we kennen zijn juist gebouwd voor een zeer voorspelbare wereld. Een wereld die je kon maken, modelleren, voorspellen. En dat is allemaal over.

Misschien kunnen we de structuren van de organisatie nog wel veranderen, en een ander logo bedenken, een hippe website, een moderne lobby. Maar dat is het probleem allemaal niet. Het gaat om het gedrag van ons allemaal. Het gaat over de manier waarop we zijn opgeleid. Het gaat bij de huidige bedrijven allemaal over processen, controle en nooit fouten maken. Het gaat over voorspelbaarheid en risico's, het gaat over weinig kosten maken en human resources. En daar gaat het dus mis. Ons denkraam is verouderd en werkt niet meer in deze tijd.

Herstel, een deel van de organisatie zal zich moeten aanpassen aan de huidige economie. Maar een deel van de organisatie zal zich nog meer dan ooit moeten richten op het voorspelbaar, betrouwbaar, tegen lage kosten leveren van diensten en producten. Dat zou je de 'blauwe' kant van je bedrijf kunnen noemen.

Daarnaast moet je een deel inrichten dat zich juist richt op de interactie met de markt. Een deel, het gele deel van je organisatie, dat kan luisteren naar de markt, kan praten met de markt, kan nadenken over nieuwe oplossingen. Zaken die je nooit met het blauwe deel van je organisatie kunt invullen. Het gele deel zorgt ervoor dat je snel kunt reageren op nieuwe ontwikkelingen.

Uiteraard gaat het erom dat je als bedrijf goed kunt samenwerken met de blauwe en gele kant van je organisatie. Zo bouw je een adaptieve organisatie die klaar is om met veranderingen in de markt om te gaan en toch voorspelbare producten en diensten kan leveren.

Waar het om gaat is dat we uit ons oude denken stappen en opnieuw onze organisaties gaan uitvinden. Alleen dan heb je kans te overleven in de 21ste eeuw.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Drion, Marée en Melissen: Workin’ Wonderland (recensie) | Innovatief Organiseren
[...] Als gevolg van deze megatrends zullen bedrijven verdwijnen en plaats maken voor meer fluïde gravitatiepunten, waarin organisaties en professionals samen komen om voor korte of langere tijd met elkaar samen te werken. Deze gravitatiepunten zijn in constante onderlinge concurrentie, waardoor een dynamisch systeem ontstaat. Om zich te kunnen handhaven en sterker te worden hebben de gravitatiepunten een sterke cultuurkern nodig (het DNA) die aansluit bij de wensen en ambities van professionals (de community). De scheidslijn tussen collaboratie en concurrentie vervaagt steeds meer. Het wordt steeds moeilijker om vast te stellen waar de organisatie eindigt en waar hij begint. Organsiaties moeten zichzelf opnieuw uitvinden. [...]