Spotify

@DJTrevorNelson: 2moro Sony & Universal start "On Air On Sale" - As soon as u hear a trk u can buy it. Will this stop illegal downloading?

Een tweet van BBC Radio1Xtra. ‘On Air On Sale’ is de laatste zet van de platenmaatschappijen in hun ‘War against illegal downloading’. Ter info, On Air On Sale betekent dat een plaatje direct te koop is zodra je het hoort en niet de gebruikelijke 4 tot 6 weken later. Het was me eerlijk gezegd nooit opgevallen (terwijl ik toch echt wel vet cool dope ben). BBC Breakfast News interviewt de aanvoerders van deze heroïsche strijd: Martin Talbot, CEO van The Official Charts Company en Trevor Nelson, DJ bij Radio 1. Ik zal wat flarden voor u vertalen. “Wat er gebeurt is dat je een nummer hoort op televisie - bij Glee of House(wives) - en dat jongeren direct hun mobiel pakken of iPad en gaan kijken waar ze het kunnen downloaden. Dat betekent dat ze 4 tot 6 weken de tijd hebben om het nummer ergens illegaal te downloaden. Kids these days want instant gratification [these days?]. Grote acts als JijOok en Mevrouw GaGa, lanceren hun platen gewoon als vanouds, maar interessant wordt om te zien wat er gebeurt met nieuwe artiesten. Vroeger was het een ‘setup’, een platenmaatschappij wilde eerst een 'image scheppen', wat 'momentum creëren', de 'spanning opbouwen', maar nu krijgen ze die gelegenheid niet meer. Ik weet niet wie het pijn gaat doen, ik probeer zelf mijn hoofd er nog rond te krijgen. Er zullen wel wat pr-baantjes gaan sneuvelen, haha.” “En hoe zit het met albums?” “Dat is interessant, vroeger zag je het schema: single, album, single, single, single. Nu zal je gaan zien dat het single, single, single en dan een album wordt.”

Yes, yes, change is gonna come. Wat zeg ik! Een revolutie! Maar goed dat Sony en Universal deze twee visionairs hebben ingeschakeld.”

De muziekindustrie is sinds mensenheugenis in handen van de platenmaatschappijen. Als ik het ruig samenvat: ze bezitten de studio’s, bepalen welke artiesten een contract krijgen, doen de promotie, pluggen de platen op de radio, bepalen waar ze moeten optreden, hoeveel albums ze moeten produceren, wat het imago is en zonodig zelfs wie het optreden pleebekt. Het heeft veel artiesten geen windeieren gelegd en veel mooie muziek toegankelijk gemaakt voor de massa. Maar wat is nu nog de toegevoegde waarde van de plôatenbôas?

Wie nu muziek wil maken kan het zelf opnemen, zelf publiceren en promoten. Je hoeft geen CD te maken, dat is zó vorig millenium. Net als een album. Jammer van de hoes, maar als je wilt kan je een mooi plaatje op je website zetten of je YouTube kanaal. Want een clipje maak je ook zelf of als je wat bekender bent laat je het door je fans maken, zoals de Barenaked Ladies. Of je begint een muziek battle met je maat. En downloaden?! Waarom zou je downloaden, je hebt toch YouTube en Spotify, je speelt het gewoon wanneer en waar je wilt.

Daarmee zijn we waar het voorlopig zal eindigen. Toegang tot al jouw muziek en die van je vrienden en van de rest van de wereld, op ieder moment van de dag, via elk medium dat met internet is verbonden. Ik zit hier Spotify niet te promoten, iedereen kon allang zien dat het hier heen zou gaan. Het had ook Musicovery of Songza kunnen worden, die waren er al een paar jaar eerder mee bezig. En misschien worden ze het ook nog.

‘On Air On Sale’ is een typisch geval van ‘Too Little Too Late’. De platenmaatschappijen blijven doen wat ze al die tijd deden: macht (en construeren) gebruiken om hun positie te behouden. Ze schakelen omroepen, radiostations en naïeve dj’s in en de Buma Stemra en justitie en de overheid en Apple en iedereen, om de toestand te mogen blijven bepalen. Maakt niet uit of het nog toegevoegde waarde heeft. Zij zijn het die de toestand in stand houden. Maar er is een grens aan wat je kan negeren. Er komt een moment dat de wereld zo veranderd is dat het niet meer te houden is en je er door wordt overspoeld. Het is nu aan het gebeuren, maar zelfs nu lijken de platenmaatschappijen het niet te zien. Trouwens, die meneer in Libië heeft/had er ook moeite mee.

Huiswerkopdracht: Hoe is te voorkomen dat Spotify zodirect dezelfde positie inneemt als voorheen de platenmaatschappij?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Willem Mastenbroek
Lid sinds 2024
Spotify is een revolutionair business-model waar platenmaatschappijen hun business-model tegenaan moeten zetten. De opties zijn talloos; alleen al de facebook -playlist share functie geeft platenmaatschappijen de mogelijkheid "eigen" kanalen te creeren.
Het is nu de buurt aan de spotify-books, en dan kunnen de uitgevers weer gaan nadenken.
Om een voorbeeld te geven hoe ver bedrijven van deze techniek afzitten, De Nederlandse Bibliotheek wou een zelfde model gaan hanteren maar dan mochten er maar 6 boeken van 1 auteur tegelijk van "uitgeleend" worden. Uhhhh,...welkom tot de virtuele wereld?!
Maar ook de "hippe" bedrijven slaan soms totaal de plank mis! Apple heeft het in korte tijd voor elkaar gekregen om de consument en de producenten tegen zich te keren. Hardware is duur en de apps zijn duur omdat apple 30% van de omzet wil. Dat is niet van deze tijd,...welkom Androit!
Kennen jullie het verhaal van dat gele tweede handskrantje, ViaVia? Marktleider in advertenties voor 2dehands meuk, 3 verkeerde beslissingen en weg waren ze!
Spotify is de remedy tegen illegaal downloaden, geeft iedereen de vrijheid om zijn muziek te spuien en ontheft platenmaatschappijen van hun macht. Wat wil je nog meer?!