Maak niet de grond onder hun voeten heet, maar wakker het vuur in hen aan!

Laatst zag op YouTube een filmpje van Herman Wijffels. Tegenwoordig hoogleraar sociale innovatie. Zijn stelling was: we benutten nog niet eens de helft van de talenten van de mensen die we hebben, die dagelijks voor ons werken. Managementgoeroe Peter Drucker zei het nog niet zo lang geleden als volgt: ‘De grootste verdienste van het management van de 20ste eeuw is  de vijfvoudige verbetering van de productiviteit de fabriekswerker. De uitdaging voor het management van de 21e eeuw is om de productie van de kenniswerker op een gelijkwaardige wijze te verbeteren.’

En in de praktijk van alledag is dat natuurlijk goed zichtbaar. Hoeveel mensen slepen zich niet door de dag heen om daarna tot bloei te komen bij de oudercommissie, voetbalclub of de duivenmelkvereniging? En daar komt dan wel een enorme hoeveelheid creativiteit tevoorschijn! Met fonkelende ogen. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders met tegenzin naar hun werk gaat. Wonderlijk eigenlijk als je bedenkt hoeveel werkzame uren er in een leven lang werken zitten: dat komt in de buurt van de 80.000 uren. Tachtigduizend! En als je dan niet met plezier naar je werk gaat, dan zijn dat wel hele lange dagen.Logisch dus dat als het regent op een koude nog donkere maandagochtend dat je dan denkt ‘ik blijf maar even liggen’. En dat wordt ook pijnlijk duidelijk als je voorzitter bent van het Sociaal Medisch Team (SMT). In de afgelopen jaren heb ik dat met enige regelmaat mogen doen, altijd in aanwezigheid van de bedrijfsarts, de bedrijfsmaatschappelijk werker en een hrm-adviseur. Iedere collega die zich meer dan drie keer ziek had gemeld in één jaar, stond dan automatisch op die SMT-agenda. In aanwezigheid van de betreffende direct leidinggevende, bespraken we dan wat er met die collega aan de hand was. En na veel SMT’s kan ik zeggen dat die doelgroep in twee categorieën te verdelen is.

De ene helft is écht ziek. Daar is sprake van een medisch vraagstuk. Voor hen kun je weinig doen behalve attent zijn in de vorm van aandacht. Maar die andere helft is helemaal niet ziek! Daar is heel iets anders mee aan de hand. Die hebben geen baan die bij ze past. Of hebben geen inspirerende baas die hen serieus neemt. Die houden zichzelf voor de gek of zitten in de knoop met hun eigen ‘ik’. En die groep is natuurlijk interessant om aan te pakken. Om dus samen met die collega te gaan werken een structurele oplossing. In de sfeer van: ‘Durf om te kijken naar je verleden, loop er niet voor weg; alleen zo kun je jezelf in de toekomst verbeteren’.

Essentieel is dat je dit niet vrijblijvend positioneert: de werkgever ondersteunt in de vorm van coaching, training of begeleiding, de werknemer werkt aan zichzelf, gaat ontdekken waar zijn kracht ligt en welke baan daar dan bij zou moeten passen. Op die manier hebben we met alle disciplines een groot aantal probleemgevallen weten op te lossen. Wat een geweldig goed gevoel gaf, is de betreffende persoon naderhand weer met fonkelende ogen en frisse blik door ’t leven te zien gaan. Veelal in een heel andere omgeving. Velen bedankten me naderhand en gaven eerlijk toe dat ze me aanvankelijk hadden verketterd (‘ik kon je wel ...’). Dat gaf mij in ieder geval veel energie! Het verhoogde werkplezier bleek bovendien rechtstreeks in verband te staan met de resultaatgerichtheid van deze collega’s. Tel uit je winst dus!

Lijkt me met het oog op de de huidige schaarste aan middelen en de komende vergrijzing dat dit onderwerp wel iets meer managementattentie mag krijgen. Problemen zijn immers geen stopborden, maar wegwijzers. Moet je eens kijken hoeveel winstpunten er te verzilveren zijn als we er inderdaad in zouden slagen om ons ziekteverzuim te beperken tot die groep die écht ziek is. Er zijn voorbeelden bekend waarin er in drie van de tien gevallen slechts sprake is van een medisch vraagstuk. Deskundigen schatten die winst op een bedrag van tussen de €4 en €6 miljard!

Dus als je stuurt op trots, op waardering en erkenning, dan zul je zien dat de hoofdjes omhoog gaan en de ruggen weer gerecht worden. Laat dus je collega’s schitteren. Immers alles wat je aandacht geeft komt tot bloei!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Maarten de Winter
Herman Wijffels maakt een goed punt. Mooie  aanvulling van Peter Drucker. De vraag is hoe. Je doet mooie suggesties. Uit eigen praktijk, dat spreekt me aan. Laten we elkaar blijven inspireren met ideeen, oplossingen en handvatten. Dan gaan we dit zeker oplossen. Schouders eronder. Dank voor je energie hiervoor.

Maarten de Winter
Jorn Fokkens
Prachtig verhaal en zeer relevant voor de tijdsgeest waarin we leven. Het antwoord op de vraag HOE we dit gaan doen zal in toenemende mate op de agenda van managers/ bestuurders komen te staan. Mijn stelling is altijd om te kijken hoe je ´meer met minder´ kan doen. Want die snappen managers. De 20e eeuw was dit te bereiken vanuit maakbare oplossingen (lopende band principe). In de 21e eeuw zal de oplossing moeten liggen in meer halen uit menselijk talent en potentieel. Maar dan kun je niet meer af met functie/competentie denken. Het vergt dus een nieuwe manier van organiseren. Over deze HOE-vraag heeft Human Foundation een aanpak beschreven die deze transitie kan faciliteren.
Dank voor het uitwisselen van ideeën om dit gedachtegoed leven in te blazen.
A. Verrycken
Track and fan (speur naar en wakker aan wat je hebben wilt) zegt de Canadese prof Bushe en gedraag je als een "goede koning". Met dit laatste valt hij terug op archetypes in onze cultuur zoals M.Eliade ze beschreef. De goede leider weet het beste uit zijn volglingen te halen. In 2 pagina's geeft hij aan hoe. Het artikel kan je met deze link downloaden. Gervase R. Bushe <em> Praise &amp; Blessing: The Function of the Leader Archetype,</em>Published in the <em>AI Practitioner</em>, November 2005, 41-43.  <a href="http://www.clearlearning.ca/images/stories/pdf/praise.pdf" rel="nofollow">http://www.clearlearning.ca/images/stories/pdf/praise.pdf</a>
Dirk-Jan de Bruijn
Auteur
Dank voor deze leuke reacties! Onderstreept om hiermee door te gaan, al helemaal vanuit de gedachte dat arbeid staks een schaars goed gaat worden gelet op babyboom en vergrijzing. Huizen die dan echt attractief zijn en professioneel omgaan met hun talent hebben dan wel een paar streepjes voor lijtk me zo ...
Jeanine Spierings
Lid sinds 2019
Ik kom de laatste tijd vaker het begrip job crafting tegen. Dit sluit mooi aan bij dit thema, mensen de ruimte laten benutten om hun functie meer zo in te richten dat hij past bij hun kwaliteiten, passies en ook belastbaarheid.
Binnenkort organiseert de NSVP hier een congres over en ook Aukje Nauta heeft hier interessante dingen over gezegd.
Anne
Voor 2000 zaten managers nog langer dan twee jaar op 1 plek waardoor de kunde van de mensen nog gezien werd. Met het jobhoppen van managers ging er ook een stuk van de kennisinzet van de professionals verloren, multibedrijven weten niet meer wat ze in huis hebben. Daar zag ik een kans en heb een website gecreeerd waar mensen hun kennis op meerdere plekken in kunnen zetten, ik ben benieuwd naar jullie feedback. www.casesolver.nl
Annelies Knuttel
Lid sinds 2019
Veelal in een andere omgeving. Bedoel je daarmee in een andere organisatie?
Mocht dat laatste het geval zijn, dan is het toch interessant om na te gaan wat de oorzaken zijn van het verloop. Discontinuiteit voor de organisatie  is onwenselijk, het gaat om een mooie balans om ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie en ook nieuw bloed. Kortom, ik zou als HR toch goed nagaan waarom mensen vertrekken, want het zijn vaak goede mensen die hun inspiratie zijn kwijt geraakt door de stijl van leidinggeven. (niet aansluiten bij de passie van medewerkers, kort houden, onvoldoende informatie verschaffen, klein houden, geen ruimte geven voor eigen regie, door strotten douwen, al dan niet opgewekt, onvoldoende ontwikkelmogelijkheden bieden etc.)
Discontinuiteit is niet alleen een afbreukrisisco voor de organisatie, het aanstaande gebrek aan personeel de komende jaren op veel fronten, eveneens.