Innovatie als PR kreet.

De afgelopen periode vielen mij drie manieren op waarmee organisaties zich naar de buitenwereld met een innovatief imago trachten te presenteren. Op CNN zag ik toevallig het  Shell eureka-filmpje langsflitsen, een zorginstelling heeft innovatie in het menu van de website opgenomen en in de periodieke mail van de Wharton business school stond een interview met Rudy Provoost, CEO van Philips Lighting. 

In het Shell filmpje worstelt de echt bestaande Jaap van Ballegooijen met de vraag hoe uit kleine pockets olie te winnen, zonder dat er iedere keer weer opnieuw geboord moet worden. Een drukke Jaap komt er maar niet uit, totdat een reporter met wel hele prachtige ogen hem het advies geeft een “change of scene” in te lassen. Thuis ziet hij hoe zijn door hem ernstig verwaarloosde zoon met een rietje zijn milkshake te lijf gaat en komt op het idee van de snake-well waarbij flexibel boren mogelijk is. De nadruk ligt sterk op  technologische innovatie en op een individu met een eureka ervaring. Vanuit ons IO perspectief gaat het hier vooral om uitvinden. Het ontstaan van een idee staat al niet op zichzelf, maar het proces van idee naar de ontwikkeling van de snake-well komt niet aan bod. Toch maakte onze Jaap echt deel uit van een team. Shell zal met het filmpje het imago willen oppoetsen, het gaat niet zozeer om innovatie.  

De zorginstelling looft op haar website een jaarlijkse innovatieprijs uit van enkele duizenden euro’s. Zulke initiatieven maken me altijd wat bedroefd. Vorig jaar won een tweetal, dat is dan een lichtpuntje aan de donkere hemel van de nadruk op individuele prestatiebeloning. Er staat een foto bij van een bejaarde met daarbij de tekst of jouw idee een paar duizend euro waard is. Welke ideeën heeft dat managementteam over de motieven en behoeften van haar medewerkers? Kunnen ze alleen maar wortels en knuppels in de motivatiegereedschapskist vinden?

Nee, dan het interview met de CEO van Philips Lighting van 20 februari 2008, een transcript van de ipod. Hij heeft het over  samenbrengen van marketing en technologie. Dat klinkt al als muziek. Zegt ook e.e.a. over wat dit voor de organisatie betekent: “er is binnen Philips een intense uitwisseling van talent tussen verschillende sectoren”. En ook “het gaat niet alleen om je eigen mensen maar ook om je netwerk, je samenwerkingspartners”. En zegt ook nog interessante dingen over incentives. Hij gaat uit van beloningsschema’s die samenwerking tussen individuen en teams niet in de weg staan. Het MT van de zorggroep zou dit artikel eens moeten lezen, daar kunnen ze wat van leren. Ik zag dat het artikel inmiddels niet meer vrij toegankelijk is, helaas. Met google-en op Rudy Provoost + Wharton + ipod is het interview echter te beluisteren.  

Het is misschien niet helemaal eerlijk om deze drie manieren waarmee organisaties zich aan mij presenteren te vergelijken maar het blijft leuk om kretologie door te prikken.  

1 thought on “Innovatie als PR kreet.”

Innovatie en internet | 6 factoren die de innovatiestart belemmeren 12 jaar ago

[…] bedrijven willen zich innovatief opstellen, tegenwoordig wordt dit ook als PR-kreet ingezet. Men wil als onderneming vooruit, maar het mag niet ten kosten gaan van de huidige […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *