Mark Zuckerberg (Facebook): Move fast and break things!

Vorige week kwam in het nieuws dat Facebook nu meer dan 500 miljoen actieve leden heeft. De titel van dit artikel zou daarom kunnen slaan op het breken van records, maar dat is niet zo. Het is een quote van Mark Zuckerberg, die met zijn 26 jaar een levende legende is van het internet.  De quote komt uit een interview van Zuckerberg met Business Insider en stamt uit 2009. De groei van Facebook wekt zowel bewondering als vraagtekens. In dit artikel geef ik beknopt wat achtergronden.De groei van Facebook is enorm. ‘Mind boggling’  zeggen ze dan geloof in in de VS. Een jaar gelden telde de social networkingsite nog ‘maar’ 250 miljoen leden. Zuckerberg spreekt zelf van een belangrijke mijlpaal. In dit tempo haalt de site binnen afzienbare tijd 1 miljard leden. Dat is vele malen meer dan Twitter (nu 105 miljoen) en LinkedIn (nu 70 miljoen). Facebook profiteert van het netwerkeffect. Nadat een bepaalde kritieke massa is bereikt groeit een sociaal netwerk exponentieel, als ware het een gravitatiepunt.

Facebook is opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg en een aantal collega-studenten van Harvard: Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz en Chris Hughes. Oorspronkelijk was het alleen bedoeld voor studenten van Harvard, maar de gebruikersgroep spreidde zich al snel uit over andere universiteiten in de omgeving van Boston. Facebook zoals we het nu kennen werd geopend op 26 september 2006, nog geen vier jaar geleden. Sindsdien ging het razend snel: van 100 miljoen leden in augustus 2008, naar 200 miljoen in september 2009 en 400 miljoen op 5 februari van dit jaar. Per 21 juli staat de teller dus op 500 miljoen actieve leden. In de definitie van Facebook zijn dat gebruikers die in de afgelopen 30 dagen zijn ingelogd.

Vergeleken met collega internetgigant Google maakt Facebook nog betrekkelijk weinig omzet: $ 1 miljard is de voorspelling voor 2010. Het 1400 man tellende bedrijf werd in mei 2009 door investeerders al gewaardeerd op $ 10 miljard. Niet slecht voor een bedrijf dat eigenlijk pas een jaar of zes bestaat. De omzet komt van de verkoop van advertenties (via een samenwerking met Microsoft) en de verkoop van Facebook Credits, waarmee gebruikers speciale diensten en software kunnen afnemen.

De kritiek op Facebook groeit echter. Dat heeft vooral te maken met het privacybeleid van de onderneming. Feitelijk heeft Facebook de beschikking over de grootste database van persoonsgegevens dat in privaat eigendom is. Internetondernemingen zoals Facebook propageren openheid en het delen van informatie, maar hebben daar zelf ook het grootste belang bij. Bijvoorbeeld door gericht advertenties te kunnen tonen. Zuckerberg op Business Insider: “The more control people have, the more comfortable they are sharing things”. Het is een dunne lijn tussen echte controle over je eigen privacy en een onterecht gevoel van veiligheid.

NRC Handelsblad publiceerde bijvoorbeeld een artikel op 22 juli waarin aandacht wordt gevraagd voor de gevaren van deze doctrine van openheid. Belangrijke internetbedrijven zoals Goole, Facebook en Yahoo bepalen feitelijk vanuit Silicon Valey wat privacy op het Net betekent. Zij hebben daarbij niet het referentiekader van autoritaire regimes op het oog. Wat onschuldige informatie is in de Verenigde Staten kan levensbedreigend zijn elders op de wereld. Voor een Egyptische tiener die informatie  zoekt over homoseksualiteit is privacy een zaak van leven of dood. Universele normen voor privacy bestaan immers niet.

Bookmark and Share

2 thoughts on “Mark Zuckerberg (Facebook): Move fast and break things!”

Trends voor 2012 volgens 10 trendwatchers – Innovatief Organiseren 8 jaar ago

[…] gezichten blijven, en dat is het gezicht van Facebook. In 2012 zal Facebook met dan een miljard gebruikers hebben en beursgenoteerd zijn. Facebook is dan […]

Trends voor 2012 volgens 10 trendwatchers « Business Strategies 8 jaar ago

[…] gezichten blijven, en dat is het gezicht van Facebook. In 2012 zal Facebook meer dan een miljard gebruikers hebben en beursgenoteerd zijn. Facebook is […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *