De rol van management: vroeger, nu en in de toekomst

Gary Hamel is één van de belangrijkste hedendaagse denkers over management. Vooral over de noodzaak voor management om zich te transformeren om haar nieuwe rol goed te kunnen vervullen. Om deze omslag te initiëren en faciliteren heeft hij het platform Management Innovation eXchange (kortweg: MIX) opgericht. Hier kunnen wetenschappers en praktijkmensen ervaringen met elkaar uitwisselen over de innovatie van management.

Volgens Hamel is deze innovatie ook hard nodig. De rol die management noodzakelijkerwijs vervulde bij haar ontstaan in 1890 is wezenlijk anders dan de rol die nu en in de nabije toekomst van management wordt verwacht. In dit filmpje legt Hamel dit prachtig uit:

http://www.youtube.com/watch?v=K3-_IY66tpI

Omdat ik de inhoud niet beter kan verwoorden dan de toelichtende tekst op de website van The MIX, hierbij de originele Engelse samenvatting:

‘Watch Gary Hamel make the case for reinventing management for the 21st century. In this fast-paced, idea-packed, 15-minute video essay, Hamel paints a vivid picture of what it means to build organizations that are fundamentally fit for the future -resilient, inventive, inspiring and accountable. "Modern” management is one of humanity’s most important inventions, Hamel argues. But it was developed more than a century ago to maximize standardization, specialization, hierarchy, control, and shareholder interests. While that model delivered an immense contribution to global prosperity, the values driving our most powerful institutions are fundamentally at odds with those of this age. Zero-sum thinking, profit-obsession, power, conformance, control, hierarchy, and obedience don’t stand a chance against community, interdependence, freedom, flexibility, transparency, meritocracy, and self-determination. It’s time to radically rethink how we mobilize people and organize resources to productive ends.’

Kort samengevat is Hamel’s stelling dat ‘organizations fit for the future are organizations fit for people’. De rol van management moet daarbij transformeren van ‘hiërarchisch regelen’ tot ‘faciliteren’ voor ‘professionals’. De moderne organisatie als omgekeerde piramide.

Het filmpje geeft ook een mooi overzicht van het ontstaan van management, de ontwikkeling tot op heden en de actuele veranderingen die management dwingen zich te transformeren.

Een aanrader om naar te kijken!

Voor de Kerstvakantie heeft de Redactie dit eerder gepubliceerde artikel geselecteerd omdat dit artikel nog steeds relevant is of opnieuw actueel is.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tony de Bree
Wat Hamel aangeeft is exact de inhoud van 'The living company' van Arie de Geus. De grote uitdaging is hoe van die hierarchische organisatie tot die organisatie met de mens centraal te komen. Wetende dat oude managers nooit vrijwillig de macht opgeven. Dat is de uitdaging voor 2014.

Tony de Bree, auteur 'Dagboek van een bankier".
Richard van Houten
In 'Hoe Google werkt' staat ook aardig omschreven dat 'old school' managers hun visie op leiding geven aan jonge professionals geheel hebben moeten aanpassen. De enorme hoeveelheid jonge professionals, de ICT business én de jonge bazen hebben het makkelijker gemaakt om deze vorm door te voeren. Wel hebben de oprichters wat meer seniore leiders naar voren geschoven, maar die hebben dus hun management-vaardigheden moeten upgraden naar effectiviteit/ output kunnen genereren uit de jonge generatie. De (jonge) professionals worden hier optimaal gefaciliteerd.

Steeds vaker zullen 'jongeren' (20-30 jarigen) een andere management-stijl eisen van hun bazen, al dan niet gesteund door aandeelhouders die zien dat dát de manier is om waarde te vermeerderen van het bedrijf/ de organisatie.