Straatjutten: het beste idee ligt op straat

Richard Stomp is van oorsprong journalist en werkte onder andere voor de ANWB. Nu is hij Chief WOW Officer van zijn eigen bureau, WOWIDEAS. Richard is de bedenker van straatjutten, een leuke manier om nieuwe ideeën op te doen. Straatjutten is het zoeken van op straat aangespoelde ideeën. Weg met die stoffige brainstormsessies in saaie vergaderzaaltjes met ongeïnspireerde collega's. De straat op. En vergeet niet om je camera mee te nemen!

Nog innovatief geweest vandaag?

Jazeker. Aantal zeer vernieuwende ideeën verzonnen voor een klant. Ideeën die haaks staan op wat er normaal in de branche gebeurt en volgens mij veel waarde kunnen toevoegen. Helaas kan ik nu natuurlijk niet vertellen wat die ideeën zijn.

Naast adviseur ben je ook straatjutter. Wat is dat?

Straatjutten is een leuke en krachtige manier om nieuwe ideeën op te doen. Het vergt enige oefening, maar iedereen kan het leren. Je hoeft er niet per se creatief of slim voor te zijn. Het werkt als volgt. Ga de straat op en neem je digitale fotocamera mee. De beste plekken om te straatjutten zijn centra van grote steden. Zelf jut ik het liefst in straten die in opkomst zijn, waar je 'hippe' nieuwe winkeltjes tegenkomt. Het is de kunst om je grijze hersencellen voor een tijdje op sluimerstand te zetten en je zintuigen het werk te laten doen. Bezie de wereld met de ogen van een kind! Fotografeer alles wat je interessant, leuk, gek of bijzonder vindt. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn, straatmeubilair, reclame maar ook etalages.

Ok, dan heb je na een middag straatjutten een hele hoop foto's. En dan?

Nu komt de kunst van het ontdekken van de ideeën achter de foto's. Bekijk een foto eens goed. Waarom sprak dit onderwerp je aan? Wat is het concept dat achter het object schuil gaat? En dan komt de creatieve fase, zeg maar het geheim van de kok: als je dit concept nou eens zou toepassen op je eigen organisatie, wat zou dat dan opleveren? Misschien klinkt dit allemaal nog wat abstract. Op mijn site (www.straatjutten.nl) vind je honderden voorbeelden van foto's die ik heb genomen, compleet met uitgewerkte ideeën. Ik nodig iedereen uit om er eens een kijkje te nemen. Op de site vind je ook een gratis mindmap en een ebook met 365 foto's.

Blijkbaar werkt dit pas goed als je foto's neemt. Hoe komt het eigenlijk dat we deze ideeën niet automatisch van straat oppikken? We lopen er toch dagelijks rond?

Dat ligt aan de manier waarop onze hersenen werken. Ideeën zijn overal, als je ze maar ziet. Wij zijn voorgeprogrammeerd voor patroonherkenning. Wat buiten ons normale kader valt pikken we niet snel op. Onze hersenen zijn niet ingericht om zo veel mogelijk te zien, maar om zo min mogelijk te zien. Kinderen hebben daar trouwens nog geen last van. Die kunnen de meest briljante vragen stellen. Die vragen zich nog af waarom de lucht blauw is en waarom papa kaal wordt en mama niet. Op school wordt ons afgeleerd om vragers te zijn. We worden opgeleid tot (bet)weters, en dat helpt niet als je innovatief wilt blijven. We moeten de verwondering dus een handje helpen. Straatjutten is daar een manier voor.

Heb je tot slot nog een gouden tip?

De allerbelangrijkste tip bestaat uit slechts 3 woorden: Leave Your Office. Teveel innovators en marketeers besteden hun tijd vooral binnen de eigen organisatie. Daar ontdek je alleen de dingen die iedereen al wist. Trek er op uit, Ga de straat op. Praat met klanten. Kijk eens rond in een andere branche. En niet eenmalig, maar elke week. Nu zitten marketeers 80% van hun tijd binnen en besteden hooguit 20% van hun tijd in de markt, Ik vind dat je jezelf pas echt marketeer mag noemen als je die verhouding omdraait.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>