Stichting Go Dutch eist vliegtax terug

Het terugvorderen van de vliegtax bij de reisbranche is geen sinecure.  Nyoman Smeenk, de jonge initiatiefnemer van de stichting Go Dutch, is er maar druk mee. Sinds hij vorige week een persbericht verstuurde over de € 20 miljoen die "blijft hangen" in de reiswereld heeft hij geen moment rust. Zijn telefoon staat roodgloeiend en zijn mailbox stroomt vol. Het persbericht werd opgepikt door het AD, Elsevier.nl, Z24 en de Telegraaf en hij werd geïnterviewd door BNR, BNN en Simone FM. Vrijdagmiddag maakt hij zijn opwachting bij het VARA televisieprogramma Cosumenten24. Gisteravond sprak de staatssecretaris van Financiën zijn verbazing uit over de houding van de reiswereld. Veel Nederlanders ondervinden problemen bij het terugvorderen van hun vliegtax. Het initiatief van de Stichting Go Dutch lijkt op precies het juiste moment te komen.

Wie ben je en wat doe je in het dagelijks leven?
Mijn naam is Nyoman Smeenk en ik rond mijn studie Digitale Communicatie aan de Hogeschool van Utrecht af. Met de stichting Go Dutch combineer ik studie en werk. Ik ben gespecialiseerd in Communicatie Systemen.


Wat beoogd de stichting Go Dutch?

Onze stichting zet zich in voor de belangen van de reiziger in het algemeen en voor het terugvorderen van de vliegtax voor binnen- en buitenlandse passagiers bij de reiswereld in het bijzonder. We proberen hierin samen op te trekken met Schiphol. Ook in de reiswereld hebben we goede contacten met de ANVR. We onderschrijven de gedachte achter de vliegtax en vragen aan de (veelal zakelijke) passagiers om hun rechten op belastingteruggave aan onze stichting over te dragen, zodat wij hun gezamenlijke claims kunnen doneren aan een goed doel. Hiermee komt het geld toch nog ten goede aan de doelstelling van CO2 emissie reductie. We hebben de afgelopen week al meer dan 5000 claims geregistreerd.

Hoe ben je op dit idee gekomen?
Het was 1 April 2009 en ik had die ochtend in de metro-krant een actie van reisorganisatie OAD gelezen. Zij gebruikten de  vliegtax teruggave als reclamestunt om extra klanten te trekken.  Dit heeft me aan het denken gezet en ook aangezet om meer over de vliegtax te weten te komen. Eerst ben ik op zoek gegaan naar informatie en heb een partij partijen gebeld die hier over gaan (zoals de ANVR, BARIN, Schiphol en KLM). Nadat ik een goed beeld had gevormd over de feitelijke situatie viel mij op dat vooral de Nederlandse reizigers heel veel klachten hadden. Sommige claims van reizigers werden helemaal niet uitbetaald en andere reizigers werden van het kastje naar de muur gestuurd. Om een de krachten te bundelen heb ik een website geopend, waar de reizigers hun tickets kunnen registreren. Daarnaast heb ik de Stichting Go Dutch opgericht. Het oprichten van de stichting Go Dutch en de afhandeling van de claims is tevens het onderwerp van mijn scriptie.

Hoe ziet de toekomst eruit?
De stichting Go Dutch wil naast de Nederlandse passagiers ook de buitenlandse passagiers gaan bereiken. We denken aan een stand op Schiphol om daar nog meer tickets te laten registreren. Degene die de tickets doneren aan de stichting krijgen een tegoedbon. Uiteindelijk willen we in samenwerking met de reisbranche een convenant gaan sluiten om het niet geclaimde bedrag te doneren aan een goed doel ten behoeve van CO2 emissie reductie.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

D.J.van Zinderen
Ik heb de vliegtaks inmiddels van Transavia terug betaald gekregen.
DJvZ-Hgk.
H. Janssen.
Nekermann zegd dat ze het niet berekenen?????
hans van den brink
Easyjet deelt mij schriftelijk en mondeling (via call center) mee dat ze de vliegtax niet terugbetalen omdat deze NIET is afgeschaft. Op mijn mededeling dat ze dan dus dat geld stelen zeggen ze dat dat mijn mening is maar dat ze het geld zelf houden.
Hans Onderwater
Wij hebben 2 x 45 Euro te goed. D-Reizen wijst naar British Airways, British Airways wijst naar D-Reizen. Dus, lekker zaken doen voor die twee vrinden. Ik zei tegen D-Reizen: 'Ik kocht twee tickets naar de USA bij jullie en niet bij BA . Het antwoord was:' Het zijn onze tickets niet, wij zijn slechts tussenpersoon'. British Airways zegt: 'U kocht ze bij D-Reizen dus daar moet u wezen voor uw vliegtax'.
Joop B
ebookers.nl stuurt ons door naar British Airways maar die zeggen dat ze niets betalen.
De reis is geboekt bij ebookers.nl maar we kregen het zelfde commentaar als bij D-Reizen
B.Breg
 World ticket center antwoordde dat eind maart de vliegtax is afgeschaft.Aangezien de tax niet betaald is krijg ik het niet terug.(op rekening staat intern.vlucht inclusief tax)
Hans
Wij hebben ook  nog steeds 2 x  €45  tegoed van
d-reizen,  (nee, geen type fout, ze verdienen geen hoofdletter.)   Het is mij verteld dat ik voor 01 augustus 2009 mijn €90 terug zal hebben. Het is nog geen 1 aug; natuurlijk, maar ik verwacht niet dat ik het morgen krijg.
Ik wacht tot de winkel weer vol is en dan vraag ik weer voor mijn vliegtax terug.
Wat kan ik anders doen ???
E.S.
Ik ben al een jaar bezig om mijn vliegtax terug te krijgen (ticket Perth, Australië) maar er wordt me door Ebookers iedere keer iets anders verteld. Eerst moet ik wel een formulier invullen om dit bedrag terug te krijgen. Als ik een formulier opstuur krijg ik de reactie dat het automatisch gebeurd. Als ik na enkele maanden nog niets heb verwijzen ze me terug naar Britisch Airways en Braitisch airways wijst me op hun beurt weer terug naar Ebookers. Zo een heel aantal keer heen en weer gemailt met zowel Ebookers als BA. Tot slot Ebookers weer gemailt met de boodschap dat BA terug verwijst naar hen, incl. de reactie van BA als bewijs. Daar geen reactie op gehad, maar ook op mijn herhaaldelijke mails kreeg ik sindsdien nul op rekest.  Wat kan ik nu nog doen?