Academy of Management 2010: Dare to Care

Volgende week begint de jaarlijkse bijeenkomst van de Academy of Management in Montreal. Dit jaar is het thema Dare to Care. Er worden dit jaar tijdens de Academy 7.231 papers gepubliceerd, 1.801 workshops/lezingen/seminars gehouden en er worden zo'n 8.000 mensen verwacht.

Vanwege de wereldwijde recessie is er gekozen voor het thema 'Dare to Care' om managers en management onderzoekers uit te dagen om na te denken over de consequenties van hun handelen ten aanzien van productie en consumptie voor de leefomgeving. Duurzaamheid en een duurzame toekomst hebben hun intrede gedaan.

Dit jaar ga ik zelf ook eens kijken op deze grootste bijeenkomst van onderzoekers en consultants op het gebied van management en organisatie in de wereld.

De Academy of Management is de leidende professionele organisatie voor onderzoeker die zich toeleggen op het creëren en verspreiden van kennis over management en organisaties. De leden van de Academy zijn onderzoekers bij universiteiten en onderzoeksinstellingen en professionals met een academische interesse in bedrijfsleven, overheid en non-profit organisaties. De Academy is in 1936 opgericht en is daarmee de oudste en grootste academische management organisatie in de wereld. In 2010 zijn er zo'n 18.000 leden. Iedereen die dat wil, kan lid worden.

Het valt niet mee om te kiezen uit deze enorme kermis aan bijeenkomsten en interessante sessies/sprekers. Mijn interesse ligt vooral bij organisatie ontwikkeling, daarom heb ik dit schema samengesteld. Het evidence-based management collaboratice is dit jaar ook aanwezig op de Academy en gaat een aantal workshops verzorgen. Voor meer informatie, klik hier.

Wat mij opvalt is dat er nog niet of nauwelijks wordt geschreven over ' Het Nieuwe Werken', 'de Generatie Y'  of ' de Medewerker 2.0'. Je zou haast denken dat dit uitsluitend Nederlandse thema's zijn. Op BNR konden we afgelopen week horen dat Het Nieuwe Werken wordt gezien als de reden waarom de leegstand van zoveel kantoorpanden op termijn niet vanzelf wordt opgelost. Ruim 13 procent van de kantoorpanden in Nederland staat leeg. Interessant in het kader van Dare to Care. Wat zou de bouwsector kunnen leren van deze ontwikkeling?

We hebben eerder dit jaar met de Innovatief Organiseren community al eens verkend hoe de kennisintensieve organisatie er in 2020 uit zou kunnen zien, maar hoe worden die nieuwe organisaties straks geleid? Welke mensen hebben we hier voor nodig? en waar wordt er dan gewerkt? Ik ga in Montreal op zoek naar inspiratie. Ben benieuwd.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>