Mashup corporations

Op dit weblog volgen we ontwikkelingen op het gebied van niet technologische innovaties. Toch is dit boek over mashup corporations de moeite waard om de gaan bespreken. De gedachte achter dit boek is om bedrijven, vanuit de IT geredeneerd opnieuw in te richten en de bestaande waardeketens (theorie van Michael Porter) op te knippen en te integreren met andere waardeketens. Wat hebben bijvoorbeeld Blockbuster, HP en Warner Brothers met elkaar gemeen?

Afgelopen week ontving ik in korte tijd 2 filmpjes. Filmpje 1, waarin een verhaal wordt verteld over de ontwikkelingen naar de wereld in 2015. Bijvoorbeeld het maken van een uitgave van Season magazine met een satelietfoto van het huis van de individuele abonnee. Op maat gemaakte uitgaves dus. De fusie van Google en Amazon tot Googlezon wordt aangekondigd. In 2014 houdt de New York times op te bestaan en is de papieren krant iets voor de elite en bejaarden.

Filmpje 2, waarin de een vergezicht geschets van de wereld in 2050. De mens is als een god, hij is overal en altijd aanwezig en content komt naar hem toe. Over een aantal jaren zal Google Microsoft kopen en neemt Amazon Yahoo! over. Daarna volgt een fusie tot een universeel mediaconglomeraat van Google, Amazon!, BBC, CNN en CCTV. Wat beide filmpjes gemeenschappelijk hebben, is dat het fantasieën van de makers. Dit is ook de relatie die ik leg met het boek Mashup Corporations van Andy Mulholland.

Er is een trend dat de IT blijkbaar bestaande organisatiekundige principes, zoals we die hebben geleerd in bijvoorbeeld Management& Organisatie van Keuning en Eppink, minder aandacht krijgen. ERP systemen dicteren het herontwerp van de primaire processen (want alles is toch standaardiseerbaar), informatie uitwisseling vanuit primaire processen tussen verschillende bedrijven en integratie van waardeketens worden door nieuwe technologsiche ontwikkelingen (zoals S.O.A. =Service Oriented Architectures, Web 2.0, servicebussen en allerlei ander fraais). Er zijn aansprekende voorbeelden in de praktijk. Bijvoorbeeld Blockbuster, HP en Warner Brothers die samen de mogelijkheidheid bieden om op aanvraag een film te bekijken en dan ook nog een persoonlijke videoband te bestellen van jou gekozen film. Blockbuster heeft de videotheekketen, Warner Brothers heeft alle beeldmateriaal in een database en HP levert de printtechnologie om een hoesje te printen van de film. Allemaal binnen 24 uur in huis. Een ander voorbeeld is het bestellen van een popcorn machine (denk even vanuit het Amerikaanse huishouden) met een persoonlijke gekozen afbeelding (bijvoorbeeld je favoriete football team) op je machine. Ook snel in huis, op maat gemaakt, one of a kind.

http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=8643402927733253571&hl=nl" id="VideoPlayback" align="middle"  quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL"  FlashVars="playerMode=embedded">

Een vraag die natuurlijk wel in mijn hoofd blijft spelen: Wat is hype en wat is realiteit? Zijn organisatiekundige vraagstukken als 'span of control', 'coordinatiemechanismen' en 'eenheid van bevel' ineens verdwenen achter de horizon?. Tijdens de internethype eind jaren 90 van de vorige eeuw, werd ook verkondigd dat alles E-business worden. Winst maken was een stomme bezigheid en het het ging vooral over de 'burnrate' van je nieuwe business startup. Daar zijn we achteraf ook van teruggekomen, dus enige professionele distantie bij dit soort ontwikkelingen is wel op zijn plaats.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Edwin Lambregts
Hoi Richard,
Is de mashup corporation nieuw of gaat het om een bekend fenomeen in een hedendaags jasje? Volgens mij zien we dit soort voorbeelden al sinds jaar en dag. Vroeger noemende we dat alliantievorming. Het verschil is dat de herstructurering van bedrijfstakken nu IT- en E-technologie gestuurd is. Maar of dat de zaak echt wezenlijk anders maakt?
Ik ben nu bijvoorbeeld aan een boek begonnen van W. Chan Kim en R. Mauborgne, het bekende "blue ocean strategy". Tot nu toe (pagina 23) veel oude wijn in nieuwe zakken.
Groet, Edwin
Richard Puyt
Hoi Edwin,
Ja, het klinkt allemaal heel mooi. Toch kan ik me niet voorstellen dat de IT functie ineens allerlei primaire processen gaat dicteren. Daarbij verwonder ik me over een aantal zaken:
- Verandert de aard van de bedrijven als ze 'mashed up' worden?
- Waar blijft het concurrentievoordeel zitten?

En inderdaad, is dit niet een nieuwe variant van ketenintegratie?
Mashup corporations | innovatielog.nl
[...] Op dit weblog volgen we ontwikkelingen op het gebied van niet technologische innovaties. Toch is dit boek over mashup corporations de moeite waard om de gaan bespreken. De gedachte achter dit boek is om bedrijven, vanuit de IT geredeneerd opnieuw in te richten en de bestaande waardeketens (theorie van Michael Porter) op te knippen en te integreren met andere waardeketens. Wat hebben bijvoorbeeld Blockbuster, HP en Warner Brothers met elkaar gemeen? (more…) [...]