Lifehacking is de overtreffende trap van time management

Heb jij al eens een life hack ingezet? Vast wel. Gebruik je tools als rss, Google toolbar, outlook-reminders of andere aardigheidjes die het leven gemakkelijker maken dan ben je waarschijnlijk al aardig op weg op een echte life hacker te worden. Wat is lifehacking en waarom zweren de ultieme lifehackers als Martijn Aslander en Sanne Roemen bij het slimmer inzetten van dergelijke tools bij informatieverwerking? Een artikel over postmodern tijdmanagement.

Life hacking is een uit de Angelsaksische wereld overgewaaide methode die staat voor optimaal gebruik van informatie. Dat kan allerlei informatie zijn, maar in praktijk gaat het vooral om informatie op internet. De oorspronkelijke definitie van de term life hack slaat terug op kleine slimme programmaatjes waarmee gegevensstromen verwerkt kunnen worden. Te denken valt aan hulpmiddelen om bestanden en e-mail te synchroniseren, taken te volgen, geheugensteuntjes aan te maken en specifieke informatie op internet te filteren. Gaandeweg verbreedde zich de betekenis van life hack, zodat alles dat op een slimme en onconventionele manier wordt opgelost tegenwoordig een life hack genoemd wordt.

Het doel van lifehacking is het voorkomen van informatiestress. In een eerder artikel op deze site berichtte ik al over het verschijnsel informatie-overload. Het verwerken van alle potentieel interessante informatie die je dagelijks via internet en andere kanalen bereikt is bijna onmogelijk. Dat is frustrerend en kan tot stress leiden. Zelf ontvang ik dagelijks 40 e-mails, scan ik 15 weblogs, laat ik via Google alerts constant het internet afspeuren naar vier steekwoorden, lees ik twee kranten (NRC en FD)  en houd ik diverse werkgerelateerde tijdschriften bij. Soms vraag je jezelf wel eens af hoe je nog aan het werk komt. En dan besef je dat een groot deel van het arbeidzame leven tegenwoordig banen bestaat uit het zoeken, selecteren, verrijken, verpakken en opnieuw uitsturen van informatie. Ga maar bij jezelf na: hoe veel tijd ben jij per dag kwijt aan het verwerken van gegevens tot nieuwe informatie?

De pay-off van life hacking is dezelfde als van een goed opgeruimde werkkamer of een goed geïndexeerde archiefkast: je kunt je tijd productiever inzetten. Wel met jezelf afspreken dat je de tijd die je overhoudt gaat besteden aan leuke dingen en niet aan het verwerken van nóg meer informatie. Zie mijn recente artikel over de mayonaisepot.

De Nederlandse goeroes op het gebied van lifehacking zijn Martijn Aslander (docent lifehacking aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, organisator van het Lifehacking Congres),  Frank Meeuwsen en Sanne Roemen. Samen beheren zij het weblog Lifehacking.nl.  Een andere tip voor mensen die meer van het onderwerp willen weten is het boek Getting Things Done van David Allen, de Bijbel der Bijbels van de lifehacking-community.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Anja Wassenaar
Nog een tip: vier keer per jaar wordt er een Lifehacking Academy georganiseerd op vier verschillende plekken in Nederland. Hier leer je hoe je informatie opspoort, organiseert, filtert en deelt, overzicht houdt en voorkomt dat je gaat lijden aan informatiestress. Je ontdekt de voordelen die Lifehacking in je leven kan hebben. Je krijgt handvatten aangeboden om slimmer en vrijer te bewegen in de moderne informatie- en netwerksamenleving. Je kunt in contact komen en verbinding maken met inspirerende mensen, waaronder de bloggers van lifehacking.nl.  Zij delen hun kennis en leren je hoe je bewuster met informatiestromen in je leven kunt omgaan. Je kunt een dag lang workshops volgen, kennis opdoen en delen en jezelf verbinden met gelijkgestemden.
Multitaskers are suckers for irrelevancy | Innovatief Organiseren
[...] Lifehacking is de overtreffende trap van time management [...]