Innovatie in het nieuws, week 13

Deze week een bloemlezing van alle berichten op het gebied van innovatie. In week 13 stond de Lissabon agenda in het nieuws, omdat nederland een beetje terugvalt uit de voorhoede. De SER bracht een advies uit over aanpassingen in de AWBZ, waarbij het interessant is om te lezen dat er innovaties worden verlangd op het gebied van flexibilisering, zorgaanbod en maatwerk. Dit alles natuurlijk tegen de economisch meest voordelige aanbieding.

30 maart 2008: Bredere opzet 'Lissabon' verdient meer aandacht

De Nederlander Alexander Italianer is sinds 2006 plaatsvervangend secretaris-generaal van de Europese Commissie (EC). Gezien die functie bij Barroso is Italianer als geen ander in staat om te analyseren hoe het echt gaat met de Lissabon strategie en wat ermee gaat gebeuren na 2010. 

De EC heeft al bij de aanvang in 2000 aangegeven de kennisdriehoek (onderzoek-onderwijs-innovatie) in te willen zetten om de doelstellingen van de Lissabon strategie te behalen. Heeft de strategie veel additionele kansen opgeleverd voor de onderzoek- en onderwijssector? En zo ja, wat zijn in uw ogen de voornaamste?

Na de start van de Lissabon strategie in 2000 is steeds meer geld beschikbaar gekomen voor onderzoek, onderwijs en innovatie. Niet alleen via het Zevende kaderprogramma (KP7), maar ook middels andere Europese fondsen. De Structuurfondsen van het Directoraat-generaal Regionaal beleid (REGIO) zijn daarvan een goed voorbeeld. Ook het Directoraat-generaal Informatiemaatschappij en Media (INFSO) en het Directoraat-generaal Landbouw en Plattelandsontwikkeling (AGRI) bieden via hun financiële instrumenten veel kansen voor onderzoek en onderwijs. Dit zijn allemaal ontwikkelingen die zonder de Lissabon strategie niet of veel trager op gang zouden zijn gekomen. Recentelijk is daar het Europees Instituut voor Technologie (EIT) bijgekomen.

Lees meer op ScienceGuide.nl

28 maart 2008 : SER presenteert AWBZ advies

De AWBZ moet de komende vier jaar fors worden verbeterd. Dat is nodig om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, de kosten beheersbaar te maken en het financiële draagvlak te garanderen. Er moet een heldere afbakening komen van de AWBZ-aanspraken. Uitgangspunt is dat de cliënt centraal staat en niet de zorgaanbieder. Er moet een ‘kern-AWBZ’ blijven voor vroeg-gehandicapten en vergelijkbare groepen. 

De raad formuleert in het advies een zestal beleidsopgaven voor de AWBZ:Het veel meer centraal stellen van de cliënt door het bieden van meer keuzevrijheid en regiemogelijkheden. Tegelijkertijd moet het toekomstige stelsel rekening houden met cliënten die niet of in mindere mate kunnen kiezen of de regie over het eigen leven kunnen voeren;

  1. Verbetering van de kwaliteit van de zorg en het versterken van de zorginhoudelijke en logistieke samenhang tussen curatieve zorg (cure), langdurige zorg (care) en ondersteuning bij participatie;
  2. Het waarborgen van de beschikbaarheid van de zorg en vooral van voldoende gekwalificeerd zorgpersoneel;
  3. Het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid voor (draagkrachtige) cliënten, onder handhaving van de financiële toegankelijkheid van de zorg. Dat geldt met name voor de omgeving waarin de zorg wordt verleend (de woonfunctie);
  4. Het vergroten van de flexibiliteit en dynamiek op de zorgaanbodmarkt om meer innovatie, differentiatie en maatwerk in het zorgaanbod mogelijk te maken;
  5. Het waarborgen van de financiële houdbaarheid en het maatschappelijk draagvlak (solidariteit) voor het zorgstelsel in de toekomst. In het kader van een brede vergrijzingsstrategie moet het beleid zijn gericht op het creëren van een zo breed en zo stevig mogelijk sociaal-economisch draagvlak en op het vergroten van de beheersbaarheid van de volume- en kostenontwikkeling van de langdurige zorg, om zo ‘onnodige’ stijgingen van de AWBZ-uitgaven te voorkomen.

Lees verder op Apothekersnieuws.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>