Het jaarverslag 2009 van InnovatiefOrganiseren.nl

jaarverslagInnovatief Organiseren komt dit jaar met het op één na snelste jaarverslag ter wereld (*) . In deze posting leest u alles over de ontwikkeling van het bezoek, de oorsprong van onze bezoekers, de LinkedIn groep en de best bezochte pagina's van 2009.

(*) Het snelste jaarverslag ter wereld, je weet het wellicht al, wordt jaarlijks op 1 januari om 00.01 uur gepresenteerd door 1minutemanager.nl van Gyuri Vergouw. Het jaarverslag dat je nu voor je hebt verscheen om 00.02 uur.

Het bezoek

Het afgelopen jaar was opniew erg succesvol. Volgens Google Analytics mochten wij in 2009 maarliefst 90.500 bezoekers verwelkomen.  Dat is 35% hoger dan in 2008. Bovendien werden er 29% meer pagina's bekeken dan vorig jaar. Voor de snelle rekenaars onder ons: in 2009 trokken we gemiddeld ruim 7.500 bezoekers per maand. Dat getal wordt sterk vertekend door vakanties en feestdagen, waarop het bezoek traditiegetrouw inzakt. Buiten deze verstoring halen we in de laatste maanden ons streefgetal van 10.000 bezoekers per maand ruimschoots. Overigens monitoren we ons bezoek ook via AWStats. Deze tool rapporteert al 247.003 bezoekers over 2009: meer dan 20.000 per maand!

Wat waren de best gelezen artikelen van 2009?

InnovatiefOrganiseren staat voor een hoge kwaliteit van de postings en geen effectbejag. Uiteindelijk gaat het erom dat professionals die bezig zijn met innovatie of innovatief organiseren zich herkennen in de site en graag terugkomen. Wij zijn dan ook blij dat ook in 2009 het bezoek goed verdeeld was over de 459 artikelen die de site rijk is.

De tien best gelezen artikelen van 2009 (aantal bezoekers volgens Google Analytics):

Crowdsourcing (2.166)
Kieswijzer, stemwijzer of kieskompas? (1.821)
Mexicaanse griep en de klinklare onzin (1.503)
Chis Anderson: Free (1.399)
Pagina 123 van Quinn, handboek management vaardigheden (1.233)
De sleutel voor effectief organiseren is het organisatie-ontwerp (1.228)
Rasondernemer Hennie van der Most: er wrodt te veel opgeleid tot prater (1.089)
ESF-subsidie voor sociale innovatie (1.075)
Wat is innoveren eigenlijk? (1.034)
Commitment, wat heb je er aan? (993)

Hoe komen bezoekers op InnovatiefOrganiseren.nl ?

In 22% van de gevallen gaat dat via 'direct bezoek'. Dat zijn voor het grootste gedeelte de vaste bezoekers die ons in hun bookmarks hebben opgenomen, of die doorklikken op onze nieuwsbrief. Sinds februari 2009 kun je via onze site lid worden van het ManagementSiteNetwerk. Van de mogelijkheid maakten 109 mensen gebruik.

Verder komt maarliefst 20% van het bezoek via een verwijzende site (14% meer dan in 2008). In de tweede helft van 2009 hebben we dit type bezoek sterk gestimuleerd door ook onze activiteiten op InnovatiefOrganiseren.nl ook te koppelen aan Facebook, LinkedIn, Plaxo en Twitter. We geloven in de integratie van sociale media.

Het overige deel van het boezoek, ofwel 58% vindt ons via zoekmachines zoals Google. Je vindt ons vaak in de top 10 van zoekresultaten.

De LinkedIn community

We worden vooral 'gevonden' door de professionals in bedrijven en in de (semi-)publieke sector. Dit komt ook mooi tot uiting in de ledenlijst van de Innovatief Organiseren LinkedIn groep. Deze groep kende sinds zijn oprichting een gestage groei.

Op 18 april 2008 zijn we op LinkedIn gestart. Na één maand bereikten we 100 leden, op 11 november 2008 al 300 en in mei 2009 braken we door de 500 leden grens. Inmiddels zijn al 776 mensen lid van de community.

Wijzigingen in de redactie

In 2009 is de redactie van InnovatiefOrganiseren.nl ingekrompen. Willem Mastenbroek en Hans Weijmer zijn gestopt als redacteuren. Willem is overigens op de achtergrond wel betrokken bij de site.  In de eerste helft van 2009 hebben we actief professionals uit het netwerk benaderd voor het schrijven van gastcolumns. Dit had succes, al blijft het moelijk om mensen te vinden die met een zekere regelmaat (bijvoorbeeld 1x per maand) artikelen willen schrijven.

De redactie moedigt gastcolumns aan! Voel je je geroepen, stuur dan een artikel of column in via de knop gastcolumns, of stuur een e-mailbericht aan edwin_lambregts [at] yahoo [dot] com. Regelmatige gastcolumnisten bieden wij de mogelijkheid om een profielpagina op de site aan te maken. Onderwerpen van de ingezonden stukken moeten een duidleijk link hebben met innovatief organiseren en/of het organiseren van innovatie. Verder zijn we niet erg dol op 'informercials' en zullen we er op letten dat de stukken van voldoende kwalitatief niveau zijn (zowel qua inhoud als schrijfstijl).

Onze plannen voor 2010

De missie van Innovatief Organiseren staat nog steeds als een huis. Wij willen een platform zijn voor sociale innovatie en slimmer werken. Onze site wil voorloper zijn op het gebied van innovatief organiseren en het organiseren van innovatie. Daarbij richten we ons meer en meer op niet-technologische innovatie. Thema's die in 2010 ongetwijfeld aan bod zullen komen zijn: innovatieve werkconcepten (zoals het nieuwe werken en werken in 2020), nieuwe business modellen, sceptisch denken en rijnlands orgniseren. Verder laten we ons leiden door de actualiteit en onderwerpen die ons gaandeweg het jaar bezig houden.

Een tijdje geleden hebben we aangekondigd dat we een boek willen schrijven over misverstanden bij innovatie. Het was ons streven om het boek in het voorjaar van 2010 in de winkel te hebben. Dit tijdpad blijkt te ambitieus. In het derde en vierde kwartaal van 2009 kregen Richard en Edwin het zó druk met onze reguliere (advies)werkzaamheden dat er weinig tijd meer overbleef voor het schrijven.  We pakken dit project in 2010 weer op.

In 2010 willen we ook meer gaan doen met 'face-to-face' evenementen voor de doelgroep. Er liggen uitgewerkte plannen om in maart 2010 een event te organiseren voor de community. Het is de bedoeling om een workshop met afsluitende borrel te organiseren in het midden van het land. De werktitel luidt: "Future of Organizations". Binnenkort horen jullie hier meer over!

Tot slot zullen we de integratie van InnovatiefOrganiseren.nl met sociale media in 2010 verder doorzetten. Hierbij volgen we de nieuwe mogelijkheden van aanbieders als Facebook, Twitter, Ning, LinkedIn en Plaxo op de voet.

Wij wensen je een spetterend, succesvol en inspirerend 2010!

Edwin Lambregts en Richard Puyt

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!