Hoe je een beweging op gang krijgt

Door: Dirk Jan de Bruijn Gepubliceerd op 30 jan, 2011 in de rubriek Gastcolumns
Kennisbank onderwerpen: Innovatief organiseren, Verandermanagement

Opleiding

Boek van de week

Je kent dat vast wel. Eindeloze sessies om die blauwdruk aangescherpt te krijgen. Meeslepende meetings met veel discussies over posities en zo meer. Uiteenlopende gezichtspunten en veel te weinig gemeenschappelijks. En om dan uiteindelijk te komen tot een vorm van consensus wordt de macht ingeroepen. De baas wordt erbij gehaald en die moet dan maar eens optreden. Om leiderschap te laten zien. En als hij heeft gesproken, dan kan het ook worden vastgelegd in een mooi indrukwekkend rapport met veel structuurschema’s en andere harken. Papier is immers geduldig!

Maar hebben we dan de indruk dat dit gaat landen? Denken we dan echt dat dit de route is naar dat beloofde land? Worden onze afnemers zo beter bediend? Zien we het werkplezier zo toenemen? Dacht het niet. Eén ding is in ieder geval zeker: het is jammer van al die energie, zeker in relatie tot het resultaat.Het goede nieuws is dat het ook écht anders kan. Verfrissender, sprankelender. Met meer energie en betrokkenheid. Gericht op de toegevoegde waarde voor onze afnemer. En natuurlijk kort op de bal, dus met de onderdelen die veranderd moeten worden. Dus niet vanuit een ivoren toren, immers: a desk is the most dangerous place from which to view the world. En step by step, want in het donker zet je ook kleine stapjes, of niet soms? Daarmee stappen we dus af van de traditionele trits van ‘analyse-denken-doen’: weg met die dikke rapporten, stoppen met eindeloze blauwdrukken en kappen met die weinig inspirerende structuurdiscussies. Begin gewoon. Laat het zien, show it. Werk volgens de trits ‘see-feel-change’. In de sfeer van Confucius: ‘Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren, en ik zal het me eigen maken, ik zal het interneren’.

En het leuke is van dit kralen rijgen dat je zo een beweging op gang krijgt. Succes genereert immers succes. Mensen willen daar namelijk graag bij horen en hun verantwoordelijkheid nemen. Maar gaat het dan allemaal van zelf? Zeker niet! Deze methode vereist absoluut commitment van het management die ervoor moet zorgen dat deze kasplantjes ook kunnen uitgroeien tot volwaardige planten met die mooie vruchten waar onze afnemers op zitten te wachten. Zij moeten dagelijks uitstralen dat zij erin geloven. Want wat je in anderen wil ontsteken, moet wel eerst in jezelf branden! En zo zorg je er dan voor dat je collega’s at the end of the day nog steeds met fonkelende ogen door de gangen lopen. Domweg omdat ze het gewoon leuk vinden! Dus als je stuurt op trots, op waardering en erkenning, dan zul je zien dat de hoofdjes omhoog gaan en de ruggen weer gerecht worden

Maar leidt zo’n opeenstapeling van die quick wins dan wel tot iets structureels? Spreekt voor zich dat je tegelijkertijd werken aan de concretisering van die stip op de horizon. Samen met je afnemers, met je eindgebruikers. Maar daarvoor moet je als managementteam wel eerst in elkaar investeren. Je moet elkaar kennen en dus vertrouwen. Je moet weten in welke business je zit en wat belangrijk is voor jou klanten. En daar moet je het over eens zijn. Dat moet het begin zijn van de discussie: hoe kunnen we publieke waarde creëren voor onze klanten?

Want we weten toch allemaal dat innovatie pas tot écht tot stand komt als we door die barrières heen weten te breken. Als de eilanden met elkaar gaan samenwerken. En zo creëren we van een organisatie een plek van constante verbetering waar mensen met plezier naar toe gaan. Elke dag weer opnieuw!

Tags:

6 Reacties

Theo Vulink: 31 jan 2011

gaarne de trainingsgids 2011

Carla Verwijs: 31 jan 2011

Er is een geweldige TED video over “How to start a movement” (slechts 3 minuten): http://www.ted.com/talks/view/id/814

Martin Stevens: 3 feb 2011

Beste Dirk Jan,
Sorry dat ik het zeg, wat een vaag geleuter. Ongetwijfeld geschreven aan een desk (na een goed borreltafelgesprek?). Het helpt als je concrete inspirerende voorbeelden uit eigen praktijk geeft.

Dirk-Jan de Bruijn: 4 feb 2011

Dag Martin, je hoeft je niet te excuseren voor je mening. Als jij dat vindt, dan is dat blijkbaar zo. Mag ik je uitnodigen om een van mijn boekjes te lezen (Geen ezels! of Kaasschaaf), die staan bol van de voorbeelden. Met groet, Dirk-Jan

Anne: 5 feb 2011

Dag Dirk Jan, na het lezen van je artikel vlamde de hoop weer even op, maar al snel was er de vraag hoe het toch komt dat, ondanks dat het bekend is dat de managementstijl uit de vorige eeuw niet meer voor groei zorgt, het rattengedrag alleen maar toeneemt en dat er vanuit de ivoren torens steeds strakker en cijfermatiger gestuurd wordt?

Dirk-Jan de Bruijn: 5 feb 2011

Dag Anne, ik heb altijd geleerd dat de trap van boven wordt schoongeveegd. Echt leiderschap is m.i. wel een absolute randvoorwaarde om een verandering in houding en gedrag gerealiseerd te krijgen!

Groet, Dirk-Jan

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over InnovatiefOrganiseren.nl

Deze site blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

De Innovatief Organiseren Linkedin group

Volg Innovatief Organiseren op Twitter

Redactie