Jeuk levert innovatie

Door: tammo-ter-hark Gepubliceerd op 10 jun, 2008 in de rubriek Gastcolumns

Opleiding

Boek van de week

Berichtje in de Volkskrant van zaterdag: “Strijd om oplaadbare auto tussen topmerken”. Wat zegt dit nu? In mijn ogen analyseren de topmerken de toekomst, zien dat de verkoop van hun produkten zwaar onder druk komt te staan, vrezen voor de winst, de groei en de aandelenkoers en ondernemen actie. Heel menselijk. Wat er niet bijstaat, maar wat ik vermoed en hoop (die mensen bij die “topmerken” zullen vast niet dom zijn) is dat die batterijen in auto’s dan vooral via zonne-energie (en misschien ook windenergie?) opgeladen moeten worden. Gewoon uit het stopcontact, die gevoed worden via centrales die draaien op fossiele energie. Is dan niet zinnig?
Als de olieprijs hard omhoog gaat, gebeurt dat waarschijnlijk ook met de prijs van elektrische energie, die zijn nou eenmaal afhankelijk. Misschien wordt dit wel een enorme boost voor zonne-energie; als er een zonnepaneel op een auto zit, moet het wel goed zijn. De vergroeïng met de automobiel is groot.

Waarom komen we nu in actie: mensen kopen steeds minder slurpers, want die worden gewoon te duur. Om aan het eeuwige adagium van groei te voldoen, moetenj de producenten dan wel wat bedenken (en dus creatief zijn) om die arme consument toch in een automobiel te krijgen. Autofabrikanten worden niet rijk van energie, maar van auto’s.

Zo zal het waarschijnlijk ook gaan met de wens om meer innovativiteit van het nederlandse bedrijfsleven. Macro-economische cijfers geven aan dat Nederland minder groeit dan andere landen (ook hier is niet het absolute welvaartsniveau belangrijk, maar de rangorde en de groei) en steeds verder naar onderen gaat op een wereldranglijst. Het bedrijfsleven moet dus innovatiever (vinden de macro-economen). Er worden allerlei acties bedacht, stimulerende maatregelen, subsidies, campagnes en nog veel meer. Die bedrijven en hun vertegenwoordigers, de brancheverenigingen maken dat gretig gebruik van; als je toch al plannen had, dan is een steuntje in de rug best aangenaam, komt later prima terug op de balans. Maar zouden bedrijven die geen plannen hebben, nu plannen gaan maken voor innovaties, alleen omdat er stimulerende maatregelen zijn? Ik geloof er niets van.

Ik denk dat we in Nederland alleen innovatiever worden als we doorkrijgen dat we in de nabije toekomst of iets verder, echt aan welvaart/welzijn gaan verliezen als we zo doorgaan. Ons bestaan moet in het gedrang komen, we moeten jeuk gaan krijgen. De stimulering van de overheid zou gericht moeten zijn op het veroorzaken van die jeuk, productief ongemak. Natuurlijk gaan bedrijven stijgeren als je het hen moeilijker maakt, geen enkel bedrijf vind het zinnig als je bijvoorbeeld 40% vrouwen in de top moet hebben, maar het levert wel wat op.

Kijk dan eens naar stimulering van innovatie:

  • schrijf een wedstrijd uit met als thema: “Stel de benzineprijs wordt 3 euro per liter. Wat gaat u dan doen?”
  • winst over producten die gebruik maken van nieuwe, innovatieve (energiebesparende?) principes wordt lager belast dan over traditionele produkten
  • schaf de belasting over de aankoop van huizen af: mensen verhuizen dan gemakkelijker voor hun baan.
  • maak van creativiteit, ontwerpen en innovatie een inspirerend vak voor middelbare school
  • zorg voor gratis draadloos internet in heel Nederland
  • stimuleer ideeenwedstrijden
  • Vul dit lijstje aan: weet je ook wat, zet het hieronder….

Tammo ter Hark werkt als projectmanager bij TNO Kwlaiteit van Leven en bij het Innovatieplatform. Hij ontwikkelt en leidt projecten op het gebied van niet-technologische innovatie en implementatie. Alles onder het thema: Nederland werkt slimmer.

Tags: ,

1 Reactie

Anja: 12 jun 2008

Ik deel graag wat ik doe om binnen de omgeving waar ik leef en de organisatie waar ik werk een verandering teweeg te brengen. Misschien zitten daar bruikbare dingen bij.
Schop van tijd tot tijd heilige huisjes om.Geef een gratis abonnementje op Great Place to Live (www.greatplacetolive.nl) weg aan mensen die vastgeroest zitten. Deze krant helpt bij een ander blik op de wereld.
Stel regelmatig de vraag: Waarom? En neem dan geen genoegen met dat doen we al jaren zo/we hebben het al zo vaak anders geprobeerd en andere dooddoeners.Maak beslissers mede-eigenaar van het probleem van vastgeroest zitten, wedden dat ze het niet zo willen. Mensen zijn liever degene die een top oplossing/verandering introduceerden.groet
Anja

Uw reactie op deze bijdrage

  • Alle reacties die zich houden aan onze Code of conduct worden opgenomen.
  • Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Over InnovatiefOrganiseren.nl

Deze site blogt over innovatief organiseren, slimmer werken en sociale innovatie.

De Innovatief Organiseren Linkedin group

Volg Innovatief Organiseren op Twitter

Redactie