Het nieuwe werken: samenwerkingstools veranderen de manier waarop we werken

marnix2Als je – net als ik – altijd de laatste trends in de ICT-industrie volgt, dan ben je waarschijnlijk veel nieuws tegengekomen over samenwerken. En dan in het bijzonder over hoe samenwerkingstools de manier waarop we werken veranderen, nu en in de toekomst.

Op bedrijfsniveau heeft deze verschuiving ingrijpende en uiteenlopende gevolgen. Onderzoek toont aan dat het gebruik van ‘enterprise social collaboration’-oplossingen de productiviteit verhoogt én de kosten verlaagt: dé win-win situatie voor organisaties die investeren in nieuwe ICT-oplossingen. En dat is ook nodig, want 96 procent van de leidinggevenden geeft aan dat een gebrek aan samenwerking en ineffectieve communicatie de belangrijkste oorzaken zijn voor fouten op het werk. Tegelijkertijd gelooft 39 procent van de werknemers dat mensen in hun organisatie niet genoeg samenwerken.

De eindgebruiker verandert 

Eén van de belangrijkste redenen voor het toenemend gebruik van samenwerkingstools op het werk is de fundamentele verandering in de manier waarop wij privé gebruik maken van technologie. We gebruiken iedere dag apps om te delen, samen te werken, te communiceren en zaken te bespreken met vrienden en familie. Dus is het logisch dat we dit op ons werk ook willen kunnen.

Dankzij onze veranderende mentaliteit begrijpen ook collega’s en klanten het belang en de voordelen van de nieuwe digitale ‘enterprise social platforms’ in aanvulling op de traditionele communicatie-instrumenten. We gebruiken ze privé de hele tijd en zien de voordelen ervan; daarom willen we ook graag dat ze ons helpen ons werk beter te doen.

De toekomst van corporate communicatie en samenwerking

Het is heel belangrijk om voor iedereen in het netwerk een end-to-end systeem te hebben voor zakelijk samenwerken. Alle medewerkers zouden toegang moeten hebben tot tools zoals e-mail-clients, webbrowsers, instant messengers en meer, om samen te werken met elkaar, ongeacht op welke plek ze werken. Deze tools hoeven niet complex te zijn. Ze zijn een echte meerwaarde als ze samenwerken met andere tools en sociale platforms – bijvoorbeeld in combinatie met Twitter en andere sociale apps – en ze kunnen vaak ook geïntegreerd worden met tools zoals Sharepoint.

Samenwerking binnen de onderneming realiseren, op wereldwijde schaal

De sociale, centrale samenwerkingshub is dé nieuwe trend op het gebied van samenwerking: alle ‘collaboration tools’ staan op één plek op één centraal platform. Samenwerkingstools zijn een blijvertje en het gebruik ervan zal alleen nog maar toenemen. We leven immers in een wereld waar samenwerking de sleutel is tot succes!

Yasmina Fahmy werkt bij Orange Business ServicesZe is expert op het gebied van platforms voor social collaboration en heeft een aantal communities gelanceerd voor intern gebruik en samenwerking met klanten. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *