Innovatie: ontwerpen of inspireren

Hoe maakbaar is innovatie? Innovatie wordt binnen bedrijven vaak gezien als een te ontwerpen en te besturen proces, voorafgegaan door duidelijke keuzes door experts. In een interessant artikel stelt Koen Eising dat de belangrijkste factoren voor vernieuwing niet opgelegd of ingevoerd kunnnen worden. Het ‘innovatie-gen' is verbonden met de diepste kern van organisaties. Hij verschaft vier voorbeelden van succesvolle, vernieuwende bedrijven. Deze bedrijven zien innoveren als een proces van voortdurend verbeteren en vernieuwen. Hoe gaat dat en waarom lukt dat bij deze bedrijven?

In de zoektocht naar oorzaak en gevolg van het vermogen van deze bedrijven om te (blijven) vertrouwen op de ondernemende en innovatieve vermogens van de eigen medewerkers komt een bepaald patroon telkens terug. Koen Eising beschrijft de drie belangrijkste factoren die volgens hem allesbepalend zijn voor het ‘Innovatie Gen'. Deze liggen op het moeilijk grijpbare vlak van zorgvuldig gekoesterde bedrijfsculturen, managementstijlen en hele duidelijke kernwaarden. De vluchtigheid van innovatiebudgetten, denktanks, creativiteitstrainingen en strategiesessies staat haaks op deze veel duurzamere factoren. Het artikel in ManagementSite laat zien hoe vier bedrijven deze factoren cultiveren in de dagelijkse bedrijfspraktijk.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Innovatie: ontwerpen of inspireren | innovatielog.nl
[...] Hoe maakbaar is innovatie? Innovatie wordt binnen bedrijven vaak gezien als een te ontwerpen en te besturen proces, voorafgegaan door duidelijke keuzes door experts. In een interessant artikel stelt Koen Eising dat de belangrijkste factoren voor vernieuwing niet opgelegd of ingevoerd kunnnen worden. Het ‘innovatie-gen’ is verbonden met de diepste kern van organisaties. Hij verschaft vier voorbeelden van succesvolle, vernieuwende bedrijven. Deze bedrijven zien innoveren als een proces van voortdurend verbeteren en vernieuwen. Hoe gaat dat en waarom lukt dat bij deze bedrijven? (more…) [...]