Doorbreek passiviteit, kom in actie!

Is uw bedrijf fundamenteel gezond, wellicht zelfs winstgevend, maar ondervindt het toch ook: gebrek aan liquiditeit, behoefte aan meer heldere analyses, moeilijkheden met het aannemen van het juiste personeel, onzekerheid door ongelovige klanten, time management problemen, interne spanningen door teveel gecentraliseerde besluitvorming, schaarste in kennis en van risico’s, problemen met toeleveranciers, gebrek aan geloofwaardigheid bij kredietverstrekkers?In deze turbulente tijden heeft ook u grote kans te maken te krijgen met serieuze uitdagingen voor uw bedrijf. Het kan zijn dat uw bedrijf zich opnieuw zou moeten uitvinden om te kunnen omgaan met nieuwe concurrerende realiteiten, of misschien betaalt simpelweg een gewaardeerde klant steeds later en later…

Beginnende problemen die kunnen uitgroeien tot het punt waarop zij niet langer meer kunnen worden ontkend. Ondanks de duidelijke behoefte aan actie, echter, blijven bedrijven vaak hangen in passiviteit…..omdat hun innerlijke weerstand tegen verandering irrationele hoop creëert dat dingen vanzelf wel zullen omdraaien.

Hoog tijd voor ‘corporate vernieuwing’ ofwel een ‘turnaround’. Een turnaround is elke poging om te revitaliseren, om een worstelend bedrijf, van willekeurige omvang, duidelijk van richting te doen veranderen.

Turnarounds zijn van toepassing op bedrijven met grote problemen, maar zijn ook toepasselijk voor bedrijven die zich zouden moeten afvragen of ze wel op de goede weg zijn. Bijvoorbeeld wanneer u als bedrijf minder heeft gepresteerd dan uw concurrenten. Zo kunt u zich ook afvragen waarom er zoveel van uw concurrenten aan onderdoor zijn gaan, om zo waarschuwingssignalen te kunnen onderscheiden en dezelfde valkuilen te omzeilen.

Om te voorkomen dat interne en/of externe oorzaken blijven etteren totdat het te laat is, moeten effectieve managementteams proactief zoeken naar bovenstaande potentiële uitdagingen, want hoe sneller die geïdentificeerd zijn, hoe groter de kans dat ze met succes kunnen worden aangepakt.

Begrijpelijkerwijs zijn veel bedrijven terughoudend om toe te geven dat hun organisatie een turnaround nodig heeft. Directie en managers zowel als ondernemers worden heden ten dage echter geconfronteerd met crisissituaties die een specifiek charismatisch doorzettingsvermogen eisen om kundig en inspirerend het nodige vertrouwen bij voorzichtige werknemers te stimuleren en het nerveuze vertrouwen van klanten en leveranciers te sussen.

Dit vereist bestuurlijke overtuigingskracht en leiderschap om de (persoonlijke) bezwaren te overwinnen en de neuzen van alle belanghebbenden binnen een bedrijf in de richting een gemeenschappelijk doel te richten. En…heeft u dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *