Marqt brengt La Boqueria naar Nederland

Afgelopen donderdag zag een nieuwe winkelformule het levenslicht. Na een jaar schaven aan het nieuwe retailconcept opende de eerste winkel Marqt haar deuren op de Overtoom in Amsterdam. De innovatieve formule zet zich bewust af tegen de reguliere foodretail. Marqt is een versmarkt, waar kleinschalige producenten van versproducten hun waar direct aan de consument aanbieden. Hierdoor wordt het tussenkanaal van de handel en de supermarkten overgeslagen. Het gevoel van La Boqueria in Barcelona nu ook in Amsterdam!

Kwaliteit en smaak staan bij Marqt voorop. Het bedrijf koopt zelf geen producten in, maar biedt vierkante meters en een winkelformule in ruil voor een percentage van de omzet. Door deze aanpak kunnen kleinschalige producenten zoals biologische boeren op een professionele manier de consument bereiken. In het traditionele supermarktkanaal komen ze niet aan bod vanwege de vereiste schaalgrootte en prijsdruk. De nieuwe winkelformule sluit aan bij een groeiende behoefte van de consument naar “eerlijk”, “lekker” en “bewust” eten in combinatie met “gemak” en “funshopping”.

Ondernemers Quirijn Bolle en Meike Beeren, allebei afkomstig van Ahold begonnen het intitiatief een paar jaar geleden uit onvrede met de gang van zaken in de traditionele keten. Quirijn Bolle in Sprout van juli vorig jaar: “We gaan als maatschappij helemaal verkeerd met voeding om. Tachtig procent van de voeding komt uit het supermarktkanaal. dat betekent massaproductie waarbij steeds verder in de kosten wordt gesneden. De producten worden ongezonder en van een inferieure kwaliteit. Winkelpersoneel heeft geen idee wat er in de verpakking zit, ambachten verdwijnen. Het systeem houdt zichzelf in stand, en de passie voor eten is daarbij ver te zoeken. Een schande, vind ik”.

Een gezonde ambitie kun je Bolle en Beeren niet ontzeggen. In vijf jaar willen ze 25 winkels in de Randstad openen. Het voorbeeld van Marqt laat zien dat vernieuwende businessmodellen toekomst hebben, ook in ogenschijnlijk uitontwikkelde verdringingsmarkten zoals de foodretail, waar moordende concurrentie heerst. Het ingewikkelde probleem van de food supply chain laten Bolle en Beeren over aan de markt, waardoor ze hun eigen kosten laag kunnen houden. De producten zullen ongetwijfeld een (stuk) duurder zijn dan in de supermarkt, maar op gevoelswaarde en merkbeleving zal Marqt het zeker gaan winnen van de onpersoonlijke koelschappen van het supermarktkanaal. Snel ééntje openen in Breda, want dan heb ik er zelf ook wat aan!

Gebruikte bronnen:
Elsevier Retail, 21 februari 2008, “Marqt zet nieuwe foodstandaard”
FD, 28 augustus 2007, “Pionier met passie voor eten”
Sprout 50 : “Marqt”

3 thoughts on “Marqt brengt La Boqueria naar Nederland”

robert 11 jaar ago

uitstekend artikel collega. Mooi opgebouwd en sterk qua bronvermelding. Petje af. En wat vind jij als consument van Marqt?

Edwin Lambregts 11 jaar ago

Hoi Robert,

Helaas is Marqt nog niet zo ver dat ze al een winkel hebben in Breda. Ik heb ze dus zelf nog niet bezocht, maar de berichten zijn goed. En nu ben jij ook al enthousiast:
http://www.gekopklanten.nl/ongerubriceerd/marqt-in-amsterdam-gewellllllllllllllldig/ 🙂

Erik van der Starre 11 jaar ago

Sins kort is Marqt ook in Haarlem te vinden (Gedempte Oude Gracht). Prima winkel met uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding. Marqt zet een nieuwe trend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *